Rada nadzorcza Banku Pocztowego wszczęła postępowanie na prezesa i 2 wiceprezesów



Rada nadzorcza Banku Pocztowego ogłosiła postępowanie kwalifikacyjne na prezesa zarządu nadzorującego obszar Zarządzania Strategicznego i Finansów oraz na stanowiska dwóch wiceprezesów: nadzorującego obszar Biznesu i Sprzedaży oraz nadzorującego obszar Informatyki i Rachunkowości, podał bank na stronie internetowej. Zgłoszenia kandydatów należy składać do 6 września 2024 r.

Bank Pocztowy świadczy usługi finansowe w urzędach pocztowych i własnych oddziałach w całym kraju. Powstał w 1990 roku w Bydgoszczy.

Źródło: ISBnews

Artykuł Rada nadzorcza Banku Pocztowego wszczęła postępowanie na prezesa i 2 wiceprezesów pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Mo-Bruk miał 30,42 mln zł zysku netto, 48,09 mln zł zysku EBITDA w I poł. 2024



Mo-Bruk odnotował 30,42 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. 2024 r. wobec 40,65 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.

Zysk operacyjny wyniósł 39,91 mln zł wobec 48,76 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 48,09 mln zł wobec 53,66 mln zł zysku rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 120,17 mln zł w I poł. 2024 r. wobec 112,11 mln zł rok wcześniej.

„W kolejnych kwartałach spodziewamy się znaczących wzrostów przychodów w segmencie zestalania i stabilizacji odpadów nieorganicznych, wynikających z przejęcia spółki El-Kajo. W pierwszym półroczu br. nie odnotowano jeszcze pełnego efektu tego przejęcia ze względu na opóźnienia w dostawach odpadów z nowo wybudowanych spalarni odpadów komunalnych na Pomorzu, z którymi spółka El-Kajo ma podpisane długoterminowe kontrakty na zagospodarowanie odpadów” – powiedział prezes Henryk Siodmok, cytowany w komunikacie.

Łączne koszty operacyjne Grupy wzrosły w analizowanym okresie o 14,6 mln zł r/r.

„Wzrost ten jest wyłącznie efektem konsolidacji kosztów przejętych podmiotów. Po wyłączeniu tego czynnika, koszty operacyjne pozostają na niezmienionym poziomie w pozostałych zakładach Grupy. Mo-Bruk podejmuje działania optymalizacyjne, aby obniżyć wydatki i utrzymać wysoką rentowność, np. poprzez zwiększenie skali działalności, wprowadzenie do sprzedaży nowych produktów oraz uruchomienie produkcji energii elektrycznej z ciepła odpadowego w II półroczu 2024 roku” – czytamy dalej.

Mimo ograniczeń w segmencie neutralizacji „bomb ekologicznych” oraz przestoju modernizacyjnego trwającego sześć miesięcy, Grupa utrzymała wysoką rentowność z marżą EBITDA z działalności podstawowej na poziomie 44,3%. 

Spółka zaznaczyła też, że wartość EBITDA w samym II kw. 2024 roku wyniosła 26,2 mln zł wobec 21,9 mln zł w I kw. 2024 roku.

W I poł. 2024 roku grupa zagospodarowała 149,3 tys. ton odpadów (116,6 tys. ton rok wcześniej), z czego 96,8 tys. ton przypadało na segment zestalania i stabilizacji, 41,8 tys. ton na segment RDF, a 10,7 tys. ton na spalanie. W efekcie przychody ze sprzedaży w podziale na segmenty wyniosły odpowiednio 45,2 mln zł, 27,8 mln zł i 34,7 mln zł.

W ujęciu jednostkowym zysk netto w I poł. 2024 r. wyniósł 35,3 mln zł wobec 45,57 mln zł zysku rok wcześniej.

Mo-Bruk w 2012 roku przeniósł się z NewConnect na rynek główny warszawskiej giełdy; wchodzi w skład indeksu mWIG40. Jego głównym biznesem jest gospodarka odpadami – zestalanie odpadów, produkcja paliwa alternatywnego i spalanie odpadów niebezpiecznych i medycznych. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży spółki wyniosły 237 mln zł w 2023 r.

Źródło: ISBnews

Artykuł Mo-Bruk miał 30,42 mln zł zysku netto, 48,09 mln zł zysku EBITDA w I poł. 2024 pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Mikołaj Konopka został powołany na prezesa Dom Development od 1 stycznia 2025



Groupe Belleforêt – akcjonariusz posiadający co najmniej 50,1% akcji Dom Development – wobec rezygnacji, ze skutkiem na 31 grudnia 2024 roku, Jarosława Szanajcy z pełnienia funkcji członka i prezesa zarządu spółki, powołał, ze skutkiem na 1 stycznia 2025 roku, na wspólną trzyletnią kadencję, dotychczasowego członka zarządu Mikołaja Konopkę na funkcję prezesa zarządu, podał Dom Development.

„Powierzenie mi od przyszłego roku funkcji prezesa zarządu jest dla mnie ogromnym zaszczytem. Jestem wdzięczny za zaufanie, którym mnie obdarzono. Do Grupy Dom Development dołączyłem w 2017 roku, kiedy współtworzony i zarządzany przeze mnie Euro Styl stał się jej integralną częścią, odpowiedzialną za realizację inwestycji w Trójmieście. Od tego czasu skokowo rozwinęła się zarówno gdańska spółka, jak i cała Grupa. Praca u boku Jarosława Szanajcy jest dla mnie nieocenionym doświadczeniem. W naszej branży jest on absolutnym autorytetem, a jego doświadczenie menedżerskie i wyczucie rynku są imponujące. Jestem przekonany, że dzięki jego dalszemu wsparciu, wraz z całym zarządem Dom Development, będziemy kontynuować z sukcesem dalszy rozwój Grupy” – powiedział Konopka, cytowany w komunikacie.

Mikołaj Konopka karierę zawodową rozpoczął w 1993 roku, tworząc firmę z branży budownictwa drogowego. W latach 2001-2005 pełnił funkcję członka zarządu oraz dyrektora handlowego w Przedsiębiorstwie Produkcji Betonów Kombet w Gdyni, a w latach 2005-2007 zajmował stanowisko członka zarządu oraz dyrektora handlowego w firmie z Grupy Wiennerberger – Semmelrock Stein + Design, odpowiadając za obszar północnej Polski. Od 2007 roku związany jest ze spółką Euro Styl, początkowo jako wiceprezes zarządu i dyrektor zarządzający, odpowiedzialny za strategiczne obszary, w tym m.in. akwizycję gruntów oraz przygotowanie inwestycji. W 2017 roku objął funkcję prezesa zarządu Euro Stylu, a rok później został powołany na stanowisko członka zarządu Dom Development odpowiedzialnego m.in. za nadzór nad działalnością generalnego wykonawstwa w Grupie, za rozwój działalności deweloperskiej w Krakowie, oraz stworzenie i realizację strategii ESG firmy, podano w materiale.

Dom Development to deweloper mieszkaniowy notowany na warszawskiej giełdzie od 2006 roku. Wchodzi w skład indeksu mWIG40.

Źródło: ISBnews

Artykuł Mikołaj Konopka został powołany na prezesa Dom Development od 1 stycznia 2025 pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

PKP Cargo ma list intencyjny z Kolejami Mazowieckimi w sprawie zatrudniania pracowników



PKP Cargo w restrukturyzacji i Koleje Mazowieckie podpisały list intencyjny w sprawie zatrudniania pracowników towarowego przewoźnika, podało PKP Cargo. Program wsparcia nowego zatrudnienia dla pracowników PKP Cargo będzie realizowany do końca br. i obejmie do 80 osób w grupach zawodowych, w których spółka prowadzi rekrutacje. To 11 list intencyjny podpisany z myślą o pracownikach spółki zagrożonych utratą pracy. 

PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.

Źródło: ISBnews

Artykuł PKP Cargo ma list intencyjny z Kolejami Mazowieckimi w sprawie zatrudniania pracowników pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Kształt budżetu na 2025 może opóźnić dyskusję o cięciach stóp proc.



Kształt projektu przyszłorocznego budżetu państwa może opóźnić cięcia stóp procentowych, ocenili ekonomiści PKO Banku Polskiego.

„Środki na obniżenie składki zdrowotnej zostały w budżecie zabezpieczone, a według ministra A. Domańskiego absolutny plan minimum obejmuje rezygnację ze składki od sprzedaży środków trwałych, podczas gdy ‚na stole’ jest kilka propozycji koalicyjnych. Projekt ustawy powinien pojawić się dziś na stronie RCL i wtedy będzie możliwa bardziej szczegółowa analiza, w szczególności po stronie dochodowej. Plany prowadzenia bardziej ekspansywnej niż wcześniej oczekiwano polityki fiskalnej mogą skutkować zaostrzeniem stanowiska RPP i potencjalnie opóźnić rozpoczęcie dyskusji nad momentem rozpoczęcia obniżek stóp procentowych NBP” – czytamy w Dzienniku Ekonomicznym banku „Zaskakujący projekt budżetu”.

Ekonomiści wskazują, że budżet zakłada rekordowe wydatki na obronność – 186 mld zł (4,7% PKB wobec 4,1% PKB w 2024 i 3,2% PKB w 2023) oraz 222 mld zł na opiekę zdrowotną (5,6% PKB wobec 5,2% PKB w 2024).

W budżecie na 2025 r. została ujęta spłata zapadających w ciągu roku obligacji PFR (34,7 mld zł) i Funduszu Przeciwdziałania Covid-19 (28,5 mld zł). 

W przyjętym wczoraj przez rząd projekcie budżetu państwa na przyszły rok zapisano prognozę dochodów budżetu państwa w kwocie 632,6 mld zł oraz limit wydatków budżetu państwa na poziomie 921,6 mld zł w 2025 r. Deficyt budżetu państwa wyniesie nie więcej niż 289 mld zł (7,3% PKB). W warunkach porównywalnych z ustawą budżetową na 2024 r. deficyt wyniósłby 180,8 mld zł (4,6% PKB).

Rada Polityki Pieniężnej (RPP) utrzymuje stopy procentowe na niezmienionym poziomie (z główną stopą referencyjną w wysokości 5,75%) po tym, jak we wrześniu i październiku 2023 r. obniżyła je o łącznie 100 pb.

Źródło: ISBnews

Artykuł Kształt budżetu na 2025 może opóźnić dyskusję o cięciach stóp proc. pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Grenevia miała 47 mln zł zysku netto, 37 mln zł zysku EBIT w II kw. 2024



Grenevia odnotowała 47 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2024 r. wobec 63 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.

Zysk operacyjny wyniósł 37 mln zł wobec 82 mln zł zysku rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 451 mln zł w II kw. 2024 r. wobec 401 mln zł rok wcześniej.

W I poł. 2024 r. spółka miała 102 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 123 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 922 mln zł w porównaniu z 764 mln zł rok wcześniej.

W okresie I półrocza 2024 roku zysk operacyjny osiągnął poziom 108 mln zł i był niższy o 36 mln zł (-25%) względem okresu porównywalnego, przede wszystkim w wyniku rozpoznania odpisów aktualizujących w segmencie OZE (76 mln zł) i Famur (21 mln zł). Wskaźnik EBITDA za okres 6 miesięcy 2024 roku wyniósł 244 mln zł, co stanowi wzrost o 15 mln zł (lub 7%) w stosunku do analogicznego okresu w roku 2023.

Zysk netto ogółem w I półroczu 2024 r. wyniósł 52 mln zł względem 92 mln zł w okresie porównywalnym, co oznacza spadek o 40 mln zł, głównie w wyniku niższego zysku operacyjnego na skutek odpisów aktualizacyjnych w segmentach OZE i Famur. W konsekwencji rentowność zysku netto w okresie I półrocza 2024 roku spadła o 6 punktów procentowych względem okresu porównywalnego i wyniosła 6%, wskazano w raporcie.

„Przychody Grupy Grenevia za okres 6 miesięcy 2024 roku wzrosły o 21% lub 158 mln zł w porównaniu z I półroczem 2023 roku do poziomu 922 mln zł. To efekt głównie wzrostu zewnętrznych przychodów segmentu e-mobilność o 82 mln zł, elektroenergetyki o 45 mln zł i Famur o 30 mln zł. Sprzedaż eksportowa Grupy Grenevia w okresie I półrocza 2024 roku wyniosła ok. 17% przychodów ze sprzedaży ogółem, co stanowi wzrost o 6 pkt proc. względem okresu porównywalnego roku ubiegłego. Udział sprzedaży na rynki Unii Europejskiej i do pozostałych krajów europejskich wyniósł ok. 12% w sprzedaży ogółem w I półroczu 2024 roku” – czytamy także w raporcie.

Zysk ze sprzedaży farm fotowoltaicznych klasyfikowanych jako aktywa trwałe wyniósł w I półroczu 2024r. 58 mln zł w wyniku rozliczenia transakcji z KGHM Polska Miedź zawartej we wrześniu 2023 roku. Zgodnie z przyjętym modelem biznesowym segmentu OZE i zasadami rachunkowości wynik ze sprzedaż farm fotowoltaicznych rozpoznawany jest jako sprzedaż środków trwałych w podstawowej działalności operacyjnej, podano również.

W ujęciu jednostkowym zysk netto w I poł. 2024 r. wyniósł 173 mln zł wobec 152 mln zł zysku rok wcześniej.

Grupa Grenevia (dawniej Famur) to inwestor integrujący i rozwijający działalność w czterech segmentach biznesowych: wielkoskalowej fotowoltaiki (PV) skoncentrowanej w Grupie Projekt Solartechnik (Grupa PST/PST); systemów bateryjnych dla e-mobilności i magazynów energii (e-mobilność) w ramach Impact Clean Power Technology (ICPT); rozwiązań dla sektora dystrybucji energii(elektroenergetyka) na bazie spółki Elgór+Hansen (E+H); rozwiązań dla sektora wydobywczego i energetyki wiatrowej w ramach marki Famur. Spółka od 2006 r. notowana jest na GPW; wchodzi w skład indeksu mWIG40. W 2023 r. miała 1 644 mln zł skonsolidowanych przychodów.

Źródło: ISBnews

Artykuł Grenevia miała 47 mln zł zysku netto, 37 mln zł zysku EBIT w II kw. 2024 pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

FO Dębica miała wstępnie 59,12 mln zł zysku netto w I półroczu 2024



Firma Oponiarska Dębica miała 59,12 mln zł zysku netto przy 1 198,8 mln zł przychodów netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów w I półroczu 2024 r., podała spółka, powołując się na wstępne dane.

„Na wymienione wyżej wyniki finansowe za I półrocze 2024 r wpływ miały:

– niższe ceny sprzedaży realizowane w transakcjach z podmiotami powiązanymi. Zrealizowane ceny odzwierciedlają wpływ spadku kosztów surowców w listopadzie i grudniu 2023, które weszły w skład kalkulacji cen stosowanych w I kwartale 2024 r., co miało negatywny wpływ na wynik finansowy;
– ujęcia w pozostałych przychodach operacyjnych należnej zaliczki na poczet odszkodowania z tytułu pożaru w kwocie 150 980 tys. zł, co miało pozytywny wpływ na wynik finansowy;
– ponoszenia przez spółkę w dalszym ciągu skutków pożaru, w tym ograniczenia mocy produkcyjnych, ponoszenia w dalszym ciągu kosztów niewykorzystanych zdolności produkcyjnych i kosztów usuwania skutków pożaru (w tym odtwarzanie zdolności produkcyjnych), co miało negatywny wpływ na wynik finansowy” – czytamy w komunikacie.

Przekazanie ostatecznych wyników nastąpi 19 września 2024 r.

Firma Oponiarska Dębica to polski producent opon do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Od 1995 roku inwestorem strategicznym w spółce jest amerykański koncern The Goodyear Tire & Rubber Company.

Źródło: ISBnews

Artykuł FO Dębica miała wstępnie 59,12 mln zł zysku netto w I półroczu 2024 pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Grupa WP nie widzi przełomu na rynku reklamy, ale liczy, że koniunktura wróci



Grupa WP Holding nie widzi na razie przełomu na rynku reklamy, ale nie ma wątpliwości, że koniunktura wróci, poinformował prezes Jacek Świderski.

„Nie widzimy przełomu, jeśli chodzi o koniunkturę rynku reklamowego, ale nie mamy wątpliwości, że ta koniunktura kiedyś wróci. Widzimy poprawę, jeśli chodzi o konsumpcję w Polsce. […] Widać, że konsumenci stali się ostrożniejsi, ale powoli wracamy na te dawne tory i rynek reklamy będzie tego beneficjentem” – powiedział Świderski podczas wideokonferencji.

W maju br. prezes informował, że Grupa WP jest w „umiarkowanych nastrojach”, patrząc na rynek reklamy pomimo dobrego początku roku, jednak liczy, że ożywienie gospodarki dotrze w tym roku także na rynek reklamowy.

Spółka podała dziś, że w II kw. br. w segmencie Reklama i Subskrypcje przychody gotówkowe wzrosły o 3% r/r do 174,1 mln zł, dzięki stopniowej poprawie w dynamice wzrostu przychodów z reklamy, a także wzrostowi przychodów z subskrypcji. Skoryg. EBITDA spadła o 14% r/r, do 58,1 mln zł, co oznacza marżę EBITDA na poziomie 33,4%, w porównaniu do 40,3% w II kwartale 2023 r. 

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy WP Holding sięgnęły 380,84 mln zł w II kw. 2024 r. wobec 359,56 mln zł rok wcześniej.

Grupa WP to holding technologiczny, prowadzi działalność mediową, reklamową oraz e-commerce. Jest właścicielem portalu WP, posiada również specjalistyczne serwisy tematyczne, takie jak money.pl, WP SportoweFakty, benchmark.pl oraz rozwija usługi subskrypcyjne m.in. poprzez spółki Audioteka Group i Patronite. W branży e-commerce WP działa głównie w obszarach turystyki (m.in. wakacje.pl, Szallas Group, nocowanie.pl) i finansów konsumenckich (superauto.pl i totalmoney.pl). Zgodnie z badaniem Mediapanel, w lutym 2024 roku z produktów internetowych WP korzystało prawie 21 mln Polaków. Od 2015 r. Wirtualna Polska Holding jest notowana na GPW; wchodzi w skład indeksu mWIG40.

Źródło: ISBnews

Artykuł Grupa WP nie widzi przełomu na rynku reklamy, ale liczy, że koniunktura wróci pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Grupa WP zacznie oferować reklamy z wykorzystaniem AI od początku września



Grupa WP zacznie oferować reklamodawcom produkty-reklamy z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI) od początku września, poinformował  prezes Jacek Świderski.

„WP wprowadza produkty tzw. inteligentne, które będziemy nazywać WP Boosters. Udało nam się dokonać przełomu technologicznego i produkty reklamowe realizowane z wykorzystaniem AI staną się naszymi sztandarowymi produktami e-commerce’owymi. Tu reklama jest dopasowywana do każdego internauty indywidualnie dzięki sztucznej inteligencji. Tego typu reklamy będziemy oferować reklamodawcom od 1 września. Nie ma tego w Polsce żaden inny lokalny gracz, tylko Google i Facebook” – powiedział Świderski podczas wideokonferencji.

„Na pewno dzięki produktom AI chcemy zniwelować przewagę do Google i FB. I naszym celem jest wzrost udziału rynkowego dzięki tym produktom. Co ciekawe, produkty z wykorzystaniem AI są tańsze dla reklamodawców, ale droższe z punktu widzenia WP” – dodał.

Grupa WP to holding technologiczny, prowadzi działalność mediową, reklamową oraz e-commerce. Jest właścicielem portalu WP, posiada również specjalistyczne serwisy tematyczne, takie jak money.pl, WP SportoweFakty, benchmark.pl oraz rozwija usługi subskrypcyjne m.in. poprzez spółki Audioteka Group i Patronite. W branży e-commerce WP działa głównie w obszarach turystyki (m.in. wakacje.pl, Szallas Group, nocowanie.pl) i finansów konsumenckich (superauto.pl i totalmoney.pl). Zgodnie z badaniem Mediapanel, w lutym 2024 roku z produktów internetowych WP korzystało prawie 21 mln Polaków. Od 2015 r. Wirtualna Polska Holding jest notowana na GPW; wchodzi w skład indeksu mWIG40.

Źródło: ISBnews

Artykuł Grupa WP zacznie oferować reklamy z wykorzystaniem AI od początku września pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Projekt ustawy liberalizującej budowę wiatraków trafi do konsultacji we wrześniu



Projekt ustawy zmniejszającej minimalną odległość dużych wiatraków od zabudowań do 500 m z 700 m ma trafić we wrześniu do konsultacji społecznych, a prawdopodobnie do końca roku – do prac parlamentarnych, poinformowała minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.

„Jest procedowana przez rząd. Po pierwsze, […] nie było zgody na pójście ścieżką poselską, więc pracujemy ścieżką rządową – ona trwa 8-9 miesięcy. […] Ustawa we wrześniu trafi do konsultacji społecznych i wierzę, że do końca roku trafi do parlamentu” – powiedziała Hennig-Kloska w TVN24.

Odnosząc się do uwagi, że w takim razie ta ustawa zostanie uchwalona pod koniec 2025 r. i wejdzie w życie w 2026 r., stwierdziła: „pełen tryb rządowy potrafi tyle trwać”.

Minister podkreśliła, że przebudowa systemu energetycznego to nie tylko jest zmniejszenie odległości i zwiększenie obszaru, na terenie którego można np. stawiać wiatraki, ale także przyspieszenie procesu inwestycyjnego, wprowadzenie rozmaitych uproszczeń i ułatwień.

Jednocześnie poinformowała, że zmniejszenie odległości wiatraków od zabudowań z 700 m do 500 m doprowadzi do zwiększenia terenu, na którym będzie można podejmować tego typu inwestycje z 15% terytorium do 22%.

Na początku lipca w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów podano, że rząd planuje przyjęcie w III kw. projekt nowelizacji ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw, zakładający m.in. liberalizację zasad lokalizowania elektrowni wiatrowych na lądzie poprzez zmniejszenie odległości wiatraków od zabudowy do 500 m z 700 m obecnie.

Źródło: ISBnews

Artykuł Projekt ustawy liberalizującej budowę wiatraków trafi do konsultacji we wrześniu pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.