Krka miała 221,6 mln euro zysku netto, 283,7 mln euro zysku EBITDA w I poł. 2024



Krka odnotowała 221,6 mln euro skonsolidowanego zysku netto w I poł. 2024 r. wobec 170,1 mln euro zysku rok wcześniej, podała spółka. Dane są zgodne z szacunkami opublikowanymi 11 lipca.

Zysk operacyjny wyniósł 237,7 mln euro wobec 236,2 mln euro zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 283,7 mln euro wobec 288,6 mln euro zysku rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 985,4 mln euro w I poł. 2024 r. wobec 920,4 mln euro rok wcześniej, czytamy w raporcie.

Grupa Krka to słoweńska firma farmaceutyczna. W 2012 roku zadebiutowała na warszawskiej giełdzie.

Źródło: ISBnews

Artykuł Krka miała 221,6 mln euro zysku netto, 283,7 mln euro zysku EBITDA w I poł. 2024 pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

NFOŚiGW przekaże 270 mln zł dofinansowania na Park Zielonej Energii w Gliwicach



Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) podpisał umowę na dofinansowanie budowy Parku Zielonej Energii w Gliwicach, gdzie w warunkach wysokosprawnej kogeneracji ma być wytwarzana energia z resztkowych odpadów komunalnych, podał Fundusz. PEC Gliwice otrzyma na realizację projektu ponad 270 mln zł – z czego ok. 70 mln zł stanowi dotacja, a 200 mln zł pożyczka.

Efektem inwestycji w Gliwicach ma być ograniczenie masy składowanych odpadów o około 28 tys. ton rocznie i redukcja emisji dwutlenku węgla o 40 tys. ton.

„Park Zielonej Energii to pierwsza tego typu instalacja na Śląsku, która otwiera drogę do transformacji energetycznej w Gliwicach. Wykorzystanie paliw alternatywnych pochodzących z odpadów komunalnych do produkcji energii w procesie wysokosprawnej kogeneracji pomaga w dekarbonizacji systemów ciepłowniczych, a jednocześnie rozwiązuje problem odpadów nienadających się do dalszego recyklingu. Inwestycja przyczyni się także do stabilizacji cen odpadów w długim okresie. Zyskuje na tym środowisko i mieszkańcy” –  powiedział zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW Paweł Augustyn, cytowany w komunikacie.

Nowa elektrociepłownia ma od 2028 r. wytwarzać ciepło i energię elektryczną z pochodzących od mieszkańców Gliwic i powiatu gliwickiego komunalnych odpadów resztkowych, niedających się już do odzysku poprzez segregację i recykling. Inwestycja będzie kluczowym elementem gospodarki obiegu zamkniętego i docelowo pozwoli na całkowite wyeliminowanie węgla w produkcji ciepła i prądu.

„To kolejny krok w zrównoważonym rozwoju miasta, podnoszeniu bezpieczeństwa energetycznego Gliwic oraz stabilizacji gospodarki odpadami. Nowoczesny Park Zielonej Energii oprócz ciepła i energii elektrycznej będzie bowiem produkować ok. 30 tys. m3 wody” – podkreślił prezes PEC Gliwice Krzysztof Szaliński.

Rocznie w Parku Zielonej Energii przetworzonych ma zostać 40 tys. ton odpadów komunalnych, w tym tzw. wielkie gabaryty, co pozwoli na wyprodukowanie ponad 20 tys. MWh energii elektrycznej (statystycznie to zapotrzebowanie 10 tys. gospodarstw domowych) i około 490 tys. GJ ciepła (to jedna czwarta zapotrzebowania dla Gliwic i ograniczenie zużycia węgla o około 400 wagonów rocznie). Wytworzone ciepło trafi do miejskiej sieci ciepłowniczej, a energia elektryczna zasili Krajowy System Elektroenergetyczny, w tym także zasilić może instytucje i podmioty wchodzące w skład Gliwickiego Klastra Energii.

NFOŚiGW przeznaczy ze środków Funduszu Modernizacyjnego 6 mld zł na budowę nowych, rozbudowę lub modernizację istniejących instalacji termicznego przekształcania odpadów pochodzenia komunalnego z wytwarzaniem energii w warunkach wysokosprawnej kogeneracji. Produkcja energii w procesie wysokosprawnej kogeneracji jest korzystna pod wieloma względami, oprócz oszczędności paliwa wysokosprawna kogeneracja jest niezwykle wydajnym procesem. Może ona wykorzystać nawet do ok. 80% potencjału paliwa.

W ramach dwóch naborów programu „Racjonalna gospodarka odpadami – Wykorzystanie paliw alternatywnych na cele energetyczne”, złożono dotychczas 120 wniosków o dofinansowanie.

Oprócz umowy w Gliwicach NFOŚiGW zawarł umowy na dofinansowanie kwotą ok. 3,1 mld zł inwestycji w: Siedlcach, Kraśniku, Koszalinie, Suwałkach, Tarnowie, Krakowie, Zamościu, Oświęcimiu, Radomsku, Opolu, Toruniu, Gorlicach, Stalowej Woli, Lublinie, Radomiu, Dębicy i Wysokim Mazowieckiem, wymieniono także.

Źródło: ISBnews

Artykuł NFOŚiGW przekaże 270 mln zł dofinansowania na Park Zielonej Energii w Gliwicach pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Abris Capital Partners sprzedał DOT2DOT na rzecz Van Genechten Packaging z Belgii



Abris Capital Partners podpisał umowę sprzedaży 100% akcji DOT2DOT, największego niezależnego producenta opakowań premium w Europie Środkowej, belgijskiej firmie Van Genechten Packaging, wiodącemu europejskiemu dostawcy rozwiązań w zakresie opakowań kartonowych z 12 zakładami produkcyjnymi w całej Europie, podała firma. Transakcja podlega procedurze zatwierdzenia przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

„Wraz z niezwykle profesjonalną i zmotywowaną kadrą zarządzającą pomyślnie zakończyliśmy transformację DOT2DOT z firmy złożonej z trzech przedsiębiorstw prowadzonych oryginalnie przez założycieli w zintegrowaną spółkę o dobrze zdywersyfikowanej sprzedaży, dysponującą dwoma nowoczesnymi zakładami produkcyjnymi, o silnej kulturze i ujednoliconych standardach technologicznych. Cieszymy się, że obecnie DOT2DOT to świetnie działająca organizacja, w pełni gotowa, aby przejść na kolejny poziom biznesowego rozwoju wraz z Van Genechten” – powiedział partner w Abris Capital Partners Edgar Koleśnik, cytowany w komunikacie.

Współpraca Abris z DOT2DOT rozpoczęła się w czerwcu 2015 roku przejęciem firmy Graf-Poz, poznańskiego producenta opakowań kartonowych premium. W kwietniu 2016 roku Abris Capital Partners sfinalizował dwie kolejne akwizycje spółek: Druk Markuszewscy z siedzibą w Gdańsku oraz Drukpol z siedzibą pod Warszawą. Poszerzyło to ofertę produktową DOT2DOT i wzmocniło pozycję konkurencyjną, jednocześnie tworząc największego niezależnego producenta opakowań premium w regionie Europy Środkowej.

DOT2DOT jest wiodącym dostawcą opakowań przyjaznych środowisku naturalnemu, skupiającym się na rynkach premium. Spółka dysponuje najnowocześniejszymi możliwościami produkcyjnymi, posiada dwa zakłady produkcyjne w pobliżu Gdańska i Warszawy.

Abris Capital Partners to firma private equity specjalizująca się w transformacji ESG, a aktywa pod zarządem Abris Capital Partners to ponad 1,2 mld euro. Fundusze Abris od ponad 10 lat inwestują w lokalne firmy średniej wielkości, a wartość zaangażowania finansowego Abris w takie podmioty to 30-70 mln euro, z nastawieniem na zakup większościowego udziału w spółce. Czas zaangażowania w inwestycję wynosi średnio od 3 do 5 lat.

Źródło: ISBnews

Artykuł Abris Capital Partners sprzedał DOT2DOT na rzecz Van Genechten Packaging z Belgii pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Polskie projekty transportowe otrzymały 2,1 mld zł dofinansowania z CEF



Polska otrzymała 2,1 mld zł dofinansowania w ramach CEF Transport (Łącząc Europę) na realizację projektów kolejowych, drogowych i intermodalnych, poinformowało Ministerstwo Infrastruktury. Jak podała Komisja Europejska, w tym naborze na 134 projekty unijne trafi równowartość 7 mld euro.

„Pozyskanie przez Polskę tak wysokiego unijnego dofinansowania to dowód na uznanie, jakim cieszą się nasze projekty transportowe w Europie. Dzięki tym środkom będziemy kontynuować modernizację i rozbudowę kluczowych połączeń kolejowych i drogowych, takich jak Rail Baltica czy S17, oraz inwestycje w portach morskich. Cieszy, że środki otrzymały trzy projekty z sektora kolejowego, o łącznej wartości dofinansowania ponad 1,7 mld zł, w tym realizowany przez spółkę CPK dotyczący przygotowania dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz Północny – Pleszew – Poznań. To kolejny krok w stronę nowoczesnej i zrównoważonej infrastruktury transportowej w Polsce” – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak, cytowany w komunikacie.

Środki z konkursu CEF Transport otrzymały trzy projekty z sektora kolejowego, o łącznej wartości dofinansowania ponad 1,7 mld zł. Dwa projekty realizowane są przez PKP PLK i obejmują prace na linii kolejowej E 75 (Rail Baltica) na odcinku Białystok – Osowiec oraz prace na linii kolejowej nr 12 Skierniewice – Łuków (C-E20) na odcinku Skierniewice – Pilawa. Trzeci projekt, realizowany przez spółkę CPK, dotyczy przygotowania dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz Północny – Pleszew – Poznań w ramach korytarza Morze Północne-Morze Bałtyckie.

Dofinansowanie zostało przyznane także na realizację dwóch projektów z sektora morskiego o łącznej wartości blisko 160 mln zł. Pierwszy projekt, realizowany przez Zarząd Morskiego Portu Police, obejmuje budowę węzła kolejowego dla Portu Police wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police. Drugi projekt, realizowany przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, dotyczy rozwoju infrastruktury portowej do odbioru odpadów ze statków w porcie morskim Świnoujście, podano także.

Ponad 260 mln zł unijnego dofinansowania otrzymał także projekt Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – budowa drogi ekspresowej S17 na odcinku Tomaszów Lubelski – Hrebenne, jako sposób na usprawnienie ruchu na przejściu granicznym Polska-Ukraina. Celem inwestycji jest zwiększenie dostępności transportowej Unii Europejskiej (w tym Polski) z Ukrainą.

Środki z puli ogólnej konkursu CEF Transport w kwocie 7,8 mln zł zostały również przyznane projektom wielostronnym z sektora lotniczego oraz transportu intermodalnego.

We wrześniu 2024 r. planowane jest ogłoszenie ostatniego konkursu CEF Transport w ramach budżetu środków dostępnych w perspektywie 2021-2027. Przewidywany budżet konkursu to ponad 2,5 mld euro dostępne w procedurze konkursowej dla wszystkich państw członkowskich UE.

Źródło: ISBnews

Artykuł Polskie projekty transportowe otrzymały 2,1 mld zł dofinansowania z CEF pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Mennica Polska proponuje rozwiązanie w celu uniknięcia upadłości Mennica Towers GGH MT



Mennica Polska SA Tower S.K.A., spółka zależna Mennicy Polskiej, złożyła stronom sporu wewnątrzkorporacyjnego, toczącego się w ramach projektu Mennica Legacy Tower pomiędzy rodziną Radziwiłł, Golub oraz Cezarym Jarząbkiem, propozycję przeprowadzenia zmiany komplementariusza na podmiot z grupy kapitałowej Mennicy, podała Mennica Polska. Ma to związek z pozyskaniem informacji o możliwości złożenia przez Urząd Skarbowy w najbliższym czasie wniosku o upadłość spółki projektowej Mennica Towers GGH MT sp. z o.o. S.K.A., odpowiedzialnej za realizację inwestycji Mennica Legacy Tower.

Informacja ta została powzięta od osoby aktualnie ujawnionej w KRS jako członek zarządu spółki GGH MT – komplementariusza spółki projektowej. Mennica posiada 50% akcji w spółce projektowej Mennica Towers GGH MT.

„W sytuacji przyjęcia propozycji przez strony sporu korporacyjnego Grupa Mennica Polska SA zapewni finansowanie spłaty wierzytelności spółki projektowej wobec Urzędu Skarbowego w kwocie ok. 40 000 000 zł, refinansowanie kredytu budowlanego udzielonego przez konsorcjum banków mBank, Santander oraz BOŚ w kwocie nie wyższej niż 95 000 000 euro (kredyt), a także rozwiązanie wszelkich kwestii spornych z WeWork Polska Sp. z o.o. Warunki refinansowania zostały ustalone zgodnie z aktualnymi realiami rynkowymi. Jednocześnie, są one znacznie bardziej korzystne od aktualnych kosztów finansowych kredytów i warunków finansowych kredytu sprzed okresu rozpoczęcia przez ww. banki naliczania podwyższonego oprocentowania” – czytamy w oświadczeniu.

Dzięki powyższemu Grupa Mennica Polska będzie posiadała wszelkie umocowania i narzędzia do przywrócenia pełnych zdolności operacyjnych spółki projektowej oraz stałego budowania wartości aktywa, jakim jest zespół budynków biurowych Mennica Legacy Tower, podkreślono.

„Propozycja ma na celu zapobiegnięcie ogłoszeniu upadłości przedmiotowej spółki. Ma to szczególne znaczenie w odniesieniu do niestabilnej sytuacji spółki projektowej, wynikającej wyłącznie ze sporu wewnątrzkorporacyjnego po stronie drugiego akcjonariusza oraz powzięciu informacji od osób ujawnionych w Krajowym Rejestrze Sądowym jako zarząd komplementariusza spółki projektowej o możliwych działaniach Urzędu Skarbowego” – czytamy dalej.

Mennica podaje, że bardzo konsekwentnie podejmuje szereg działań, które zmierzają do skłonienia stron sporu wewnątrzkorporacyjnego do przywrócenia pełnej działalności operacyjnej spółki projektowej, jak również ochrony roszczeń obligatariuszy detalicznych.

„Liczymy na to, że tym razem względy biznesowe, jak również dobro spółki projektowej, oraz dobro wierzycieli Grupy GGH skłonią skonfliktowane podmioty po stronie akcjonariusza GGHPF3 do przyjęcia propozycji i pozwolą na uchronienie spółki projektowej przed upadłością oraz utratą wartości aktywa” – zakończono w oświadczeniu.

Mennica Polska, uznawana za jedną z najbardziej zaawansowanych technologicznie mennic na świecie, jest czołowym producentem monet i numizmatów w Polsce oraz Europie. Jest także jedynym producentem sztabek złota inwestycyjnego w Polsce oraz liderem w zakresie wdrażania, obsługi i rozwoju systemów karty miejskiej. Ponadto realizuje inwestycje deweloperskie w Warszawie. Spółka jest notowana na GPW od 1998 r.

Źródło: ISBnews

Artykuł Mennica Polska proponuje rozwiązanie w celu uniknięcia upadłości Mennica Towers GGH MT pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Umowy o dofinansowanie objęły do tej pory 21,1% środków z programów UE na 2021-2027



W ramach wykorzystania środków unijnych z programów na lata 2021-2027 z beneficjentami podpisano 5 144 umowy o dofinansowanie projektów o wartości wydatków kwalifikowalnych 86,5 mld zł, w tym 68,4 mld zł dofinansowania UE, co stanowi 21,1% dostępnej alokacji środków UE, podało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

„Według stanu na 14 lipca 2024 roku w ramach programów krajowych i regionalnych złożono 34 565 wniosków o dofinansowanie projektów o wartości wydatków kwalifikowalnych 297,9 mld zł, w tym dofinansowanie wyniosło 230,6 mld zł” – czytamy w komunikacie.

Według danych wygenerowanych z systemu teleinformatycznego SL2021, od uruchomienia programów do 14 lipca br. w ramach programów krajowych i regionalnych uruchomiono 1 710 naborów, których budżet wyniósł 207 mld zł.

Źródło: ISBnews

Artykuł Umowy o dofinansowanie objęły do tej pory 21,1% środków z programów UE na 2021-2027 pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

35% firm szuka specjalisty ds. automatyzacji, robotyzacji lub AI



Zatrudnienie specjalisty ds. automatyzacji, robotyzacji lub sztucznej inteligencji planuje 35% polskich firm, wynika z badania Personnel Service. 42% przedsiębiorstw nie ma planów na zatrudnienie pracowników z takimi kompetencjami, a 22% nie jest pewnych swoich decyzji w tym zakresie.

Z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że rosnące koszty pracy w Polsce mogą przyspieszyć w firmach tempo wdrażania automatyzacji i sztucznej inteligencji. Już w co czwartym przedsiębiorstwie aktualnie wdraża się automatyzację lub AI, a 55% ma taki plan już niedługo. W związku z tym rośnie zapotrzebowanie na specjalistów w tym zakresie. Chce ich poszukiwać 35% firm, 42% na razie nie ma tego w planie.

„Automatyzacja, robotyzacja oraz sztuczna inteligencja są nie do zatrzymania. Elon Musk niedawno potwierdził, że Tesla produkuje humanoidalnego robota Optimus Gen 2, który będzie kosztował 10 tys. dolarów za sztukę. Miliarder ma plan wdrożenia tysięcy tych robotów w fabrykach Tesli do 2025 roku. To pokazuje szybkość i skalę zmian. I nie ma co ukrywać, że wpłynie na cały rynek pracy. Pracownicy będą musieli zmodyfikować swoje umiejętności i kompetencje, bo spora część z nich stanie się nieaktualna. Powstaną też nowe zawody i to widać również w firmach w Polsce. Już co trzeci pracodawca wie, że niedługo nie da sobie rady bez specjalisty od AI czy automatyzacji. To będą jedni z najbardziej poszukiwanych profesjonalistów” – powiedział założyciel Personnel Service i ekspert rynku pracy Krzysztof Inglot.

Z badania wynika również, że im większa firma, tym większe zapotrzebowanie na specjalistów wykwalifikowanych w obsłudze nowych technologii. Taką potrzebę deklaruje 39% dużych firm (zatrudniających powyżej 250 pracowników), 38% średnich przedsiębiorstw (zatrudniających od 50 do 249 pracowników) oraz 28% małych (zatrudniających od 10 do 49 pracowników).

Największe zainteresowanie wykazują branże HoReCa (67%) oraz TSL – transport, spedycja, logistyka (65%). Przyczyną tak dużego zapotrzebowania w sektorze HoReCa jest przede wszystkim potrzeba zwiększenia efektywności operacyjnej oraz poprawy jakości obsługi klienta. Automatyzacja procesów, takich jak rezerwacje, zarządzanie zapasami czy nawet przygotowywanie posiłków, pozwala na szybszą i bardziej efektywną obsługę. Z kolei w branży TSL, gdzie logistyka i terminowość są kluczowe, automatyzacja i AI mogą znacząco poprawić zarządzanie łańcuchem dostaw, monitorowanie floty oraz optymalizację tras, co bezpośrednio przekłada się na redukcję kosztów i zwiększenie konkurencyjności, wskazano.

Wysokie zapotrzebowanie jest również widoczne w sektorze produkcji (43%) i budownictwa (36%). Branże nowoczesnych technologii i IT zgłaszają 38% zapotrzebowanie na takich specjalistów, natomiast w handlu wynosi ono 34%. Usługi i sektor publiczny mają relatywnie mniejsze potrzeby, na poziomie odpowiednio 29% i 23%.

„Doszliśmy do punktu, w którym potrzeba zatrudnienia osób z nowymi umiejętnościami staje się kluczowa dla sukcesu firm. Zarządzanie AI oraz procesami automatyzacji i robotyzacji będzie coraz większym atutem pracowników, którzy chcą się wyróżniać na tle konkurencji. Ci, którzy są w stanie nie tylko zrozumieć, ale także skutecznie wdrażać i zarządzać nowoczesnymi technologiami, będą mieli przewagę na rynku pracy. Wzrastające zapotrzebowanie na specjalistów w tych dziedzinach wskazuje na głęboką transformację, która wymaga od nas ciągłego uczenia się i adaptacji. Firmy, które zainwestują w rozwój kompetencji swoich pracowników, będą mogły liczyć na lepsze wyniki oraz większą konkurencyjność” – podsumował Inglot.

Źródło: ISBnews

Artykuł 35% firm szuka specjalisty ds. automatyzacji, robotyzacji lub AI pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Ultimate Games ma umowę ws. produkcji i wydania gry wędkarskiej na kilka platform



Ultimate Games zawarło umowę z amerykańską Playworks Partners LLC, dotyczącą stworzenia i wydania gry wędkarskiej pod dużą, licencjonowaną marką na platformy Steam, Xbox, Quest, Nintendo, Pico VR oraz PlayStation, podała spółka.

„Gra będzie wydana na poszczególne platformy zgodnie z poniższym:
– Ultimate Games S.A.: Steam, Xbox,
– Playworks Partners LLC: Quest, Nintendo, Pico VR, PlayStation” – czytamy w komunikacie.

Partner współpracował wcześniej z takimi markami jak Cabela’s, Bass Pro Shop, Major League Fishing oraz Bassmasters, podkreślono także.

Ultimate Games zobowiązuje się do wyprodukowania i pokrycia kosztów produkcji gry na systemy docelowe, rozumiane jako poszczególne generacje urządzeń objęte umową, z uwzględnieniem map oraz licencjonowanego sprzętu dostarczonego przez partnera. Partner zobowiązuje się do finansowania wszystkich kosztów marketingu i dystrybucji gry na systemy docelowe oraz dostarczenia licencji do gry.

Przychody z dystrybucji gry będą dzielone pomiędzy partnera i spółkę, licząc od 1 USD/EUR z każdej platformy, czytamy dalej.

Ultimate Games prowadzi działalność na rynku gier wideo, specjalizując się w zakresie produkcji i dystrybucji gier na komputery stacjonarne oraz urządzenia mobilne. W 2016 r. spółka pozyskała znaczącego inwestora PlayWay. Spółka jest notowana na rynku głównym GPW od lipca 2019 r.

Źródło: ISBnews

Artykuł Ultimate Games ma umowę ws. produkcji i wydania gry wędkarskiej na kilka platform pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

PKP Intercity ogłosiło przetarg na budowę lokomotywowni w Warszawie



PKP Intercity ogłosiło postępowanie o zamówienie publiczne na wybór wykonawcy projektu i budowy nowej lokomotywowni z urządzeniami i towarzyszącą infrastrukturą na terenie bocznicy kolejowej Warszawa Grochów, podała spółka.

Inwestycja obejmuje zaprojektowanie i budowę nowej lokomotywowni oraz hali mycia lokomotyw, przebudowę budynku socjalnego, przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz budowę stanowiska do diagnostyki taboru kolejowego, w tym do badania nacisków zestawów kołowych na szynę, wymieniono.

„Termin realizacji inwestycji w systemie zaprojektuj i zbuduj został określony na maksymalnie 33 miesiące od daty podpisania umowy. Na wykonanie dokumentacji projektowej oraz pozyskanie decyzji administracyjnych przewidziano maksymalnie 15 miesięcy. Natomiast termin realizacji robót budowlanych został określony na maksymalnie 18 miesięcy od dnia uzyskania prawomocnego pozwolenia na budowę. Kryterium oceny ofert w postępowaniu jest cena oraz termin realizacji wykonania dokumentacji projektowej” – czytamy w komunikacie.

PKP Intercity w ramach realizowanej strategii przewidziało szeroki zakres inwestycji infrastrukturalnych polegających na budowie, rozbudowie i przebudowie zapleczy technicznych. Do 2030 roku spółka zainwestuje 2,6 mld zł, dzięki czemu będzie dysponować 20 nowoczesnymi
bocznicami kolejowymi. Unowocześnienie infrastruktury przyniesie standaryzację rozwiązań technicznych obiektów – będą one podzielone na trzy kategorie, dostosowane do odpowiedniego standardu potrzeb taborowych w danej lokalizacji pod kątem realizacji założeń rozkładu jazdy. W efekcie zostanie podniesiony standard obsługi taboru  oraz zoptymalizowany proces technologiczny, co skróci czas przygotowania taboru do podróży, wskazano w materiale.

PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2023 r. miał ok. 68 mln pasażerów.

Źródło: ISBnews

Artykuł PKP Intercity ogłosiło przetarg na budowę lokomotywowni w Warszawie pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

PragmaGO zwiększyła obroty o 25% r/r do 611 mln zł w II kw. 2024



Obroty PragmaGO (wartość nominalna sfinansowanych należności) w II kwartale 2024 r. wyniosły 611 mln zł (wzrost o 25% r/r), z czego 493 mln zł przypadło na faktoring (wzrost o 18% r/r), a 117 mln zł na pożyczki digital (wzrost o 66% r/r), podała spółka. Z faktoringu skorzystało 1 298 klientów, a z pożyczek 9 250 unikatowych firm.

W okresie I-II kwartał 2024 łączne obroty PragmaGO wyniosły 1,15 mld zł (wzrost o 25% r/r): 924 mln zł (+16% r/r) wygenerował faktoring, 305 mln zł (+49% r/r) obrotu zostało zrealizowane w modelu embedded finance. W I półroczu 13 872 firm (+18% r/r) pozyskało finansowanie, z faktoringu skorzystało 1 756 klientów (+20% r/r), z usług embedded finance skorzystało 12 567 przedsiębiorców (+17% r/r).

„Jesteśmy zdecydowanym liderem rynku w kategorii embedded finance dla biznesu. To usługi finansowania, których dystrybucja odbywa się poprzez zautomatyzowaną integrację techniczną z partnerami. Dzięki temu dostarczamy klientom ponadprzeciętne rozwiązania user experience. Dynamicznie rozwijamy ten segment usług – nie tylko zwiększamy bazę partnerów, klientów i wartość udzielanego finansowania, ale wprowadzamy też zupełnie nowe na polskim rynku rozwiązania. W maju przedstawiliśmy PragmaPay – pierwszą płatność odroczoną dla B2B, która dorównuje wygodą i szybkością standardom w segmencie konsumenckim. Chcemy, aby mali i średni przedsiębiorcy mieli łatwy dostęp do finansowania, które jest dostosowane do ich potrzeb i nie musieli sięgać np. po usługi z rynku konsumenckiego” – skomentował prezes Tomasz Boduszek, cytowany w komunikacie.

Użytkownicy PragmaPay mogą wdrożyć platformy sprzedażowe, bramki płatnicze czy marketplace’y. To usługa nie tylko dla posiadaczy sklepów online, ale też firm realizujących zamówienia składane w panelu klienta (po zarejestrowaniu i zalogowaniu). PragmaPay może być alternatywą dla kredytów kupieckich, które wymagają od sprzedawcy dodatkowych nakładów finansowych. W zakresie płatności odroczonych dla firm PragmaGO osiągnęła 112 mln zł (+44% r/r) obrotu. Druga usługa w modelu embedded finance to Merchant Cash Advance (MCA) – finansowanie firm z limitem i wysokością raty dostosowanymi do dynamiki obrotów klienta, z uwzględnieniem ich sezonowości. W ramach MCA firmy pozyskały 113 mln zł (+132% r/r), podano także.

PragmaGO stale rozwija też linię usług faktoringowych. Digital faktoring stanowi już 54% obrotu w tym segmencie. Usługa pozwala na finansowanie faktur w stałej umowie, której parametry klient może dostosować online. Digital faktoring osiągnął 29% dynamiki wzrostu, a wartość sfinansowanych faktur wyniosła 498 mln zł (podczas gdy tradycyjny faktoring urósł zaledwie o 5%), podkreśliła spółka.

„PragmaGO jest też zaufanym emitentem obligacji notowanych na rynku Catalyst. W pierwszym półroczu 2024 roku spółka zamknęła trzy emisje złotówkowe na łączną wartość 80 mln zł. W kwietniu spółka z sukcesem zakończyła pierwszą ofertę obligacji w obcej walucie i pozyskała 3,5 mln euro. Wszystkie emisje PragmaGO w 2024 roku zostały zamknięte z redukcją popytu” – czytamy także.

PragmaGO jest jedną z największych niebankowych instytucji finansowych na polskim rynku współpracującą z mikro-, małymi i średnimi przedsiębiorcami. W 2021 r. spółkę przejął Polish Enterprise Funds SCA.

Źródło: ISBnews

Artykuł PragmaGO zwiększyła obroty o 25% r/r do 611 mln zł w II kw. 2024 pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.