Ekopol ma umowę z BP Europa, chce stworzyć największą sieć sprzedaży odnawialnego diesla



Ekopol Górnośląski Holding zawarł umowę ze spółką BP Europa, w ramach której będzie mógł oferować syntetyczny, odnawialny olej napędowy BP HVO100, podała spółka. W oparciu o technologię mikrostacje.pl chce stworzyć największą w Polsce sieć dystrybucyjną HVO100 dla klienta końcowego.

„Bardzo się cieszymy z rozpoczęcia współpracy z BP Europa. Otwiera ona przed nami nowe perspektywy w dziedzinie ekologicznych rozwiązań paliwowych i umożliwia nam wprowadzenie na rynek paliwa, które spełnia surowe normy środowiskowe. Naszym celem jest stworzenie największej w Polsce sieci dystrybucyjnej HVO100, co pozwoli nam zaoferować klientom paliwo o znacznie mniejszym śladzie węglowym” – powiedział prezes Andrzej Piecuch, cytowany w komunikacie.

Ekologiczny olej napędowy jest produkowany z tłuszczów i olejów roślinnych. W porównaniu z klasycznym dieslem nie tylko pozwala na zredukowanie emisji dwutlenku węgla, ale także zmniejsza emisję cząstek stałych i tlenków azotu. Paliwo ma być dystrybuowane w oparciu o autorską technologię Ekopolu mikrostacje.pl, wskazano w materiale.

„Już od pewnego czasu widzimy, że na rynku coraz więcej firm zaczyna stosować to paliwo – nowa współpraca z BP jest zdecydowanie jednym z ważniejszych kroków podjętych w historii Ekopolu” – dodał Piecuch.

Obecnie w całej Polsce funkcjonuje ok. 350 mikrostacji, z których korzysta ponad 21 tys. różnego rodzaju pojazdów i maszyn. Ekopol współpracuje zarówno z mniejszymi przedsiębiorstwami, jak i z dużymi firmami, jak np. Koleje Małopolskie czy spółkami z Grupy Azoty.

Ekopol Górnośląski Holding to właściciel platformy mikrostacje.pl do efektywnego zarządzania gospodarką paliwową, lokalizacją floty firmowej czy rejestracją czasu pracy pracowników. Od 2008 r. jest notowany na rynku NewConnect.

Źródło: ISBnews

Artykuł Ekopol ma umowę z BP Europa, chce stworzyć największą sieć sprzedaży odnawialnego diesla pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Wartość aktywów netto Quercus TFI wzrosła m/m do 5,57 mld zł na koniec czerwca



Wartość aktywów netto pod zarządzaniem Quercus TFI na  28 czerwca 2024 r. wyniosła 5 565 mln zł. Miesiąc wcześniej wartość aktywów wynosiła 5 380,4 mln zł.

„Na powyższą wartość aktywów netto pod zarządzaniem składało się:

– 4 739,7 mln zł aktywów dwunastu subfunduszy Quercus Parasolowy SFIO,

– 22,2 mln zł aktywów dwóch subfunduszy Quercus Instytucjonalny SFIO,

– 55,2 mln zł aktywów funduszu Quercus Absolute Return FIZ,

– 43,8 mln zł aktywów funduszu Quercus Global Balanced Plus FIZ,

– 60,9 mln zł aktywów funduszu Quercus Multistrategy FIZ,

– 4,5 mln zł aktywów funduszu Private Equity Multifund FIZ,

– 111,4 mln zł aktywów funduszu Acer Multistrategy FIZ,

– 212,8 mln zł aktywów funduszu Alphaset FIZ,

– 314,3 mln zł aktywów portfeli instrumentów finansowych zarządzanych przez Quercus TFI S.A. w ramach usługi asset management (nie uwzględniając środków zainwestowanych w subfundusze/fundusze zarządzane przez Quercus TFI S.A.)”  – czytamy w komunikacie.

Ponadto Quercus TFI zarządza trzema funduszami, w zakresie których wartość aktywów netto nie ma istotnego wpływu na wynik finansowy spółki, a dodatkowo Quercus TFI dla 257,7 mln zł aktywów świadczy usługę doradztwa inwestycyjnego, podano także.

Quercus TFI to pierwsze w Polsce publiczne towarzystwo funduszy inwestycyjnych, którego oferta skierowana jest przede wszystkim do zamożnych i bardzo zamożnych inwestorów. Towarzystwo zostało założone w sierpniu 2007 r. W marcu 2011 r. Quercus TFI zadebiutował na rynku głównym warszawskiej giełdy.

Źródło: ISBnews

Artykuł Wartość aktywów netto Quercus TFI wzrosła m/m do 5,57 mld zł na koniec czerwca pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

CH Blue City w Warszawie planuje ok. 20 mln zł inwestycji m.in. w instalację PV



Centrum Handlowe Blue City w Warszawie zainwestuje ponad 20 mln zł, m.in. w instalację fotowoltaiczną, stacje ładowania samochodów elektrycznych oraz nowe udogodnienia dla klientów i najemców centrum handlowego, podało centrum. Spółka zależna Blue Parking sprzedała w tym celu działkę, na której powstaną w przyszłości mieszkania na wynajem.

„Planowaliśmy tę transakcję od dłuższego czasu. Środki, które uzyskamy w wyniku sprzedaży działki, przeznaczymy w całości na inwestycje. W planie mamy budowę instalacji fotowoltaicznej, stacji ładowania samochodów elektrycznych, zmniejszenie energochłonności budynku, a także liczne nowe udogodnienia dla klientów oraz naszych najemców, zarówno w części handlowej, jak i biurowej budynku. Z drugiej strony, planowana w bliskim sąsiedztwie budowa obiektu mieszkalnego oznacza dla nas nową lojalną grupę klientów. Jestem przekonany, że planowane inwestycje zwiększą wartość Blue City, ale co równie ważnie, podniosą komfort zakupów dla naszych klientów oraz pracy dla najemców” – powiedział wiceprezes Blue City Yoram Reshef, cytowany w komunikacie.

Transakcja sprzedaży dotyczy działki położonej za parkingiem wielopoziomowym, przy ulicach Opaczewskiej i Alei Bohaterów Września w Warszawie.

Pierwsze prace w związku z planowanymi inwestycjami rozpoczną się na początku II półrocza roku 2024. Cały program ma być zrealizowany w ciągu najbliższego półtora roku.

Obecnie w Blue City działa około 200 najemców, którzy wynajmują ponad 96% powierzchni handlowej obiektu. W centrum handlowym pracuje w sumie około 1 500 osób. Jednocześnie spółka zarządza powierzchnią biurową o wielkości ponad 33 tys. m2, położoną w kompleksie centrum handlowego.

Źródło: ISBnews

Artykuł CH Blue City w Warszawie planuje ok. 20 mln zł inwestycji m.in. w instalację PV pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

9% Polaków preferuje hybrydowy model pracy, 35% stacjonarny



Preferowanym przez 49% Polaków modelem wykonywania obowiązków jest połączenie pracy z siedziby firmy z pracą z domu, wynika z badania wykonanego na zlecenie Pracuj.pl. Sama praca stacjonarna cieszy się z kolei znacznie większą popularnością niż praca zdalna. W pełni w siedzibie firmy chce pracować 35% badanych, w pełni spoza firmy – 16%.

Z badania „Modele pracy w nowej rzeczywistości” wynika, że pracownikom najlepiej odpowiadają modele zakładające miks możliwości i decydowanie o miejscu wykonywania obowiązków w oparciu o bieżące potrzeby – większość Polaków preferuje hybrydowy model pracy. 49% respondentów wskazało, że swoje zadania chcieliby wykonywać właśnie w takim mieszanym modelu, częściowo poza siedzibą firmy, a częściowo na miejscu. W tej grupie 29% badanych deklaruje, że chcieliby hybrydy z przewagą pracy zdalnej, a 20% oczekuje przewagi pracy stacjonarnej.

„Polityka firm dotycząca możliwych modeli wykonywania obowiązków na danym stanowisku to nie tylko kwestia satysfakcji pracowników obecnych w organizacji, ale także czynnik wpływający na zainteresowanie kandydatów. Dane wskazują, że otwartość firmy na różne modele wykonywania obowiązków pozytywnie wpływa na chęć aplikowania aż 76% badanych Polaków. 74% respondentów z kolei dobrze ocenia i chętniej zaaplikuje na ofertę pracy w danej organizacji, jeśli daje ona możliwość dowolnego ustalenia proporcji pomiędzy pracą zdalną a pracą z biura. Taka otwartość ze strony organizacji może wpłynąć na jej wizerunek jako nowoczesnej i elastycznej firmy, a to nie tylko przyciąga kandydatów, ale docelowo może również zwiększać ich lojalność i zaangażowanie, a w konsekwencji wpływać na mniejszą rotację pracowników” – czytamy w komunikacie.

40% respondentów dobrze ocenia oferty pracy w modelu wyłącznie zdalnym, bez możliwości wizyt w biurze. 74% badanych chętniej zaaplikuje na ofertę pracy, w ramach której pracodawca udziela wsparcia rzeczowego lub finansowego w wyposażeniu stanowiska pracy w domu dla osób pracujących zdalnie lub hybrydowo (np. udostępnienie firmowego fotela, monitora itd.). Na rynku pracy wciąż funkcjonuje jednak duża grupa pracowników niebędących zwolennikami takiego rozwiązania – ponad 1/4 respondentów (26%) ocenia negatywnie model pracy w pełni zdalnej i niechętnie zaaplikuje na takie oferty. Dla przeciwwagi odwrotny układ – czyli pracę w modelu stacjonarnym, bez możliwości pracy zdalnej – pozytywnie ocenia 19% badanych, a 40% respondentów deklaruje, że takie warunki wpływają negatywnie na ich decyzję o aplikowaniu do danej firmy, wskazano również.

Jak wskazują wyniki badania Pracuj.pl, model pracy funkcjonujący w danej organizacji może być elementem decydującym o pozostaniu w firmie. 15% badanych Polaków deklaruje, że poszukują obecnie pracy z uwagi na to, że chcą pracować zdalnie, a ich obecny pracodawca tego nie umożliwia. Dodatkowy, znacznie mniejszy odsetek badanych (2%) wskazuje, że poszukują nowego miejsca zatrudnienia, ponieważ chcą oni pracować z biura, a obecny pracodawca oferuje pracę w pełni zdalną.

„17% respondentów deklaruje, że nie poszukują obecnie pracy właśnie z uwagi na to, że w aktualnym miejscu zatrudnienia mogą wykonywać zadania w odpowiedniej dla nich formie (np. zdalnie, hybrydowo), a aż 1 na 5 kandydatów wskazuje, że odpowiedni tryb pracy jest dla nich najważniejszym czynnikiem wpływającym na decyzję o aplikowaniu do danego pracodawcy” – czytamy dalej.

Większość ofert pracy opublikowanych od stycznia do czerwca bieżącego roku w serwisie Pracuj.pl dotyczyła pracy w modelu stacjonarnym – stanowiły one 63% wszystkich opublikowanych w tym okresie ogłoszeń. Model hybrydowy, choć w porównaniu z poprzednimi latami, jest dostępny w nieco mniejszym stopniu, to ulega pewnej stabilizacji, utrzymując się na poziomie około 1/4 wszystkich dostępnych w serwisie ogłoszeń. Najmniejszy odsetek, około 9% spośród wszystkich ofert pracy dostępnych w serwisie Pracuj.pl w pierwszym półroczu 2024 roku, stanowiły ogłoszenia zakładające możliwość pracy w pełni zdalnej, zakończono.

Badanie „Modele pracy w nowej rzeczywistości” zostało przeprowadzone w marcu 2024 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI wykonano na próbie 2059 Polaków w wieku 18-65. Struktura próby była kontrolowana, biorąc pod uwagę płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających.

Źródło: ISBnews

Artykuł 9% Polaków preferuje hybrydowy model pracy, 35% stacjonarny pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Grupa Atal zakontraktowała 1289 lokali w I półr. 2024 wobec 1136 rok wcześniej



Grupa Atal zawarła 1289 umów deweloperskich i przedwstępnych w I półr. 2024 roku wobec 1136 przed rokiem, podała spółka. Tegoroczne plany sprzedaży zakładają kontraktację na poziomie podobnym do zeszłorocznego.

Grupa posiadała na koniec II kwartału 2024 roku 177 aktywnych umów rezerwacyjnych, podano.

„Obserwujemy niesłabnącą aktywność ze strony klientów. Nasze miesięczne wyniki kontraktacji są stabilne. W okresie bez obowiązywania programu wsparcia dla nabywców wciąż notujemy duże zainteresowanie naszą ofertą. Potwierdza to nasze stanowisko, że rządowy program nie jest decydującym czynnikiem dla kontraktacji w naszym przypadku. Jesteśmy zdania, że nie odegra on tak kluczowej roli, jak prognozowali niektórzy komentatorzy. To, co zdecydowanie poprawiłoby sytuację popytową i podażową, to obniżenie stóp procentowych, a w efekcie obniżenie kosztu kredytu hipotecznego (klienci) i inwestycyjnego (firmy deweloperskie)” – powiedział prezes Zbigniew Juroszek, cytowany w komunikacie.  

Spółka podała, że w kwietniu 2024 r. podpisano 182 umowy deweloperskie i przedwstępne, w maju 2024 r.: 195 umów deweloperskich i przedwstępnych, a w czerwcu 2024 r.: 189 umów deweloperskich i przedwstępnych.

W styczniu br. spółka informowała, że Grupa Atal zawarła 2 833 umowy deweloperskie i przedwstępne w 2023 roku, co oznacza wzrost o ponad 35% r/r. W zeszłym roku Grupa podpisała 3 552 umowy rezerwacyjne, w 2022 roku było ich 2 075. Na koniec 2023 roku Atal posiadał 476 aktywnych umów rezerwacyjnych, na koniec 2022 roku – 98.

Atal to firma deweloperska specjalizująca się w budownictwie kompleksów mieszkaniowych, zlokalizowanych w obrębie największych miast w Polsce. Akcje spółki są notowane na GPW od 2015 r.

Źródło: ISBnews

Artykuł Grupa Atal zakontraktowała 1289 lokali w I półr. 2024 wobec 1136 rok wcześniej pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

OSGE ma umowę z firmami odpowiedzialnymi za budowę pierwszego na świecie reaktora BWRX-300



Orlen Synthos Green Energy podpisało umowy o współpracy z Aecon i AtkinsRéalis – firmami odpowiedzialnymi za budowę pierwszego na świecie reaktora BWRX-300 w Kanadzie oraz umowę czterostronną z GE Hitachi Nuclear Energy, Aecon i AtkinsRéalis, podała spółka.

„Po nawiązaniu współpracy z OPG, naszym głównym partnerem z Kanady, rozpoczynamy kolejny etap kooperacji polsko-kanadyjskiej. Naszym celem jest przygotowanie OSGE do procesu wyboru wykonawców prac inżynieryjno-budowlanych dla reaktorów BWRX-300 w Polsce. Aby zrobić to profesjonalnie i efektywnie, potrzebujemy wiedzy i wsparcia ze strony podmiotów, którzy mają odpowiednie doświadczenie. Aecon i AtkinsRéalis to firmy odpowiedzialne za projekt i budowę reaktora BWRX-300 dla Ontario Power Generation w Kanadzie, dlatego ustanowione dziś partnerstwo jest dla nas naturalnym krokiem” – powiedział prezes OSGE Rafał Kasprów, cytowany w komunikacie.

Stronami czterostronnej umowy są OSGE oraz firmy zaangażowane w projekt BWRX-300 w Kanadzie: Aecon – firma odpowiadająca za budowę reaktora; AtkinsRéalis – inżynier projektu; GE Hitachi – projektant technologii. Ponadto OSGE zawarło dwie ramowe umowy wykonawcze z Aecon i AtkinsRéalis. Są to szczegółowe umowy dwustronne dotyczące wsparcia w obszarach związanych z budową elektrowni jądrowej BWRX-300.

Transfer doświadczeń od kanadyjskich partnerów zapewni OSGE specjalistyczną wiedzę inżynieryjną oraz budowlaną niezbędną do opracowania i zbudowania docelowego modelu współpracy z przyszłymi wykonawcami, jak również w przygotowaniach do finalnego wyboru tych wykonawców. Nie są to porozumienia o wyborze podmiotów do budowy reaktorów BWRX-300 w Polsce, zastrzeżono.

„Biorąc pod uwagę fakt, że globalne zapotrzebowanie na energię elektryczną potroi się do 2050 roku, widzimy potencjał dla budowy 1000 nowych reaktorów jądrowych. Wraz z dużymi reaktorami, SMR-y stanowić będą część tych nowych inwestycji, gdyż tylko to pozwoli zapewnić odpowiednie moce wytwórcze. Wykorzystamy nasze doświadczenie zdobywane podczas wdrożenia reaktora SMR BWRX-300 w Kanadzie w Darlington, by analogiczna inwestycja w Polsce realizowana była w jak najlepszy możliwy sposób” – powiedział prezes ds. energetyki jądrowej w AtkinsRéalis Joe St. Julian.

Orlen Synthos Green Energy (OSGE) to spółka powołana przez Orlen i Synthos Green Energy, której misją jest zbudowanie floty reaktorów BWRX-300 od amerykańsko-japońskiej firmy GE-Hitachi Nuclear Energy.

Grupa PKN Orlen zarządza rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi działalność detaliczną w Europie Środkowej, wydobywczą w Polsce, Norwegii, Kanadzie i Pakistanie, a także zajmuje się produkcją energii, w tym z OZE i dystrybucją gazu ziemnego. W ramach budowy koncernu multienergetycznego spółka sfinalizowała przejęcia Energi, Grupy Lotos  oraz PGNiG. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 278,51 mld zł w 2022 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.

Grupa kapitałowa Synthos jest czołowym producentem surowców chemicznych w Polsce i Europie. Była notowana na GPW od 2004 r. do kwietnia 2018 r.

Źródło: ISBnews

Artykuł OSGE ma umowę z firmami odpowiedzialnymi za budowę pierwszego na świecie reaktora BWRX-300 pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Akcjonariusze PKO BP zdecydowali o wypłacie 2,59 zł dywidendy na akcję z zysku za 2023



Akcjonariusze PKO Bank Polski zdecydowali podczas walnego zgromadzenia o przeznaczeniu 3,24 mld zł z zysku netto za 2023 r. na dywidendę, co oznacza wypłatę 2,59 zł na akcję, podał bank. ZWZ ustaliło dzień dywidendy na 8 sierpnia oraz termin wypłaty dywidendy na 22sierpnia br.

PKO Bank Polski jest liderem polskiego sektora bankowego. Akcje banku od listopada 2004 r. notowane są na GPW; wchodzi w skład indeksu WIG20. Aktywa razem banku wyniosły 501,5 mld zł na koniec 2023 r.

Źródło: ISBnews

Artykuł Akcjonariusze PKO BP zdecydowali o wypłacie 2,59 zł dywidendy na akcję z zysku za 2023 pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Tang Capital objął 2,7 mln akcji Celon Pharmy za 40,5 mln zł



Tang Capital Partners pokrył objęte 2,7 mln akcji serii E spółki Celon Pharma wkładem pieniężnym w kwocie 40,5 mln zł, podał Celon Pharma. Wpod koniec maja Celon Pharma podał, że zawarł umowy dotyczące współpracy z Tang Capital w celu utworzenia Novohale Therapeutics, LLC i dalszego rozwoju leku Falkieri poprzez realizację globalnego badania klinicznego III fazy w leczeniu depresji dwubiegunowej. W ramach umowy Tang Capital miał zainwestować w Celon Pharma 40,5 mln zł poprzez objęcie 2,7 mln akcji.

Celon Pharma jest zintegrowaną firmą biofarmaceutyczną zajmującą się badaniami, rozwojem, wytwarzaniem oraz sprzedażą produktów farmaceutycznych. Zadebiutowała na rynku głównym GPW w 2016 r.; wchodzi w skład indeksu sWIG80.

Źródło: ISBnews

Artykuł Tang Capital objął 2,7 mln akcji Celon Pharmy za 40,5 mln zł pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Tygodniowy przegląd informacji z sektora FMCG



Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 24-28 czerwca.

PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW

Produkcja wyrobów alkoholowych: Produkcja piwa otrzymanego ze słodu wzrosła o 17,6% r/r do 3,74 mln hl w maju br., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). W okresie styczeń-maj br. odnotowano wzrost produkcji piwa o 2,7% r/r do 14,58 mln hl. Produkcja wódki czystej (w przeliczeniu na 100%) spadła o 29,9% r/r do 52,96 tys. hl w maju, a w okresie styczeń-maj br. odnotowano spadek produkcji wódki o 9,6% r/r do 287,87 tys. hl. Produkcja win owocowych spadła o 0,2% r/r do 52,72 tys. hl w maju br. W okresie styczeń-maj br. odnotowano wzrost produkcji win o 1,3% r/r do 219,15 tys. hl.

Eksport drobiu: Podpisane polsko-chińskie porozumienia w dziedzinie technologii oraz w dziedzinie rolnictwa, dotyczące eksportu polskiej żywności do Chin, w istotnym stopniu otwierają rynek chiński dla polskiego rolnictwa, poinformował prezydent Andrzej Duda. Do końca roku mają zostać uregulowane kwestie regionalizacji dotycząca sektora drobiarskiego.

Eksport drobiu: Polsko-chińskie memorandum w sprawie planu pracy w zakresie wyznaczania stref i regionalizacji w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków zakłada, że jedno ognisko wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI) nie wyłączy z eksportu całego polskiego rynku drobiarskiego i stanowi otwarcie drogi do masowej sprzedaży polskiego drobiu w Chinach, poinformował ambasador RP w Chinach Jakub Kumoch.

Eksport drobiu: Po podpisaniu polsko-chińskich porozumień regulujących zasady dostępu do chińskiego rynku dla polskich produktów rolnych rozpoczął się proces rejestracji zakładów drobiowych zainteresowanych eksportem do ChRL oraz realizacja procedur koniecznych do rozpoczęcia eksportu dzikich produktów wodnych oraz fasoli na rynek chiński, poinformowało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW).

Eksport jabłek: „Polskie jabłka również zyskają na nowych umowach eksportowych z Chinami. Po podpisaniu protokołu, eksport jabłek z regionów takich jak Grójecki i Lubelszczyzna będzie możliwy. To wielki sukces Ministerstwa, który zrównoważy ujemny bilans handlowy między Polską a Chinami. W 2019 r. eksport drobiu do Chin wyniósł 50 mln dolarów, a teraz polskie zakłady są gotowe do jego wznowienia” – poinformował wiceminister rolnictwa Jacek Czerniak na platformie X.

Dermokosmetyki: Rynek dermokosmetyków w Polsce zwiększył wartość o 13,7% r/r i przekroczył 3 mld zł w 2023 r., szacuje firma badawcza PMR. Prognozy PMR wskazują, że w latach 2024-2029 dynamika realna rynku będzie wyższa w całym horyzoncie prognozy niż ta obserwowana w 2023 r.

Ubój: Produkcja produktów uboju bydła i cieląt spadła o 6,4% r/r do 77,1 tys. ton w okresie styczeń-maj br., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Produkcja produktów uboju trzody chlewnej zwiększyła się o 3,5% r/r do 511 tys. ton.

Mięso: Produkcja mięsa wołowego i cielęcego spadła o 6,7% r/r do 241 tys. ton w okresie styczeń-maj br., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Produkcja mięsa wieprzowego zwiększyła się o 5,8% r/r do 673 tys. ton, a drobiowego – wzrosła o 5,4% r/r do 1 405 tys. ton.

Nabiał: Produkcja mleka i śmietany w postaci stałej spadła o 14,4% r/r do 85,7 tys. ton w okresie styczeń-maj br., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Produkcja masła zmniejszyła się o 3,8% r/r do 114 tys. ton; serów świeżych – wzrosła o 2,9% r/r do 224 tys. ton, zaś serów podpuszczkowych dojrzewających – o 7,2% do 169 tys. ton.

Pieczywo: Produkcja pieczywa świeżego wzrosła o 1,2% r/r do 443 tys. ton w okresie styczeń-maj br., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Produkcja pieczywa pszennego zwiększyła się o 2,7% r/r do 208 tys. ton, zaś pieczywa z mąki mieszanej pszennej i żytniej nie zmieniła się r/r i wyniosła 199 tys. ton.

Produkcja cukru i słodyczy: Produkcja cukru wzrosła o 34,3% r/r do 304 tys. ton w okresie styczeń-maj br., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Produkcja czekolady i wyrobów czekoladowych wzrosła o 0,3% r/r i wyniosła 207 tys. ton.

HANDEL I DYSTRYBUCJA

HoReCa: Większe inwestycje planuje 12,5% firm z branży HoReCa, z kolei 17,5% przedsiębiorców prognozuje wzrost sprzedaży, wynika z badania Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL).

Niedziele handlowe: Projekt ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni oraz ustawy – Kodeks pracy, zakładający wprowadzenie dwóch niedziel handlowych w miesiącu trafi do dalszych prac w sejmowych komisjach: Gospodarki i Rozwoju oraz Polityki Społecznej i Rozwoju.

Nastroje konsumentów: Nastroje Polaków dotyczące indywidualnej sytuacji finansowej poprawiły się i osoby deklarujące posiadanie pieniędzy na koniec miesiąca stanowią 50% ankietowanych (o 3 pkt proc. więcej m/m), wynika z badania firmy doradczej Deloitte. Do 29% (-2 pkt proc. m/m) spadł odsetek obawiających się o swoją zdolność do regulowania bieżących płatności, a 42% wskazuje na pogorszenie indywidualnej sytuacji finansowej (spadek o 2 pkt proc. m/m).

Nastroje konsumentów: Dwie trzecie konsumentów w Polsce (66%) obawia się inflacji, a dokonując wyboru zakupowego, konsument w pierwszej kolejności kieruje się aspektem finansowym, następnie zdrowotnym (44%), a na końcu kwestiami klimatycznymi (25%), wynika z raportu Strategy& w Polsce działającej w ramach PwC. Polacy spodziewają się wzrostu wydatków konsumenckich w każdej kategorii handlu detalicznego.

Sklepy małoformatowe: Łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była w maju br. o 3,7% niższa niż przed rokiem, zaś liczba transakcji spadła o ok. 3%, wynika z danych Polskiej Izby Handlu (PIH) i CMR Panel.

Centra handlowe: Ruch w galeriach i centrach handlowych wzrósł o 9,5% r/r w okresie styczeń-maj 2024 r., wynika z raportu firmy Proxi.cloud. Z analizy zachowań konsumentów wynika, że liczba klientów ogólnie zwiększyła się w tym okresie o 17% r/r.

Sprzedaż detaliczna: Sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) wzrosła o 5% r/r w maju 2024 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W ujęciu miesięcznym odnotowano spadek o 0,1%.

E-commerce: Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) wzrósł do 8,6% w maju br. z 8,5% przed rokiem, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Wartość sprzedaży przez internet wzrosła o 6,8% w ujęciu miesięcznym.

E-commerce: Obroty e-handlu wyniosły 6,85 mld zł, przy wartości obrotów w handlu detalicznym ogółem rzędu 105,13 mld zł w maju br., szacuje Krajowa Izba Gospodarcza (KIG) na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS).

Sprzedaż alkoholu na stacjach paliw: Przewodniczący sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju Ryszard Petru jest przeciwny zakazowi nocnej sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Przedstawienie regulacji wprowadzającej taki zakaz zapowiada Ministerstwo Zdrowia.

Dyskonty: Na fali dwucyfrowej inflacji rynek marek własnych w Polsce przez wiele miesięcy notował skokowe wzrosty. Stabilizacja gospodarcza sprawiła jednak, że w 2024 r. ta kategoria rośnie wolniej i powoli oddaje zagarniętą przestrzeń produktom premium. Równolegle pozycję numer „1” w kanałach sprzedaży wzmacniają dyskonty z ponad 43-proc. udziałem w rynku FMCG, wynika z raportu Shopper Trends opracowanego przez firmę NIQ.

ROZWÓJ BIZNESU

Salad Story: Ma w planach podwojenie liczby restauracji do 2028 roku, co daje średnio 1 nową restaurację na miesiąc, podała spółka. Docelowo w samej Polsce widzi potencjał na osiągnięcie poziomu 150 punktów.

Feerum: Zwyczajne walne zgromadzenie zdecydowało o przeznaczeniu całego zysku spółki za rok obrotowy 2023 w kwocie 2,81 mln zł na kapitał zapasowy, podała spółka.

Gobarto: Nabyło 100% udziałów w spółce Albo z siedzibą w Radomiu za cenę 15,3 mln zł, finalizując działania akwizycyjne na polu dystrybucji, podało Gobarto.

Dino Polska: Akcjonariusze zdecydowali podczas walnego zgromadzenia o niewypłacaniu dywidendy i przeznaczeniu całości zysku za 2023 rok, w kwocie 1,17 mld zł, na kapitał zapasowy, podała spółka.

Rohlig SUUS Logistics: Uruchomił wirtualną platformę zakupową, która umożliwia publikację zapytań ofertowych, składanie propozycji przez partnerów biznesowych oraz prowadzenie negocjacji, również z pomocą aukcji elektronicznych. Pozwala ona także monitorować, raportować i analizować niemal wszystkie dane dotyczące procesów zakupowych.

InPost: Paczkomat InPost jako formę dostawy wybiera 94% polskich internautów robiących zakupy online, a 85% – jako formę wysyłki, podał InPost, powołując się na badania Kantar. InPost jest też najlepiej rozpoznawalną marką dostarczającą przesyłki – otrzymał 98% wskazań.

Pointpack: Podpisał z Żabka Polska porozumienie dotyczące kierunków dalszej współpracy, podała spółka. Strony porozumienia potwierdziły, że będą prowadzić dalsze rozmowy w zakresie ustalenia modelu współpracy trójstronnej z dwoma nowymi firmami kurierskimi, prowadzące do zawarcia umów o współpracy, dotyczących organizowania wysyłania i odbioru przesyłek dostarczanych przez firmy kurierskie w placówkach handlowych Żabka z udziałem spółki na okres co najmniej 36 miesięcy od dnia zawarcia takiej umowy, pod warunkiem wynegocjowania satysfakcjonujących strony warunków tej współpracy.

Żabka: Swoje lokalne biznesy pod szyldem Żabki prowadzi 9000 franczyzobiorców, podała spółka. Przedsiębiorca nr 9000 otworzył swój sklep w Kosinie (woj. podkarpackie), liczącej mniej niż 4000 mieszkańców.

Eurocash: Rada nadzorcza Eurocash powołała na kolejną kadencję następujących dotychczasowych członków zarządu: Katarzynę Kopaczewską, Jacka Owczarka oraz Przemysława Ciasia, podała spółka.

Eurocash: Zwyczajne walne zgromadzenie zdecydowało o przeznaczeniu 100,2 mln zł z zysku netto za 2023 r., wynoszącego 121,78 mln zł, na dywidendę, co oznacza wypłatę 0,72 zł na akcję, podała spółka.

PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG

Allegro: Wprowadziło program Allegro Delivery, w którym łączy ofertę dostaw od wielu partnerów logistycznych, podała spółka. Pierwszymi partnerami są One by Allegro oraz Orlen Paczka.

MAX Premium Burgers: Szwedzka sieć restauracji w środę, 3 lipca, otworzy 25. restaurację w Polsce, a drugą w Krakowie, tworząc przy tym 50 nowych miejsc pracy dla lokalnych mieszkańców. Nowy lokal będzie mieścił się przy ul. Zakopiańskiej 70 B.

Danone: Grupa wprowadziła do oferty jogurt pitny Danacol i suplement diety Danacol Plus, które dzięki zawartości steroli roślinnych obniżają poziom cholesterolu we krwi. 67% Polaków powyżej 20 r.ż. zmaga się z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi, a – jak wskazują eksperci – jest to jeden z głównych czynników zwiększających ryzyko rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, podano w komunikacie.

Pepco Group: Klienci Pepco w każdym kraju to w zdecydowanej większości kobiety, które stanowią 87% robiących zakupy. Zazwyczaj (68%) to też osoby aktywne zawodowo, z co najmniej średnim lub wyższym wykształceniem (77%). Połowa klientów sieci jest w wieku od 25 do 45 lat. Często są to rodzicie, a 41% posiada dzieci w wieku 14 lat lub młodsze, wynika z badania Pepco Shopper Study.

Auchan: W trzech hipermarketach w Poznaniu sieć udostępniła właścicielom psów w formie testu specjalne wózki do transportu czworonogów, dostosowane do ich wagi (maksymalnie do 10 kg lub do 25 kg), dzięki czemu psy będą mogły towarzyszyć właścicielom podczas zakupów. Wózki dostosowane do przewożenia psów wdrożone zostały w trzech hipermarketach Auchan: Komorniki, Swadzim i Bukowska w Poznaniu. Dostępne są w dwóch opcjach dla zwierząt ważących do 10 i do 25 kg.

Shoper: Ogłosił partnerstwo i współpracę z firmą XBS, w ramach której sprzedawcy korzystający z platformy, otrzymają możliwość skorzystania z usług fulfillmentowych. To pierwsze tego typu rozwiązanie w segmencie logistyki w Shoper.

Źródło: ISBnews

Artykuł Tygodniowy przegląd informacji z sektora FMCG pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Ostatnia sesja przed francuskimi wyborami



Wybory we Francji mocno ciążą na europejskich rynkach. Mocna niepewność dotycząca przyszłości jednej z największych gospodarek na Starym Kontynencie rozlewa się na lokalne indeksy, co możemy zauważyć, analizując notowania z ostatnich tygodni. DAX, który wydaje się najbardziej odporny na wahania okołopolityczne we Francji, pozostaje pod koniec tego tygodnia w ciągłej konsolidacji, a notowania indeksu nie mogą trwale przebić poziomu 18 400 pkt. mimo powrotu do wzrostów w ciągu ostatnich dwóch tygodni. 

Zdecydowanie gorsze nastroje widać we Włoszech, gdzie indeks od decyzji o wyborach spadł o prawie 4%. Włochy pozostają bardzo mocno zadłużonym krajem, a w przypadku dużej niepewności rynkowej, inwestorzy wolą przenosić swoje środki do „bezpieczniejszych przystani”. W efekcie na rynku obligacji widzimy mocny wzrost rentowności po stronie obligacji włoskich, których rentowność na poziomie 10-letnich wzrosła już do ponad 4%. Jednocześnie w czerwcu widzimy rosnący rozdział między obligacjami włoskimi i niemieckimi. Różnica w rentownościach wynosi już 1,51 p.p. 

Jeszcze większy wzrost spreadu widzimy na rynku francuskim. Inwestorzy zadają sobie przede wszystkim pytanie, jak bardzo zmiana władzy wpłynie na wzrost wydatków publicznych we Francji. Z perspektywy zadłużenia najgorszym scenariuszem byłoby samodzielne zwycięstwo albo skrajnej prawicy albo lewicy, które pozwoliłoby w pełni wprowadzić swoje programy zwiększające wydatki państwa, co finalnie doprowadziłoby przy takich wartościach rentowności do zwiększenia kosztu obsługi długu. W ostatniej sesji przed wyborami spread między rentownościami francuskich obligacji a niemieckich wzrósł do 0,82 p.p., co oznacza prawie dwukrotny wzrost od początku czerwca.  

Presję w sprawie potencjalnego problemu z zadłużeniem i wzrostu obsługi długu widać na notowaniach francuskich banków, które mają wysoki poziom zadłużenia. Do tego dochodzi potencjalna kwestia opodatkowania nadzwyczajnych zysków i ograniczenia możliwości wypłacania dywidend. Credit Agricole od ogłoszenia wyborów traci ponad 12%, a dziś tuż przed wyborami spada o ponad 1,4%. Societe Generale traci od 6 czerwca ponad 15%, a BNP Paribas ponad 10%. 

Źródło: XTB / Tymoteusz Turski 

Artykuł Ostatnia sesja przed francuskimi wyborami pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.