Projekt ws. zakazu e-papierosów beznikotynowych do 18. r.ż. trafi do Sejmu we wrześniu



Projekt dotyczący zakazu e-papierosów beznikotynowych dla dzieci i młodzieży do 18. roku życia trafi do Sejmu we wrześniu, zapowiedziała minister zdrowia Izabela Leszczyna. Miałby wejść w życie od 1 stycznia 2025r.

„W Sejmie będzie na pewno we wrześniu. Jestem przekonana, że stanie się to od 1 stycznia 2025 r., tak bym bardzo chciała” – powiedziała Leszczyna w TVN24, odpowiadając na pytanie kiedy projekt trafi do Sejmu i kiedy należy spodziewać się jego wejścia w życie.

Poinformowała, że do wejścia w życie projektu konieczna jest jego notyfikacja w Unii Europejskiej.

Pytana czy jest przekonana o tym, że projekt uzyska większość, powiedziała „absolutnie tak”.

Projekt nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych w lipcu trafił do konsultacji.

Zaproponowane regulacje mają za zadanie objęcie przepisami ustawowymi tzw. „płynów beznikotynowych” i spowodują:

– wprowadzenie zakazu ich sprzedaży osobom do 18. roku życia;

– ograniczenie miejsc gdzie będzie możliwe ich używanie, analogicznie jak w przypadku elektronicznych papierosów z płynem zawierającym nikotynę;

– wprowadzenie zakazu sprzedaży w automatach oraz sprzedaży na odległość (w tym przez internet);

– wprowadzenie zakazu reklamy i promocji;

– konieczność zgłaszania informacji o tych wyrobach do prezesa Biura do spraw Substancji Chemicznych;

– konieczność dostosowania ich składu do wymogów ustawy (np. zakazu stosowania substancji o właściwościach CMR);

– konieczność odpowiedniego oznakowania ich opakowań.

Elektroniczne papierosy elektroniczne i pojemniki zapasowe, które są napełnione płynem niezawierającym nikotyny, obecnie nie odpowiadają definicjom papierosa elektronicznego lub pojemnika zapasowego określonym w ustawie tytoniowej, a zatem nie podlegają wymogom określonym w ustawie dla papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych.

W ocenie Ministerstwa Zdrowia, wprowadzenie projektowanej regulacji umożliwi realizację większego nadzoru nad płynami beznikotynowymi, m.in. przez konieczność zgłaszania informacji o tych wyrobach do prezesa Biura do spraw Substancji Chemicznych oraz konieczność dostosowania ich składu do wymogów ustawy (np. zakazu stosowania substancji o właściwościach CMR).

Źródło: ISBnews

Artykuł Projekt ws. zakazu e-papierosów beznikotynowych do 18. r.ż. trafi do Sejmu we wrześniu pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o finansach publicznych, dot. zmian w SRW



Prezydent podpisał nowelizację ustawy o finansach publicznych, która zakłada rozszerzenie zakresu podmiotowego tej reguły o: agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej i Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a także fundusze utworzone, powierzone lub przekazane Bankowi Gospodarstwa Krajowego na podstawie odrębnych ustaw, podała Kancelaria Prezydenta.

„Pierwsza grupa zmian w zakresie ustawy o finansach publicznych dotyczy gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych, w szczególności ich planów finansowych. Druga grupa zmian odnosi się do treści projektu ustawy budżetowej, uzasadnienia do tego projektu oraz sprawozdania z wykonania ustawy budżetowej. Trzecią, kluczową grupę zmian stanowią modyfikacje przepisów określających numeryczne reguły fiskalne” – czytamy w komunikacie.

Zmiany w zakresie Stabilizacyjnej Reguły Wydatkowej obejmują m.in.:

– rozszerzenie zakresu podmiotowego tej reguły o: agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej, ZUS, należące do sektora finansów publicznych państwowe osoby prawne, a także fundusze utworzone, powierzone lub przekazane BGK na podstawie odrębnych ustaw;

–  zastąpienie średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych deflatorem PKB;

 – wprowadzenie mechanizmu korekty błędu prognozy realnej dynamiki wzrostu PKB;

– modyfikację zakresu pojęcia działań dyskrecjonalnych;

– rozszerzenie katalogu przedmiotowego wydatków, które nie są wliczane do wydatków jednostek objętych RSW;

– objęcie zakresem SRW skarbowych papierów wartościowych przekazywanych nieodpłatnie przez jednostki i organy objęte tą regułą jednostkom sektora instytucji rządowych i samorządowych.

Nowelizacja wprowadza także zmiany w zakresie stosowania tzw. klauzuli wyjścia (zawieszenia stosowania SRW). Zmiany w ustawach, w oparciu o które działają państwowe fundusze celowe oraz inne jednostki sektora finansów publicznych, w głównej mierze dotyczą planów finansowych tych jednostek, a w szczególności zasad wprowadzania zmian w tych planach.

Zmiany w ustawach stanowiących podstawy prawne funduszy celowych funkcjonujących w BGK polegają na nałożeniu na BGK obowiązku przekazywania właściwym ministrom, w terminach określonych w przepisach dotyczących sprawozdawczości budżetowej państwowych funduszy celowych, sprawozdań miesięcznych z realizacji planów finansowych tych funduszy.

Ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.

Źródło: ISBnews

Artykuł Prezydent podpisał nowelizację ustawy o finansach publicznych, dot. zmian w SRW pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Digital First AI pozyskał 3,8 mln USD na rozwój platformy do automatyzacji marketingu



Startup Digital First AI, działający w obszarze technologii marketingowych (MarTech), pozyskał 3,8 mln USD na rozwój platformy umożliwiającej automatyzację tworzenia strategii marketingowych dla kampanii online z użyciem sztucznej inteligencji, podała spółka. Zebrane finansowanie wzmocni międzynarodową pozycję spółki oraz ułatwi wdrożenie oferty dla dużych firm i korporacji.

„Liderem tej rundy finansowania był fundusz 4growth VC, a wśród inwestorów znalazły się m.in. fundusze Plug&Play i Sher Ventures ze Stanów Zjednoczonych, Hub71 ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz właściciele agencji kreatywnej McCANN Poland i jednocześnie założyciele Grupy 45Avenue skupiającej spektrum agencji specjalizujących się w szeroko pojętym marketingu i komunikacji z obszaru content creation, czyli Wojciech Borowski i Krzysztof Kawa” – czytamy w komunikacie.

Do grona inwestorów dołączyli również aniołowie biznesu: Maciej Zawadziński (seryjny przedsiębiorca z wieloma exitami na koncie), Miłosz Mazurkiewicz (inwestor giełdowy), Marta Zarosa (CEO State of the Art, ex-IndaHash), Adam Radzki (ex-Benefit Systems), Mirosław Lubarski (doradca zarządu Grupy PSB), Mirosław Kisyk (ex-MetLife) i Bartosz Dobrzański (członek rady nadzorczej Orange Polska), podano.

„Zaangażowanie kapitałowe ze strony właścicieli McCANN Poland potwierdza potencjał naszego rozwiązania, które wpisuje się w globalne trendy w branży marketingowej związane z użyciem AI i postępującej roli sztucznej inteligencji przy tworzeniu strategii i kampanii reklamowych. To strategiczne partnerstwo z jedną z najczęściej nagradzanych i szanowanych na świecie agencji kreatywnych umożliwi nam rozwój oferty dla dużych firm i korporacji oraz dotarcie do największych globalnych marek. Z kolei udział w tej rundzie finansowania międzynarodowych funduszy inwestycyjnych jest wyrazem zaufania dla naszych globalnych ambicji” – powiedział co-founder i CEO Digital First AI Rafał Tromczyński, cytowany w materiale.

Digital First AI oferuje usługi w modelu SaaS (software-as-a-service) umożliwiające dobór strategii marketingowych oraz tworzenie kreacji reklamowych ze wsparciem sztucznej inteligencji, co pozwala na oszczędność czasu oraz optymalizację budżetu. Aktualne rozwiązania spółki to kamień milowy na drodze do marketingu w pełni autonomicznego, w którym sztuczna inteligencja tworzy, prowadzi i optymalizuje kampanie reklamowe online bez udziału człowieka, podkreślono.

Platforma DF.AI realizuje wiele zaawansowanych zadań, bazując na dowolnym formacie danych na temat firmy. Dane przechowywane są w „safe room”, co zapewnia ich bezpieczeństwo, a jednocześnie umożliwia rozbudowywanie bazy wiedzy systemu poprzez real time research, analizy konkurencji, social listening i wyszukiwanie globalnych trendów. Na bazie tak strukturyzowanych informacji Digital First AI może wykonywać najbardziej złożone zadania: od tworzenia nowych produktów, poprzez wprowadzanie ich na dowolne rynki, po egzekucję towarzyszących temu kampanii reklamowych.

Po sukcesie na rynku MŚP spółka do końca III kwartału 2024 r. planuje wprowadzenie na rynek rozwiązania typu „enterprise”, przeznaczonego dla dużych firm i korporacji. Pierwsze projekty w formule „proof of concept” z międzynarodowymi partnerami już trwają, zakończono.

Digital First AI, działająca w obszarze technologii marketingowych (MarTech), została założona przez Rafała Tromczyńskiego (CEO), Grzegorza Gracza (CIO) oraz Michała Tokarskiego. Obecnie Digital First AI posiada siedziby w Polsce, USA oraz Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Startup ma za sobą udział w akceleratorach Hub71 i Flat6Labs w Abu Dhabi, a jednym z jego partnerów strategicznych jest amerykański unicorn Semrush.

Źródło: ISBnews

Artykuł Digital First AI pozyskał 3,8 mln USD na rozwój platformy do automatyzacji marketingu pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

60,9% Polaków chce uprządkowania rynku kryptowalut



Obecny rząd powinien zająć się uporządkowaniem tematu kryptowalut, żeby były bezpieczniejsze w kwestii inwestowania – uważa tak 60,9% dorosłych Polaków, z kolei przeciwnego zdania jest 16,5% badanych, zaś 22,6% ankietowanych nie ma wyrobionej opinii na ten temat, wynika z raportu UCE Research i Ari10.

Według raportu „Jak Polacy podchodzą do inwestycji w kryptowaluty?” częściej za uporządkowaniem tematu kryptowalut opowiadają się kobiety niż mężczyźni – 61,2% vs. 60,4%. Ponadto w ten sposób wypowiadają się przede wszystkim osoby w wieku 18-24 lat – wśród nich 71,1%, z miesięcznymi dochodami netto w wysokości 5000-6999 zł – 63,3%, z wykształceniem średnim – 63,1%, a także ze wsi i z miejscowości liczących do 5 tys. mieszkańców – 64%.

„Odpowiedzi respondentów wyraźnie pokazują, że w społeczeństwie widać potrzebę doprecyzowania przepisów związanych z kryptowalutami. Oczywiście część osób będzie zdania, że powinniśmy upraszczać i minimalizować przepisy lub w ogóle ich nie wprowadzać w celu zachowania założenia kryptowalut, czyli pełnej decentralizacji. Wiemy jednak, że rozwijająca się branża kryptowalut potrzebuje tych regulacji. W przestrzeni publicznej mówi się coraz więcej, że rząd zaczyna nad tym pracować, co ma bezpośredni związek z MiCA, czyli unijną regulacją tego rynku” – powiedział prawnik i ekspert rynku kryptowalutowego z Ari10, jeden ze współautorów raportu Mateusz Kara, cytowany w komunikacie.

Przeciwko uporządkowaniu tematu kryptowalut częściej są mężczyźni niż kobiety – 18,9% vs. 14,3%. Takie stanowisko zajmują głównie osoby w wieku 35-44 lat – wśród nich 21,7%, z miesięcznym dochodem netto powyżej 9 tys. zł – 22,5%, z wyższym wykształceniem – 18,8%, a także z miast liczących od 100 tys. do 199 tys. mieszkańców – 24,8%, podano.

Zdaniem Jakuba Martenki, konsultanta merytorycznego raportu, wysoki procent osób uważa, że rząd powinien zająć się uporządkowaniem tematu z kilku potencjalnych powodów.

„Przede wszystkim krajowy rejestr działalności w zakresie walut wirtualnych został stworzony, ale nie jest weryfikowany w sposób pozwalający docenić i wspomóc podmioty działające w jego zakresie. Oznacza to, że figurującym w nim podmiotom nie przysługują żadne korzyści związane ze wsparciem przez regulatora, a jedynie są one bardziej narażone na różne kontrole ze strony urzędów. Po przeciwnej stronie stoi niezarejestrowana część rynku, która w związku z tym nie jest praktycznie w ogóle monitorowana. Jednak opisany problem powinien zostać w najbliższym czasie rozwiązany, a szanse tych, którzy na rynku działają według reguł regulacyjnych, zostaną wyrównane” – powiedział Martenka.

Mateusz Kara wskazał zaś na nastawienie banków do branży.

„To kolejny element, który musi ulec poprawie. Obecnie banki generują szereg trudności i komplikacji dla podmiotów kryptowalutowych, w tym dla kantorów, w których można fizycznie wymienić gotówkę na kryptowaluty. Są one zobligowane do spełnienia szeregu obowiązków związanych m.in. z wpisem do odpowiedniego rejestru czy zapewnieniem szkoleń w zakresie AMLu. Wykonanie wszystkich wymagań nie gwarantuje jednocześnie bezproblemowej współpracy z zewnętrznymi podmiotami” – powiedział współautor raportu.

Autorzy badania wskazali również, że narracja banków zaczyna się zmieniać, ale następuje to w sposób bardzo wolny i ostrożny. Z obserwacji ekspertów z Ari10 wynika, że zainteresowanie kryptowalutami w Polsce stale rośnie.

„Potrzeby rynku dotyczą zarówno podmiotów związanych z kryptowalutami, jak i samych inwestorów, a to przekłada się na ogólną konkluzję, że celem powstania nowych regulacji jest wprowadzenie poczucia bezpieczeństwa i przejrzystości na rynku” – uzupełnił Martenka.

Raport pt. „Jak Polacy podchodzą do inwestycji w kryptowaluty?” został oparty na badaniu opinii publicznej, które zostało zrealizowane przez UCE Research i Ari10 metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na próbie 1016 dorosłych Polaków.

Źródło: ISBnews

Artykuł 60,9% Polaków chce uprządkowania rynku kryptowalut pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Unihouse z Grupy Unibep ma umowę na dostawę modułów na Islandii za ok. 11,2 mln zł netto



Unihouse – spółka zależna Unibepu – zawarła umowę podwykonawczą o wartości ok. 2,6 mln euro netto (ok. 11,2 mln zł netto) na dostawę modułów z przeznaczeniem do realizacji budynku przedszkola na terenie Islandii, podał Unibep. Zamawiającym jest Tharfathing egf. z siedzibą w Hafnarfjörður w Islandii. Rozpoczęcie realizacji umowy przewidziano w III kwartale 2024 r., a zakończenie w IV kwartale 2024 r.

Grupa Unibep działa w segmentach budownictwa mieszkaniowego, przemysłowego, użyteczności publicznej, sportowego i modułowego. Prowadzi działalność w Polsce, Skandynawii i w Europie Wschodniej. Spółka jest notowana na GPW od 2008 r. Jego skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 2,43 mld zł w 2023 r.

Źródło: ISBnews

Artykuł Unihouse z Grupy Unibep ma umowę na dostawę modułów na Islandii za ok. 11,2 mln zł netto pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Bezprecedensowa awaria IT na skalę światową



Uwaga inwestorów była dzisiaj skupiona przede wszystkim na globalnym paraliżu wywołanym przez problemy z oprogramowaniem Windowsa. Przyczyną takiego stanu były dwie awarie, które wystąpiły jednocześnie. Z jednej strony pojawił się problem z oprogramowaniem Azure, głównej części chmurowego biznesu Microsoftu. Z drugiej zewnętrzna firma Crowdstrike wypuściła aktualizację swojego oprogramowania, która również okazała się wadliwa. Te dwa czynniki spowodowały zawieszenie systemów na całym świecie wśród klientów Microsoftu, co doprowadziło do uziemienia tysięcy lotów, spowodowało utrudnienia w poruszaniu się komunikacji miejskiej, uniemożliwiło wykonywanie operacji bankowych, a nawet zagroziło prawidłowemu funkcjonowaniu ochrony zdrowia. Tempo, w jakim rozprzestrzeniła się ta awaria, a także skala i globalny wpływ, jakim objęła firmy na całym świecie, rzuca nieco wątpliwości odnośnie obecnego stanu mocno skoncentrowanego świata technologii. 

Tak jak obecnie czołowe amerykańskie indeksy giełdowe pozostają na historycznie wysokich poziomach koncentracji, niejako uzależniając swoje wyniki od sentymentu wokół czołowych graczy transformacji technologicznej, tak wygląda na to, że w ślad za indeksami zmierza także gospodarka, przynajmniej w kwestii kluczowych oprogramowań. Dzisiejszy dzień dobitnie pokazuje ryzyko, do jakiego może tak duża koncentracja doprowadzić. 

O ile zwykle, rozważając wpływ nadmiernego rozrośnięcia się jednej firmy, największe zagrożenie upatrywane jest w odcięciu konkurencji i potencjalnej monopolizacji rynku, tak warto do tego równania dodać także kwestię bezpieczeństwa. Jak widać jeden błąd spółki związany z awarią i wadliwą aktualizacją może doprowadzić do światowego paraliżu w tak wielu różnych segmentach gospodarki. Dzisiejsze wydarzenie może stanowić preludium do rozważenia pewnych zmian w kształtowaniu się decyzji biznesowych spółek i choć najprawdopodobniej o wyborze kluczowych oprogramowań dalej będzie decydowała konkurencyjna oferta, tak być może spółki będą teraz uważniej przyglądały się skali działalności potencjalnego dostawcy usług. Choć raczej w dłuższej perspektywie nie zmieni to gruntownie sytuacji na rynku, tak istnieje szansa, że dojdzie do choćby lekkiego skorygowania obecnych trendów coraz mocniej prowadzących do centralizacji czołowych technologii wokół kilku największych i najmocniejszych spółek. Na razie jednak o wytrzymałości czołowych spółek niech świadczy fakt, że mimo problemu na tak ogromną skalę notowania Microsoftu notują dziś jedynie 0,3% spadek, natomiast CrowdStrike traci dziś prawie 10%. 

Wydarzenia spowodowane awarią systemów Microsoft mocno przyćmiły wyniki Netflixa, które mimo braku tak mocnego wydźwięku, jak te z poprzedniego kwartału, okazały się bardzo solidne. Przychody spółki wzrosły o +17%, zgodnie z oczekiwaniami rynku, a na poziomie EPS spółka pokazała o 3% wyższą wartość niż przewidywano. Szczególnie inwestorów może cieszyć dużo mocniejszy wzrost subskrybentów, których liczba zwiększyła się o 8,05 mln osób (wobec prognozowanego 4,87 mln). Z drugiej strony Netflix prognozuje niższe przychody na 3Q w stosunku do oczekiwań konsensusu, za to spodziewa się wyższej marżowości. W efekcie notowania spółki na razie pozostają względnie spokojne, a po szczytowym wzroście o prawie 4% na początku sesji, spółka wróciła do poziomu ceny zamknięcia sprzed wyników. 

Źródło: XTB / Tymoteusz Turski 

Artykuł Bezprecedensowa awaria IT na skalę światową pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Indeks WIG20 spadł o 0,80% na zamknięciu w piątek



Indeks giełdowy WIG20 spadł o 0,80% wobec poprzedniego zamknięcia i osiągnął poziom 2 476,38 pkt w piątek, 19 lipca.

Indeks WIG spadł o 0,65% wobec poprzedniego zamknięcia i osiągnął 85 852,44 pkt.

Indeks mWIG40 spadł o 0,51% i osiągnął poziom 6 292,82 pkt, zaś sWIG80 wzrósł o 0,33% do 24 850,04 pkt.

Obroty na rynku akcji wyniosły 965,34 mln zł; największe zostały zanotowane przez POWSZECHNA KASA OSZCZĘDNOŚCI BANK POLSKI – 160,96 mln zł.

Na GPW wzrosły ceny akcji 140 spółek, 165 spadły, a 105 nie zmieniły się.

Źródło: ISBnews

Artykuł Indeks WIG20 spadł o 0,80% na zamknięciu w piątek pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Tygodniowy przegląd informacji ISBtech z sektora TMT



Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 15-19 lipca.

BIZNES I FINANSE: RYNEK

Banki: Liczba wniosków o zmianę rachunku bankowego z wykorzystaniem systemu Ognivo wyniosła 3 769 w II kw. 2024 r. wobec 4 796 wniosków kwartał wcześniej i 3 485 wniosków rok wcześniej, podała Krajowa Izba Rozliczeniowa (KIR).

AI: Zatrudnienie specjalisty ds. automatyzacji, robotyzacji lub sztucznej inteligencji planuje 35% polskich firm, wynika z badania Personnel Service. 42% przedsiębiorstw nie ma planów na zatrudnienie pracowników z takimi kompetencjami, a 22% nie jest pewnych swoich decyzji w tym zakresie.

Trendy: Z badania Future Mind „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz” wynika, że telefon stał się niezbędnym narzędziem nawet podczas zakupów. Ponad trzy czwarte Polaków uważa możliwość skanowania produktów smartfonem, aby sprawdzić cenę, jakość czy skład, za wyjątkowo komfortowe rozwiązanie. Jednocześnie niemal połowa badanych potwierdza, że korzysta z realizacji płatności w sklepie właśnie za pomocą swojego smartfona.

Sprzęt: Fortune Business Insights oceniają, że globalny rynek Device as a Service (DaaS) wyceniony w 2023 r. na ponad 27 mld USD wzrośnie aż do 154,93 mld USD w 2030 r., przy średniej rocznej stopie wzrostu CAGR (Compound Annual Growth Rate) na poziomie ponad 27%. „Dzięki DaaS firmy mogą skoncentrować się na swoich kluczowych kompetencjach, podczas gdy dostawcy tacy jak my zajmują się kompleksową obsługą sprzętu. To nie tylko redukuje koszty, ale również zwiększa elastyczność i skalowalność operacyjną, pozwalając firmom na dynamiczny rozwój w zmieniającym się środowisku biznesowym. To naturalny kierunek rozwoju branży IT i krok milowy w kierunku przenoszenia procesów związanych z zarządzaniem urządzeniami poza organizację” – oceniła Rental Business Line Director w bolttech Poland Paulina Dobkowska.

Handel: Zgodnie z danymi firmy CPS GfK pochodzącymi z najnowszego raportu Shopping Monitor już 73% kupujących można określić mianem sprytnych nabywców. To osoby, które m.in. podejmują przemyślane decyzje zakupowe, dobrze orientują się w ofertach konkurencyjnych sieci oraz aktywnie szukają promocji. „Smart shopping to nie tylko sposób na oszczędzanie, ale także na inwestowanie w jakość. Sprzedawcy, którzy zrozumieją te zmiany i dostosują swoje oferty, zyskają lojalnych konsumentów, którzy doceniają przemyślane zakupy. Jak widać, stawka jest bardzo wysoka, bo już niemal 3 na 4 Polaków określa się mianem sprytnych nabywców” – powiedział dyrektor ds. współpracy z sieciami detalicznymi w Consumer Panel Services GfK Michał Maksymiec.

Automatyzacja: Z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że już w co czwartym przedsiębiorstwie aktualnie wdraża się automatyzację lub AI, a 55% ma taki plan już niedługo. W związku z tym rośnie zapotrzebowanie na specjalistów w tym zakresie. Chce ich poszukiwać 35% firm, 42% na razie nie ma tego w planie.  

Krypto: W I połowie 2024 roku oszuści ukradli kryptowaluty o wartości 314 mln USD, co oznacza wzrost o 6,4% w porównaniu do podobnego okresu w 2023 roku. Z tej sumy około 58 mln USD zostało wyłudzonych od 20 ofiar, a jedna z nich straciła 11 mln USD, stając się drugą największą ofiarą kradzieży w historii kryptowalut, wynika z informacji podanych w raporcie firmy analitycznej Scam Sniffer. Jak z kolei zwraca uwagę Binance, największa giełda kryptowalutowa na świecie, kradzieże cyfrowych aktywów są poprzedzane działaniami phishingowymi, które oszuści obecnie najczęściej prowadzą na komunikatorze Telegram. Stał się on prawdziwym siedliskiem scamów wymierzonych przeciwko posiadaczom kryptowalut i osobom, które się nimi interesują.

Cyberbezpieczeństwo: Aż 96% cyberataków celuje w kopie zapasowe. W trzech przypadkach na cztery przestępcy odnoszą sukces, wynika z badania Veeam Ransomware Trends Report 2024. Eksperci firmy wskazują, że do poprawy odporności danych może przyczynić się wdrożenie nowego modelu dojrzałości Zero Trust Data Resilience (ZTDR). Firmy są w stanie odzyskać tylko 57% danych naruszonych podczas cyberataku. Model ZTDR rozszerza zasady zerowego zaufania na systemy tworzenia kopii zapasowych i odzyskiwania danych. ZTDR obejmuje pięć filarów bezpieczeństwa, w tym niezmienność backupu, zwiększanie odporności i jak najniższy poziom uprawnień użytkowników.

HR: Traffit opublikował raport „Jakość aplikacji w 2024 roku”. Firma przeanalizowała blisko 3 mln aplikacji na 72 tys. stanowisk pod kątem dopasowania kandydatów do ról, o które się ubiegają. Z roku na rok zauważana jest tendencja wzrostowa, jeśli chodzi o liczbę aplikacji niewpisujących się w podane w ogłoszeniach kryteria. Traffit przeanalizował 5 branż pod tym kątem – agencje rekrutacyjne IT, agencje rekrutacyjne nie IT, firmy IT, firmy spoza branży IT oraz software house’y: od 2022 roku jest mniejsza liczba nowo otwartych ról (spadek o 15% na przestrzeni ostatnich 3 lat); liczba kandydatów ubiegających się o to samo stanowisko wzrosła aż o 80%; pierwszy etap, czyli preselekcja trwa teraz średnio blisko 4 godziny dłużej; 71% kandydatów nie zostaje zaproszonych do kolejnego etapu (w 2022 roku było to 61%);  blisko 40% kandydatów nie otrzymuje informacji zwrotnej i doświadcza tzw. ghostingu.

Cyberbezpieczeństwo: Koszty wycieków danych w branży ochrony zdrowia w 2023 r. były o ponad 53% większe niż w 2020 r. – to już średnio 10,9 mln USD. Jak podkreślają eksperci firmy Kingston, ryzyko wiąże się m.in. z: przenoszeniem niezabezpieczonych danych między urządzeniami medycznymi lub placówkami; podejmowaniem decyzji ad hoc zamiast ułożenia spójnej strategii cyberbezpieczeństwa; brakiem specjalistów od zabezpieczania danych.

Krypto: Całkowita kapitalizacja rynku krypto wzrosła w pierwszym półroczu 2024 roku o 37,3%, osiągając poziom 2,27 biliona dolarów. Zyski przede wszystkim przyniósł pierwszy kwartał, kiedy to rynek urósł o 60,2%, podczas gdy drugi kwartał przyniósł korektę i spadek o 14,3%. Wzrosty napędzały główne kryptowaluty, jak bitcoin czy ethereum, ale odnotowano je też w sektorze zdecentralizowanych finansów (DeFi), na rynku stablecoinów czy memecoinów. Z kolei niewielkie spadki stały się udziałem sektora NFT i gier Web3. W drugiej połowie roku możemy spodziewać dalszego wzrostu inwestycji w rynek w krypto, w szczególności ze strony instytucji, wynika z najnowszego raportu Binance Research „Half-year report 2024”.

Cyberbezpieczeństwo: W drugim kwartale roku na całym świecie odnotowano 30-proc. wzrost cyberataków (r/r), a najczęściej atakowanymi branżami był sektor edukacji, rządowo-wojskowy i opieka zdrowotna, wynika z najnowszych badań Check Point Research. Najgorzej sytuacja wygląda w Afryce, gdzie realizowano średnio do 2960 cyberataków tygodniowo. W Europie wzrost wyniósł 35% ze średnią 1367 ataków.

BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI

PTWP: Spółka zorganizowała od stycznia do czerwca br. pięć autorskich wydarzeń, które łącznie przyciągnęły prawie 50 tys. uczestników stacjonarnie i online, podała spółka. Rekordową frekwencję odnotował XVI Europejski Kongres Gospodarczy (12 tys. uczestników stacjonarnie i 5 tys. osób śledzących przebieg debat w Internecie).

Poczta Polska: Plan transformacji, zawierający podstawowe założenia strategiczne spółki oraz listę przedsięwzięć i projektów, które mają zapewnić przekształcenie jej w nowoczesną i efektywną organizację, ma zostać przyjęty w perspektywie najbliższych tygodni, wynika z informacji Ministerstwa Aktywów Państwowych (MAP).

XTPL: Miało 2,79 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży w II kw. 2024 r., w porównaniu do 2,56 mln zł rok wcześniej, podała spółka, prezentując wstępne dane. W całym I półroczu przychody wyniosły wyniosła 5 531 tys. zł wobec 5 532 tys. zł rok wcześniej.

Brand24: Powtarzalne miesięczne przychody (MRR) wzrosły o 32% r/r do 650 tys. USD (2,6 mln zł) na koniec II kw. 2024 r., podała spółka. Średni przychód operacyjny przypadający na użytkownika subskrypcyjnego (ARPU) na koniec II kw. br. wyniósł 165 USD (657 zł), co oznacza wzrost o 28% r/r, natomiast średni przychód operacyjny przypadający na nowego użytkownika subskrypcyjnego, tj. użytkownika pozyskanego w I kw. br., wyniósł 197 USD (785 zł), co oznacza wzrost o 28% r/r.

T-Mobile: Podał, że najnowsze wyniki badania Speedtest.net za I półrocze tego roku – podczas którego polscy użytkownicy wykonali ponad 3,6 mln testów – potwierdziły, że ma sieć mobilną w Polsce. „To oznacza, że największymi prędkościami nasi klienci mogą cieszyć nie tylko w swoich domach, ale wszędzie tam, gdzie są – niedawno informowaliśmy, że mamy najszybszy internet domowy w Polsce według rankingu SpeedTest.pl. Teraz specjaliści Ookla ocenili też, że w kategorii sieci mobilnych jesteśmy nie tylko najszybsi, mamy także najbardziej niezawodną prędkość” – wskazał operator.

Emitel: Sąd Apelacyjny w Warszawie oddalił apelację prezesa UKE w sprawie regulacji Emitel na rynku emisji radiowych. „Wyrok Sądu Apelacyjnego jest zgodny z naszymi oczekiwaniami. Regulacja Emitel zarówno w zakresie rynku radiowego, jak i telewizyjnego jest niezasadna. Liczymy na przeprowadzenie przez UKE badania rynku i w konsekwencji zniesienia regulacji” – powiedział prezes Emitel Andrzej J. Kozłowski.

NCBR: Ze względu na brak realizacji zakładanych celów Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwem Edukacji Narodowej podjęło decyzję o zakończeniu programu Multimedialna Edukacja Młodzieży (MeduM). 21,5 mln zł, które wróci do budżetu państwa i ma wesprzeć polską naukę w innych przedsięwzięciach.  

Warner Bros. Discovery: Eurosport i platforma Max obiecują pełną relację z nadchodzącej Olimpiady w Paryżu. Marki koncernu Warner Bros. Discovery mają pokazać 3800 godzin transmisji z igrzysk. Widzowie będą mogli wracać do przegapionych momentów, odbierać alerty medalowe i śledzić dedykowany kanał Team PL, skupiający się na startach Polaków.

Pyszne.pl: Otworzyło we Wrocławiu Centrum Usług Wspólnych. Objęło ono rozwój usług związanych z kapitałem ludzkim w dwóch obszarach: procesów HR w logistyce oraz zasobów ludzkich. 

Orange: W ciągu pierwszego półrocza 2024 CERT Orange Polska zablokował ponad 130 tys. domen używanych do wyłudzeń danych lub pieniędzy. W czołówce zagrożeń znalazły się fałszywe oferty inwestycji i oszustwo „na kupującego”. CyberTarcza w sieci Orange ochroniła 3 mln klientów. Tylko w ciągu pierwszych 6 miesięcy roku na zablokowane przez CyberTarczę strony tworzone przez oszustów próbowało wejść ponad 3 miliony użytkowników sieci Orange. Aż 70% z nich klikało w linki prowadzące do stron z fałszywymi inwestycjami. Przekonały ich do tego obietnice szybkiego zarobku i reklamy nieistniejących giełd zamieszczane m.in. w mediach społecznościowych. Niemal 52% zablokowanych przez CERT Orange Polska fałszywych domen dotyczyło właśnie fałszywych ofert inwestycyjnych, a blisko 26% tych dotyczących tzw. oszustwa na kupującego. Polega ono np. na tym, że osoba rzekomo zainteresowana zakupem przedmiotu wystawionego na sprzedaż przesyła link do fałszywej strony z płatnościami, do „odbioru pieniędzy”.

GIEŁDA, EMISJE, M&A

mPay: Po uzyskaniu zgody rady nadzorczej dokonał nabycia 60% udziałów w spółce Paymatic, podała spółka. Celem transakcji jest wzmocnienie kanału rozwiązań płatniczych dla B2B – część projektów i nowych produktów będzie wykonywane przez Paymatic.

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR): Zainwestuje 20 mln euro w polskiego sprzedawcę internetowego towarów piłkarskich, R-Gol, wraz z funduszem private equity Innova Capital, w którym EBOR jest również komandytariuszem, podał bank.

Comarch: Chamonix Investments wraz z Aspa, Elżbietą Filipiak, Anną Pruską, Michałem Pruskim, Marią Filipiak, Januszem Jeremiaszem Filipiakiem oraz Anną Prokop zamierzają ogłosić wezwanie do zapisywania się na sprzedaż 5 266 072 akcji Comarch po cenie 315,4 zł za sztukę, poinformował Trigon Dom Maklerski jako podmiot pośredniczący. Comarch podał, że celem transakcji jest osiągnięcie przez wzywających 100% ogólnej liczby głosów w celu wycofania akcji spółki z obrotu na rynku regulowanym i umożliwienia jej dalszego rozwoju jako spółki prywatnej. Podmiotem nabywającym akcje jest Aspa kontrolowana przez fundusz CVC Capital Partners Fund IX.

Paypal: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył 106,69 mln zł kary na PayPal Europe za niedozwolone postanowienia w umowach, m.in. bardzo ogólny katalog działań zabronionych i dotkliwe sankcje dla użytkowników – w tym finansowe – za złamanie warunków umowy, podał Urząd.

EIT InnoEnergy: Poszerza bazę inwestorów i uzupełnia rundę inwestycyjną z 2023 roku. Nowymi akcjonariuszami spółki są: OMV – wywodzącą się z Austrii grupa działająca w sektorze chemicznym, naftowym i energetycznym; OMV Petrom – zintegrowana spółka energetyczna z Rumunii; oraz ACB Participaties B.V. – niderlandzki fundusz inwestycyjny.

Renters.pl: W ubiegłym roku rozpoczął konsolidację rynku i sfinalizował przejęcie firmy Flat Manager w Bułgarii, co stanowi pierwszy krok w realizacji strategii budowy największej platformy w branży zarządzania najmem krótkoterminowym w regionie CEE.

DOT2DOT: Abris Capital Partners, firma private equity, podpisała umowę sprzedaży 100% akcji producenta opakowań premium w Europie Środkowej na rzecz belgijskiej firmy Van Genechten Packaging. Transakcja podlega procedurze zatwierdzenia przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE

Autenti: Dostawca elektronicznych usług zaufania, takich jak m.in. podpis elektroniczny, wprowadza Autenti eDelivery – usługę e-Doręczeń, która ma być alternatywą dla 329 mln przesyłek poleconych wysyłanych w Polsce każdego roku. „e-Doręczenia nie są rozwiązaniem rządowym, narzuconym z góry, lecz rynkowym, w którym firmy mają możliwość wyboru partnera usługi. Przejście na tę formę dostarczania korespondencji już teraz może stać się przewagą konkurencyjną i przyspieszyć wiele procesów, jakie muszą prowadzić firmy. Dzięki natychmiastowemu dostarczaniu przesyłek i pełnemu monitorowaniu firmy znacząco usprawnią swoje procesy biznesowe związane z ważną korespondencją. Tworząc Autenti eDelivery, zadbaliśmy o pełną zgodność z polską ustawą o doręczeniach elektronicznych, co daje użytkownikom pewność prawnej ochrony i niezawodności” – powiedział CEO Grzegorz Wójcik.

Alior Bank: W ramach współpracy z firmą Envirly zaproponował przedsiębiorcom preferencyjne warunki zakupu narzędzia do obliczania emisji dwutlenku węgla, podał bank.

Gamivo: Rozpoczęło współpracę z firmą Eventim, dystrybutorem biletów na wydarzenia kulturalne, podała spółka. W ramach startującej w lipcu akcji gracze kupujący wejściówki na wybrane koncerty i festiwale dostają rabaty na platformie Gamivo – to kolejny krok do popularyzacji marki wśród nowych odbiorców, podkreślono.

XTPL: Otrzymał informację o zatwierdzeniu przez Urząd Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych zastrzeżeń patentowych dla wynalazków „A method for printing traces on a substrate and an additive manufacturing apparatus therefor” oraz „Method of forming a transparent conductive member, and a free-standing transparent conductive film”, podała spółka. Procedurę zgłoszeniową dla patentów rozpoczęto, odpowiednio, 30 czerwca 2023 roku oraz 7 października 2022 r. i są to też daty, od których obowiązuje ochrona wynalazków. Wymogiem formalnym uzyskania patentu jest wniesienie stosownych opłat.

Żabka Polska: Chce zautomatyzować obieg dokumentów i zredukować liczbę wydruków w obszarze HR przy wsparciu Asseco Data Systems (ADS) oraz All For One Poland, podał Asseco.

Poczta Polska: Uruchomiła nowy sklep internetowy pod adresem sklep.poczta-polska.pl. W ofercie sklepu znajduje się kilka tysięcy produktów z różnych kategorii, podała Poczta.

Hawe Telekom: Rozpoczyna inwestycję światłowodową w Warszawie, która połączy centra danych w mieście i okolicach, podała spółka. Budowana infrastruktura o łącznej długości ponad 150 km umożliwi klientom korzystanie z alternatywnych tras do połączeń pomiędzy popularnymi kolokacjami. Ring warszawski to jedna z kluczowych inwestycji w historii Hawe Telekom. Projekt jest fazowany i zostanie zakończony w ciągu 2 lat.

Kaufland: Platforma marketplace ruszy w Polsce 7 sierpnia pod domeną Kaufland.pl. Na klientów czeka ponad 2000 zarejestrowanych sprzedawców. Już od pierwszego dnia funkcjonowania platformy polscy konsumenci zyskają dostęp do milionów produktów w ponad 6400 kategoriach.

OPPO: Ogłosiło podpisanie globalnej umowy o współpracy z firmą Ericsson. Obejmuje ona wzajemną licencję na standardowe patenty (SEP) związane z technologiami komunikacji komórkowej, w tym 5G, a także współpracę techniczną oraz ekspansję rynkową.

Advantech: Rozszerza współpracę z firmą NVIDIA. Tym samym tajwańska spółka stała się oficjalnym dystrybutorem platformy chmurowej NVIDIA AI Enterprise. Umożliwia ona klientom magazynowanie i wykorzystywanie danych biznesowych za pomocą lokalnych serwerów przy użyciu mechanizmów LLM. Połączenie sił Advantech oraz NVIDIA pozwala na wdrażanie i utrzymywanie rozwiązań AI z większą szybkością i wydajnością. Mowa tutaj m.in. o usługach certyfikacji systemu, konsultacjach w zakresie zgodności systemów operacyjnych czy integracji Edge-to-Cloud oraz rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa przemysłowego.

Redge Technologies: Rozpoczęło współpracę z Radiem 357, której celem było wykorzystanie Redge Media CDN do zarządzania ruchem radia. Redge Media CDN to kompletna platforma technologiczna, która w tym projekcie użyta została do obsługi wstawiania reklam po stronie serwera (SSAI), a także zarządzania cappingiem, czyli ograniczaniem liczby wyświetleń, aby zapobiec powtarzaniu się reklam pre-roll dla powracających użytkowników.

MAX Premium Burgers: Rozwija ofertę o możliwość dowozu z usługą Wolt Drive. Dzięki niej użytkownicy będą złożyć zamówienia z dowozem bezpośrednio w aplikacji i na stronie MAX. Już w pierwszym miesiącu współpracy z Wolt firma MAX przekroczyła liczbę 1000 zamówień realizowanych na polskim rynku za pośrednictwem własnego kanału sprzedaży.

Petsy: Nawiązał partnerstwo z korporacją ubezpieczeniową TU Europa oraz firmą Petcare. Dzięki współpracy użytkownicy Petsy otrzymają automatycznie i bezpłatnie ubezpieczenie weterynaryjne oraz OC do każdej usługi pettsitingu. 

Polski Związek Piłki Nożnej, Pierwsza Liga Piłkarska, Telewizja Polska i Betclic: Ogłosiły plany dotyczące transmisji rozgrywek Betclic 1. Ligi i Betclic 2. Ligi w sezonach 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027. Nowi Partnerzy Polskiego Związku Piłki Nożnej – Telewizja Polska oraz marka Betclic – łączą siły, by wprowadzić zupełnie nową jakość w zakresie dostępności i poziomu realizacji transmisji meczów na poziomie Betclic 1. Ligi i Betclic 2. Ligi. Od sezonu 2024/2025 transmisje z wszystkich meczów Betclic 1. Ligi i wybranych spotkań Betclic 2. Ligi będą dostępne dla każdego zupełnie za darmo. Telewizja Polska przeprowadzi co sezon transmisje aż 482 spotkań z dwóch poziomów rozgrywkowych. Wszystkie mecze będzie można obejrzeć on-line, a część spotkań także na antenie kanałów linearnych TVP.

Viverse: Platforma do przetwarzania przestrzennego firmy HTC uruchamia nową samodzielną usługę dla swojej autorskiej technologii Polygon Streaming, udostępniając ją po raz pierwszy poza VIVERSE. Dzięki temu twórcy będą mogli elastycznie integrować interaktywne modele 3D na różnych urządzeniach, w tym na smartfonach, tabletach, laptopach/komputerach PC lub zestawach XR.

Progress: Udostępnił nową wersję chmurowej platformy dostarczania aplikacji Progress LoadMaster 360. Zawiera ona ulepszoną funkcję Web Application Firewall (WAF), dzięki czemu użytkownicy otrzymują bardziej precyzyjny wgląd w stan bezpieczeństwa firewalla aplikacyjnego; można z łatwością identyfikować fałszywe alarmy dotyczące generowanego przez aplikacje ruchu; użytkownicy posiadają informacje niezbędne do utrzymania zoptymalizowanej wydajności aplikacji.

Credit Agricole: Udostępnił zdalny proces wnioskowania o kredyt hipoteczny. Poprzez specjalny panel klienci mogą wypełnić formularz wniosku i załączyć niezbędne dokumenty, a także na bieżąco skontrolują, na jakim etapie jest ich sprawa. Tylko podpisanie umowy wymaga osobistej wizyty w placówce.

FreeNow: Zamierza pozyskiwać nowych kierowców, a także nagradzać obecnie aktywnych. Na ten cel platforma przeznaczy blisko 1 mln zł do końca tego lata. Firma przewiduje, że przełom lipca i sierpnia będący szczytem sezonu letniego przyniesie wyższy popyt zwłaszcza w Trójmieście i Warszawie.

Sparta Loyalty: Opracowała i wdrożyła program lojalnościowy w sieci stacji paliw AVIA, rozwijanej w Polsce przez Grupę Unimot. Integralną częścią programu jest aplikacja mobilna AVIA GO. Klienci, którzy ją pobiorą, mogą gromadzić punkty i zamieniać je na nagrody z asortymentu stacji. „Lojalność odgrywa niezwykle ważną rolę w branży paliwowej. Programy, w których można zdobywać dodatkowe rabaty i bonusy, przywiązują kierowców do konkretnej marki”, podkreśla Tomasz Wawrzynów, prezes zarządu Sparta Loyalty.

Raiffeisen Digital Bank: Nawiązał współpracę z Expanderem – jednym z liderów polskiego rynku pośrednictwa kredytowego – w zakresie oferowania produktów kredytowych Raiffeisen Digital Bank w sieci Expander.

TomTom: Ogłosił, iż umacnia i rozszerza swoją współpracę z firmą Microsoft. Mapy i dane o ruchu drogowym TomTom będą zasilać usługi oparte na lokalizacji w rozwiązaniach Microsoftu, docierając codziennie do setek milionów ludzi i organizacji. Firmy będą ściśle współpracować nad wprowadzaniem innowacji na rynek, w tym produktów opartych na sztucznej inteligencji. Ponadto TomTom potwierdza, że Microsoft Azure jest preferowanym dostawcą usług w chmurze. Mapy i usługa traffic od TomTom będą zasilać Microsoft Azure Maps, Bing, Microsoft Power BI i Microsoft 365 do końca tej dekady. TomTom zawiera umowę z Microsoftem, aby wyposażyć produkty TomTom w AI i wprowadzić wspólne inicjatywy rynkowe w branży motoryzacyjnej, logistycznej i mobilności. Microsoft licencjonuje TomTom Orbis Maps i rozpoczął wdrażanie usługi TomTom Traffic opartej na nowych mapach na rynkach globalnych.

Automarket.pl: Należąca do PKO Leasing platforma w ciągu 4 lat od rozpoczęcia działalności sprzedała ponad 15,3 tys. aut. Tylko w pierwszym półroczu 2024 roku sprzedaż wyniosła prawie 3 tys. samochodów. 

Notino: E-sprzedawca kosmetyków i produktów zdrowotnych uruchomił swój pierwszy magazyn w Polsce. Inwestycja zlokalizowana została w Głuchowie, niedaleko Łodzi. Nowoczesny magazyn, wyposażony w najnowsze technologie, przyczyni się do jeszcze szybszej realizacji zamówień, jak też stanie się miejscem pracy dla blisko 1200 osób z okolicznych miejscowości.

Bank Pocztowy: Program „Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta” będzie dostępny także na platformie ABCsenior.com 

INNPRO: Dystrybutor elektroniki na rynku europejskim zajmie ok. 11 500 m2 przestrzeni magazynowej i biurowo-socjalnej w Fortress Logistics Park Zabrze należącym do Fortress Real Estate Investments Limited. Najemca planuje rozpocząć działalność w nowej lokalizacji w III kw. 2024 roku.

Netia: Operator z Grupy Polsat Plus i Warner Bros. Discovery w Polsce nawiązały współpracę, dzięki której abonenci usług TV Netii otrzymają bez dodatkowych opłat dostęp do 8 okazjonalnych kanałów Eurosport (7 w jakości HD i 1 w jakości 4K) w całości poświęconych transmisjom wydarzeń z XXXIII Letnich Igrzysk Olimpijskich. Dodatkowo, do końca września, główne kanały Eurosport (1 i 2) w jakości HD są dostępne dla wszystkich abonentów Netia TV w ramach tzw. okna otwartego.

Bonprix: Firma z branży modowej, należąca do Otto Group, zdecydowała się na wdrożenie SAP BW/4HANA i SAP Datasphere.

ViewSonic Corp.: Ogłasza wprowadzenie na rynek projektora LX700-4K RGB. Jako pierwszy na świecie sufitowy projektor domowy z technologią laserową RGB, LX700-4K RGB osiąga 100% pokrycie gamy kolorów BT.2020 – jednego z najbardziej zaawansowanych dostępnych obecnie standardów kolorów.

Auchan Polska: Wdraża platformę RELEX Solutions służącą do optymalizacji planowania łańcucha dostaw jako istotny element wsparcia sprzedaży sieci w systemie omnichannel. To rozwiązanie pozwala na kompleksowe i w pełni zintegrowane zarządzanie łańcuchem dostaw we wszystkich kanałach dystrybucji sieci. Platforma RELEX optymalizuje zarówno procesy wewnętrzne w Auchan, jak i współpracę z dostawcami w kluczowych jej obszarach – planowania popytu, zapewnienia dostępności produktów oraz planowania zasobów.

Schneider Electric: Zaprezentował swoją odnowioną ofertę White Space dla centrów danych. Znajdują się w niej się szafy rack oraz sprzęt IT i aktualizacje oprogramowania. Nowe portfolio obejmuje drugą generację obudów NetShelter SX (NetShelter SX Gen2), NetShelter Aisle Containment oraz dostępną wkrótce nową wersję listwy zasilającej NetShelter Rack PDU Advanced. Rozwiązania zostały zaprojektowane w celu zaspokojenia zmieniających się potrzeb nowoczesnych centrów danych, w szczególności tych obsługujących aplikacje o dużej gęstości mocy i obciążenia AI. Są one również zgodne ze zmianami regulacyjnymi, takimi jak europejska Dyrektywa w sprawie efektywności energetycznej (EED).

Uber Eats, Allegro: Przygotowały wspólną akcję dla użytkowników, którzy w lipcu dołączą do platformy Uber Eats. Mogą skorzystać z wyjątkowej promocji i otrzymać rabaty o wartości 25 zł na aż 4 kolejne zamówienia w aplikacji Uber Eats, a także 20 Monet Allegro. 

Polsat: Ruszyła nowa kampania reklamowa promująca ofertę 140 kanałów telewizyjnych, dostępną w serwisie streamingowym Polsat Box Go. Cały wachlarz popularnych stacji: sportowych, informacyjnych, filmowych, serialowych, rozrywkowych, edukacyjnych, dla dzieci czy ogólnotematycznych można oglądać na wielu różnych urządzeniach.

Warsaw Data Hub: Centrum przetwarzania danych Orange w Lesznowoli (woj. mazowieckie) zyska instalację fotowoltaiczną. Całość wyprodukowanej energii będzie wykorzystywana na potrzeby centrum. Umowa pomiędzy Orange i GreenYellow Polska została zawarta na 20 lat i opierać się będzie na modelu SaaS (PVaaS). Współpraca zakłada, że GreenYellow Polska weźmie na siebie całą odpowiedzialność za proces budowy instalacji oraz jej utrzymanie i serwisowanie.

Cisco: Zaprezentowało nowe, wspierane sztuczną inteligencją funkcje aplikacji Webex. Wśród nich znajdziemy między innymi asystenta AI, który sprawia, że praca staje się bardziej intuicyjna, dzięki możliwości zadawania pytań w czasie rzeczywistym, jak również poprzez automatyczne tłumaczenie wiadomości na ponad 100 języków.

Transition Technologies PSC: Jest partnerem w cyfrowej transformacji Airbus Helicopters Technik – części jednego z największych koncernów z branży lotniczej i kosmicznej w Europie. Polska spółka stworzyła zintegrowany system do zarządzania zmianami PLM i zbudowała fundamenty do przyszłej strategii cyfrowej Airbusa Helicopters Technik

Finiata: Firma oferująca rozwiązania płatnicze, w tym „Buy now pay later” dla biznesu, ogłosiła partnerstwo z Saly.pl – dostawcą oprogramowania SaaS dla handlowców działających w sieci. Wesprze tym samym finansowaniem w formule embedded lending setki rodzimych mikro-, małych i średnich przedsiębiorców robiących zakupy w sklepach internetowych korzystających z rozwiązań Saly.

Language Supp Ukraina: Projekt zapewniający bezpłatne kursy języka polskiego online już dwa lata wspiera uchodźców z Ukrainy w przełamaniu bariery językowej. Przez ten czas ponad 6 000 dzieci skorzystało z prawie 45 000 darmowych lekcji języka polskiego. 

Sygnis: Polski producent deeptechowego hardware’u uzyskał Korea Certification (Cerftyfikat KC), potwierdzający zgodność produktu z koreańskimi standardami jakości – K Standards, dzięki czemu produkty spółki zostały dopuszczone na rynek. Otworzyło to drogę do sprzedaży pierwszego urządzenia F-NIS.

Źródło: ISBnews

Artykuł Tygodniowy przegląd informacji ISBtech z sektora TMT pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Tygodniowy przegląd informacji z sektora FMCG



Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 15-19 lipca.

PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW 

Eksport do krajów trzecich: W związku z uchyleniem zakazu eksportu przez Głównego Lekarza Weterynarii Japonii Polscy producenci mogą eksportować do tego kraju mięso drobiowe oraz jaja, a także pozyskane z nich produkty, podało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW). Dzięki zdjęciu zakazu do Japonii mogą być eksportowane: jaja od 12 lipca 2024 r. oraz pozyskane z nich produkty; mięso drobiowe oraz produkty z mięsa drobiowego ze zwierząt poddanych ubojowi 12 lipca 2024 r. lub później.

Eksport i import art. rolno-spożywczych: Od 15 lipca br. importerzy i eksporterzy artykułów rolno-spożywczych, w tym świeżych owoców i warzyw, mogą elektronicznie złożyć wniosek do Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) o przeprowadzenie granicznej kontroli jakości handlowej tych produktów i otrzymać wymagane dokumenty. Usługa została udostępniona w serwisie Single Window administrowanym przez Krajową Administrację Skarbową (KAS).

OSM Koło: Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny zobowiązał OSM w Kole do zmiany praktyk niekorzystnych dla dostawców mleka. Zakwestionowane działania dotyczyły jednostronnej zmiany cennika, braku możliwości weryfikacji badań mleka i sankcji za zakończenie współpracy. Spółdzielnia przedstawi rolnikom propozycję zmiany obowiązujących umów. Pierwsze z zakwestionowanych działań dotyczyło przyznania sobie przez spółdzielnię jednostronnej możliwości zmiany cennika za dostarczone mleko. OSM miała dowolność w ustalaniu ceny, bez konieczności uzyskiwania zgody dostawcy. Jednocześnie rolnik nie miał możliwości reakcji na niekorzystne dla niego zmiany ceny, nadal musiał wykonywać umowę przez cały okres jej obowiązywania. Dostawcy nie mieli również możliwości niezależnej weryfikacji badań dostarczonego mleka przeprowadzanych przez spółdzielnię. Tymczasem cena, jaką otrzymywał rolnik, zależała m.in. od jakości mleka. Wątpliwości Prezesa UOKiK wzbudziła również konieczność zwrotu części wypłaconej wcześniej tzw. premii lojalnościowej przez dostawców, którzy zmienili odbiorcę i nie dostarczali już mleka do OSM Koło, np. rozwiązując umowę. Tak sformułowana klauzula w umowie mogła stanowić sankcję za zakończenie współpracy, jak również zniechęcać do poszukiwania innego odbiorcy przez dostawców mleka.

HANDEL I DYSTRYBUCJA

Nastroje konsumentów: Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 2 pkt proc. m/m i wyniósł minus 14 pkt w lipcu br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).

Ceny w sklepach: Inflacja w grudniu br. może dojść do poziomu 4-5%, a ceny w sklepach mogą nieco wyjść poza ten obszar, szacują autorzy raportu UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito. Jednocześnie eksperci ostrzegają, że w czasie wakacji sklepy mogą przerzucić całość odmrożonego w kwietniu podatku VAT na swoich klientów. W opinii Anny Semmerling z Uniwersytetu WSB Merito w wyniku likwidacji w kwietniu obniżonej stawki VAT na żywność i w efekcie wzrostu pensji minimalnej w lipcu w kolejnych miesiącach można spodziewać się ponownej podwyżki cen. Może ona wynieść ok. 5% r/r.

Centra handlowe: Obroty najemców w centrach handlowych w maju br. były o 5,4% wyższe r/r, podała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH). Odwiedzalność centrów handlowych, mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu, była w w tym okresie o 0,6% niższa niż rok wcześniej.

Powierzchnie handlowe: Deweloperzy oddali w Polsce do użytku 124 tys. m2 nowej powierzchni handlowej w II kw. br., która obejmowała osiem nowych inwestycji, trzy rozbudowy istniejących obiektów oraz dwie przebudowy, podała agencja doradcza Cushman & Wakefield. W budowie pozostaje ok. 400 tys. m2 powierzchni.

Ceny w sklepach: Średnia wartość koszyka zakupowego obniżyła się zarówno w skali miesiąca, jak i w porównaniu z poprzednim rokiem o 1,05 zł (0,35%) i wyniosła 296,36 zł w czerwcu, wynika z danych ASM Sales Force Agency.

Mazurska Manufaktura: Rozwija współpracę z siecią Kaufland, która posiada w Polsce ponad 245 sklepów. W sklepach tej marki w całej Polsce pojawią się kolejne piwa z portfolio spółki, w tym takie marki, jak: Jurand, Odra oraz Profesja. Do obecnego już w sieci Kaufland Juranda w trzech wersjach (pils, jasne pełne i ciemne) dołączyło w ostatnim czasie piwo Jurand Bursztynowe, a także kolejna historyczna marka regionalna, czyli Odra w wersji Pils i Marcowe. Na półkach regularnie pojawia się także przejęta przez Mazurską Manufakturę kraftowa marka Profesja z piwami w kilku odsłonach: Bard APA, Inżynier, Dobosz i Latarnik Stout.

Auchan Polska: Wdrożyła we wszystkich sklepach sieci platformę Relex Solutions służącą do optymalizacji planowania łańcucha dostaw, jako istotny element wsparcia sprzedaży sieci w systemie omnichannel. Platforma Relex optymalizuje zarówno procesy wewnętrzne w Auchan, jak i współpracę z dostawcami w kluczowych jej obszarach – planowania popytu, zapewnienia dostępności produktów oraz planowania zasobów. Drugi etap wdrożenia przewiduje zastosowanie systemu do obsługi wszystkich magazynów Auchan – w tym również w pełni automatycznego magazynu obsługującego kanał e-grocery realizowanego we współpracy z OCADO. Zakończenie tego etapu przewidziane jest na pierwszy kwartał 2025 r.

Stokrotka: Obniżyła ceny regularne ponad 600 produktów. Taniej można zrobić naprawdę kompleksowe zakupy, ponieważ obniżka dotyczy praktycznie wszystkich kategorii artykułów dostępnych w sklepach. Nowe, niższe ceny objęły zarówno produkty znanych producentów, jak i marki własne. Stokrotka zaprasza też na dodatkową promocję, w której zyskać można rabat 10 zł na zakupy z aplikacją Nasza Stokrotka.

ROZWÓJ BIZNESU

Biedronka: DHL eCommerce Polska oraz Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci Biedronka, ogłosili nawiązanie partnerstwa, w ramach którego obie firmy planują systematyczną rozbudowę sieci automatów paczkowych DHL BOX 24/7 zlokalizowanych przy sklepach Biedronka w całym kraju, podały spółki.

R-Gol: Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) zainwestuje 20 mln euro w polskiego sprzedawcę internetowego towarów piłkarskich, R-Gol, wraz z funduszem private equity Innova Capital, w którym EBOR jest również komandytariuszem, podał bank.

Orlen: udostępnił innym firmom kurierskim skrytki w automatach paczkowych Orlen Paczka, uruchamiając największą w Europie współdzieloną sieć automatów paczkowych, podała spółka. Pierwszym partnerem współpracującym z Orlenem będzie General Logistics Systems Poland (GLS).

Monnari Trade: Odnotowało ok. 71,6 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży w II kw. 2024 r. (spadek o 1% r/r), podała spółka, prezentując wstępne dane. Za I półrocze 2024 r. przychody wyniosły 144 mln zł, co oznacza wzrost o 3,9% r/r.

Żabka Polska: Chce zautomatyzować obieg dokumentów i zredukować liczbę wydruków w obszarze HR przy wsparciu Asseco Data Systems (ADS) oraz All For One Poland, podał Asseco.

Poczta Polska: Uruchomiła nowy sklep internetowy pod adresem sklep.poczta-polska.pl. W ofercie sklepu znajduje się kilka tysięcy produktów z różnych kategorii, podała Poczta.

CCC: I jego wybrane spółki zależne zawarły umowę kredytów do łącznej kwoty 1,8 mld zł z przeznaczeniem na refinansowanie zadłużenia finansowego i finansowanie działalności spółki oraz wybranych spółek z Grupy CCC z wyłączeniem Modivo („jednostka biznesowa CCC”) z bankami: BNP Paribas Bank Polska, Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju, Bankiem Polska Kasa Opieki, Powszechną Kasą Oszczędności Bank Polski, Santander Bank Polska, mBankiem oraz Bankiem Handlowym w Warszawie, podało CCC. Kredyty będą zabezpieczone częściowo gwarancjami KUKE (Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych) do łącznej kwoty 750 mln zł.

Botanika Farm: Zakończyła publiczną ofertę akcji, która odbyła się w dniach 6 czerwca – 16 lipca br. i w której cena emisyjna akcji wynosiła 50 zł, podała spółka. W ramach oferty przydzielono łącznie 150 tys. akcji 39 inwestorom. Pozyskane z oferty 7,5 mln zł pozwoli na sfinalizowanie strategicznej inwestycji w zakład produkcyjny w Mietkowie, co przyczyni się do ponad 2- krotnego wzrostu mocy produkcyjnych spółki oraz przeskalowania jej działalności, podano.

Pepeyes: Otworzy 1 sierpnia restaurację w Poznaniu. Będzie to 7 restauracja w Polsce, dotychczasowe znajdują się we Wrocławiu, Szczecinie i Warszawie.

PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG 

Stacje paliw: Inspekcja Handlowa zakwestionowała 2,59% skontrolowanych pobranych próbek paliw płynnych w 2023 roku, podał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). W 2022 r. zakwestionowano 1,34% próbek. Wyniki kontroli w 2023 r. wskazują, że – podobnie jak w latach poprzednich – wśród kwestionowanych próbek dominuje olej napędowy.

Kaufland: Sieć do końca roku planuje uruchomić 191 stacji ładowania pojazdów oraz 38 instalacji fotowoltaicznych, które docelowo mają pojawić się na dachach marketów, podała sieć.

Frigo Logistics: W ramach współpracy z firmą FRoSTA rozpoczął testy nowego ciągnika siodłowego – Volvo FH. To kolejny pojazd elektryczny sprawdzany w bieżących operacjach obu firm. Podobnie jak w przypadku testów innych pojazdów Volvo FH będzie wykorzystywane przez kilka tygodni do transportu produktów mrożonych bezpośrednio z fabryki producenta w Bydgoszczy do magazynu-mroźni Frigo Logistics w Żninie, a także w relacji Żnin-Bydgoszcz. Jakiś czas temu firmy poddały podobnym testom Volvo FM. Docelowo pojazdy będą wykorzystywane na trasach o średnim zasięgu. Ze względu na specyfikę operacji logistycznych Frigo Logistics planuje również testy naczep z elektrycznym zasilaniem agregatu chłodniczego. Podjęcie decyzji związanych z zakupem nowych pojazdów, w tym pojazdów elektrycznych, jest wstępnie planowane na drugą połowę roku, po zakończeniu wszystkich planowanych testów.

Grupa Lorenz: Opublikowała kolejny raport z postępów w zakresie zrównoważonego rozwoju. Do 2050 r. firma dąży do osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto w całym łańcuchu wartości. Ponadto Lorenz nadal skupia się na ograniczaniu plastiku wykorzystywanym w opakowaniach produktów – w ub.r. zaoszczędzono na dziewięciu markach łącznie 93 t plastiku. Firma poszukuje jednak dalszych rozwiązań pozwalających na istotne obniżenie zużycia plastiku i włącza się w inicjatywy takie jak Polski Pakt Plastikowy. Wraz z uruchomieniem projektu promującego praktyki regeneratywne w uprawie ziemniaków, Grupa Lorenz w 2023 r. wyznaczyła sobie konkretne plany – chce zmniejszyć emisję CO2 w uprawie ziemniaka łącznie o 100 000 ton do 2030 r. W ub.r. dzięki uprawom z zastosowaniem metod regeneratywnych zaoszczędzono 2079 t CO2e. Obecnie projekt jest wdrażany również w Polsce. Kolejne zaangażowanie firmy w zrównoważony rozwój skupia się na produktach i nad poprawą aspektów oraz wartości odżywczych swojego portfolio. Na podstawie zaleceń organizacji, takich jak WHO, Lorenz opracował w 2023 r. system Lorenz Nutrition Profile. Jest on podstawą do oceny produktów pod kątem składników, a także wspiera odpowiednie działy firmy w analizie i dalszym rozwoju nowych oraz istniejących receptur. Kluczową kwestią jest redukcja soli. Celem firmy jest zmniejszenie jej zawartości w całym portfolio produktów marki o 15% do 2025 roku w porównaniu z rokiem bazowym 2019. 94% nowych produktów w 2023 r. spełniło już ten wymóg, ponieważ zawierają one średnio co najmniej 15% mniej soli niż średnia dla danej marki. Łącznie w 2023 roku, w całym portfolio, Lorenz zużyła średnio o 2,1% mniej soli niż w roku bazowym 2019. 

Carrefour Polska: Rozpoczął w Warszawie instalacje automatycznych butelkomatów, w ramach których sieć będzie odbierała od klientów trzy frakcje odpadów objętych ruszającym 1 stycznia 2025 roku systemem kaucyjnym, podała sieć. Celem inicjatywy Carrefour jest jak najszybsze aktywne włączanie Polaków w odzysk surowców wtórnych i ułatwienie im dostępu do punktów zwrotu zużytych opakowań w całym kraju. Automatyczne butelkomaty PETfur powstają zarówno w hipermarketach należących do sieci, jak również mniejszych sklepach, takich jak supermarkety czy sklepy osiedlowe. 

PIGMiUR: O 67 szt. więcej niż w maju zarejestrowano w czerwcu nowych ciągników, wynika z prezentowanego w połowie tego roku przez Polską Izbę Gospodarczą Maszyn i Urządzeń Rolniczych (PIGMiUR) zestawienia. Lepiej jest z inną podstawową kategorią nowych maszyn rolniczych, jaką są przyczepy. Tych w czerwcu zarejestrowanych, a więc de facto kupionych, zostało już o 216 więcej niż miesiąc wcześniej, co w tym segmencie stanowi najlepszy tegoroczny wynik. W obu kategoriach to jednak wciąż i tak mniej niż w czerwcu rok wcześniej. Odwrotną, i to stałą, bo wzrostową tendencję PIGMiUR odnotowuje już po raz kolejny na rynku wtórnym. W porównaniu z analogicznym okresem 2023 rejestracja ciągników używanych wzrosła bowiem o ponad 7%, a przyczep „z drugiej ręki” – blisko 9,5%.

Źródło: ISBnews

Artykuł Tygodniowy przegląd informacji z sektora FMCG pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Tygodniowy przegląd informacji ISBtech z sektora gamingowego



Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora gamingowego z okresu 15-19 lipca.

Jujubee: Gra „Realpolitiks 3: Earth and Beyond” trafi na platformę Steam w formacie eczesnego dostępu (early access) w IV kw. br, podała spółka Jujubee. Na razie na platformie Steam zadebiutowała strona gry z segmentu „grand strategy”, które charakteryzują się dużo bardziej zaawansowaną rozgrywką niż klasyczne gry strategiczne i oferują graczom mnogość opcji i decyzji do wyboru, co prowadzi do wielopłaszczyznowych skutków podejmowanych działań i wysokiego realizmu rozgrywki, podano.

Bloober Team: Rada nadzorcza powołała wszystkich dotychczasowych członków zarządu spółki na nową, 4-letnią kadencję, podała spółka.

Gamivo: Rozpoczęło współpracę z firmą Eventim, dystrybutorem biletów na wydarzenia kulturalne, podała spółka. W ramach startującej w lipcu akcji gracze kupujący wejściówki na wybrane koncerty i festiwale dostają rabaty na platformie Gamivo – to kolejny krok do popularyzacji marki wśród nowych odbiorców, podkreślono.

Lichthund: Zadebiutował na rynku NewConnect Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Jest 358. spółką notowaną na NewConnect oraz 6. debiutem na tym rynku w tym roku.

Ultimate Games: Zawarło umowę z amerykańską Playworks Partners LLC, dotyczącą stworzenia i wydania gry wędkarskiej pod dużą, licencjonowaną marką na platformy Steam, Xbox, Quest, Nintendo, Pico VR oraz PlayStation, podała spółka.

Render Cube: Planuje dodać nową zawartość do gry „Medieval Dynasty” do końca roku, poinformował ISBtech prezes Damian Szymański.

CD Projekt: Nationale-Nederlanden OFE zwiększył zaangażowanie do 5,031% kapitału zakładowego i głosów.

RedDeer.Games: Gry „Dros” i „Music Box” zostały udostępnione na Nintendo Switch. „Fit My Dog” pojawi się na tej platformie 26 lipca. Demo gry „Maki: Paw of Fury”, współtworzonej z Bacord Games, zostało udostępnione podczas festiwalu Steam trwającym do 22 lipca. Wydawca RedDeer.Games „szuka idealnej daty premiery” dla tytułu, podano także.

11 bit studios: Przygotował „City Unbound” – serię odcinków na YouTube poświęconych grze „Frostpunk 2”.

CreativeForge Games: Udostępnił playtesty gry „Blacksmith Simulator”. Ponadto data premiery gry „Chupacabra Hunt” ma zostać wkrótce podana.

Noobz from Poland: Zawarł z osobą fizyczną umowę sprzedaży 1 955 875 akcji spółki Rookiez from Warsaw za cenę w wysokości 20 tys. zł, przy czym strony postanowiły, że w przypadku pozyskania przez Rookiez from Warsaw najpóźniej do dnia 31 grudnia 2024 r. finansowania w wysokości powyżej 1,5 mln euro (w formie udziałowej lub w ramach umowy wydawniczej), to cena sprzedaży akcji zostanie podwyższona do wysokości 200 tys. zł za wszystkie akcje. Zarząd spółki podjął decyzję o sprzedaży wszystkich posiadanych akcji Rookiez from Warsaw w związku z brakiem zamiaru dalszego angażowania się finansowego oraz produkcyjnego w grę powstającą w spółce.

Eneida Games: Zwarła umowę koprodukcyjną z La Familia, podmiotem powiązanym min. przez prezesa obu firm Michała Rudowskiego i braci Kurkowskich, której przedmiotem jest wspólne przedsięwzięcie oraz merytoryczne i finansowe wsparcie w zakresie wyprodukowania gry wideo o roboczym tytule: „Ada: Tainted Soil”. Wsparcie finansowe zapewnione przez emitenta w umowie ustalone zostało do wysokości 200 tys. zł. Ponadto spółka zobowiązała się do skomercjalizowania gry po jej ukończeniu. Środki na sfinansowanie gry będą podchodziły z emisji akcji serii E. Planowany termin premiery gry to druga połowa 2024 r. lub pierwsza połowa 2025 r.

Huuuge: Big Bets Oü, podmiot związany z Antonem Gauffin, kupił 64 tys. akcji po 23,582-24,098 zł.

Simfabric: Zawarł umowy sprzedaży wszystkich posiadanych udziałów: 14,45% w GR Games oraz 24,8% w Blind Warrior. W związku z emisją akcji serii D spółka zmniejszyła zaangażowanie w VRFabric z 48,86% do 38,61% kapitału i głosów.

Electronic Arts: Ogłosił, że piłkarz Realu Madryt i reprezentacji Anglii Jude Bellingham znajdzie się na okładce gry EA Sports FC 25. Światowa premiera odbędzie się jeszcze w tym roku. EA Sports FC 25 wprowadza szereg innowacji w rozgrywce, jak tryb Rush, całkowicie nowe doświadczenie społecznościowe w formacie 5 na 5; gruntowną przebudowę elementów taktycznych za sprawą FC IQ; punkty Live Start Points w trybie kariery. Z kolei w dniu 24 lipca Electronic Arts wystartuje z drugim sezonem EA Sports F1 24, oficjalnej gry FIA Formula One World Championship.

Gry-OnLine: W lipcu zakończył się proces kluczowych zmian w spółce. Od teraz spółka funkcjonuje pod nazwą Webedia Polska. Z pozycji dotychczasowego prezesa, po ponad dwóch dekadach, ustępuje Mariusz Klamra. Stery polskiego oddziału Webedii przejmują Przemysław Bartula i Michał Bobrowski w równoległych rolach joint CEO. W pierwszej połowie roku krakowska redakcja przeniosła się do biura w Korona Office Complex. W nowych strukturach Michał Bobrowski będzie odpowiedzialny za biznesową stronę funkcjonowania spółki ze szczególnym uwzględnieniem obszarów marketingowych, finansowych i korporacyjnych. Przemysław Bartula, jako joint CEO odpowiada za zarządzanie kierunkiem rozwoju wszystkich redakcji, a także bieżące wsparcie redaktorów naczelnych oraz koordynację projektów międzynarodowych  w ramach Webedia Group. „Nowa nazwa, nowa siedziba i nowe władze wpisują się w planowane zmiany w długoterminowej strategii naszej spółki, jakie będziemy wprowadzać w najbliższych miesiącach i latach. Coraz szybciej globalizujący się rynek gier wideo wymaga całkowicie odmiennego podejścia niż to, które skutecznie realizowaliśmy lokalnie przez ostatnie dwie dekady” – komentuje Michał Bobrowski.

Seegame: Ruszyły zapisy na seegame cup: Legends of Buttle Royale, czyli lipcowy turniej dla fanów Fortnite. W dniach 27-28 lipca zarówno streamerzy, ich widzowie, jak i społeczność seegame i Fortnite, ale także inni chętni twórcy, będą mogli stanąć do wyzwania. Do jednej rozgrywki może wejść maksymalnie 100 graczy (rozgrywek może być niezliczona ilość, podkreślono).

Electronic Arts, DICE: Zespół odpowiedzialny za „Battlefield 2042” nieustannie aktualizuje zawartość i udoskonala jakość rozgrywki, a także nie zapomniano o atrakcjach związanych z Battlefield Portal i #FridayNightBattlefield, podały firmy. Do Battlefield 2042 powrócą znane graczom wydarzenia, a wraz z nimi nagrody. Pierwszym z nich będzie „Przebudzenia Lewiatana”, które powróci już w lipcu. Do Battlefield 2042 trafią również wydarzenia, które przez ponad cztery tygodnie pozwolą graczom poznać nowe tryby rozgrywki, zdobywać postępy dzięki przepustce wydarzeń, a także uzyskać dostęp do nowych do nowych przedmiotów kosmetycznych. Pierwsze z tych wydarzeń zostanie wprowadzone podczas nadchodzącego Halloween. W czasie trwających kilka tygodni wydarzeń gracze będą mogli wypróbować i odblokować zawartość dostępną w Battlefield Portal w trybie wojny totalnej. Zrzuty skarbca rozpoczną się w dalszej części roku od pojazdu z Battlefield Portal.

Źródło: ISBnews

Artykuł Tygodniowy przegląd informacji ISBtech z sektora gamingowego pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.