Makarony Polskie pracują, aby w 2025 roku zrealizować projekt akwizycji, jak też realizować projekty organicznego wzrostu, poinformował prezes Zenon Daniłowski. Spółka jest w trakcie przygotowań projektów rozwojowych na lata 2025-2026, co wpłynie na wzrost przychodów i realizowane zyski, a długoterminowym planem – za kilka lat – jest 1 mld zł przychodów.
„Jako spółka, inwestujemy zarówno w produkcję makaronu, jak i dań gotowych. Zamierzamy wzmocnić nasz potencjał wytwórczy w zakresie dań gotowych i w tym obszarze w przyszłym roku zwiększymy moce wytwórcze i poprawimy efektywność produkcyjną. We wszystkich naszych zakładach realizujemy projekty zwiększające automatyzację pakowania, kartonowania produktów. Nie chciałbym mówić już teraz o szczegółach, ale zakładamy, że w 2025 r. rozpoczniemy projekty w co najmniej dwóch naszych zakładach. Myślimy także o poszerzeniu naszego asortymentu w obszarze, na którym się znamy, czyli produktach z tzw. półki suchej. Jesteśmy w trakcie przygotowań projektów rozwojowych, których realizacja będzie miała miejsce w latach 2025-2026 i wpłynie na wzrost przychodów i realizowane zyski” – powiedział Daniłowski, cytowany w przesłanym do ISBnews komentarzu do wyników.
Pytany o plany skokowego wzrostu skali działania Grupy Makarony Polskie poprzez akwizycje oraz czy w efekcie 1 mld zł przychodów za kilka lat może stać się rzeczywistością, prezes zaznaczył, że 1 mld zł przychodów to długoterminowy plan oraz, że nie jest łatwo kupić dobrą firmę z branży za adekwatne pieniądze.
„Często sprzedający jest mocno związany ze spółką i tworzy dodatkowo tzw. wartość sentymentalną, co niekiedy prowadzi do niepowodzeń transakcji. My patrzymy na każdą firmę, czy jest zdrowa, tj. czy jest w stanie dać nam wartość dodaną i czy można ją szybko zintegrować z nami. Nie robimy niczego na siłę, bo dla nas wartością jest zakup zdrowej firmy z potencjałem rozwojowym dla całej grupy. Na początek chcemy zrealizować akwizycje w Polsce. Nie wykluczamy wyjścia też poza Polskę, ale to w drugim etapie” – powiedział Daniłowski.
„Co do osiągnięcia 1 mld zł przychodów, to jest to nasz długoterminowy plan, ale […] to nie mogą być przychody dla przychodów, ale przychody przełożone na odpowiedni poziom marży. Wiemy, że bez akwizycji taki poziom w perspektywie kilku lat jest trudny do zrealizowania, dlatego intensywnie pracujemy, aby już w przyszłym roku zrealizować projekt akwizycji, jak i intensywnie realizować projekty organicznego wzrostu” – dodał.
Prezes ocenił też pozytywnie wyniki Grupy po trzech kwartałach 2024 r. w kontekście rynku i sytuacji ekonomicznej w kraju oraz zasygnalizował utrzymanie planowanych poziomów marżowości.
„Zrealizowaliśmy zysk netto w wysokości 26,3 mln zł i ponad 44 mln zł EBITDA. Widzimy spadek, przede wszystkim przychodów, który jest związany ze spadkiem cen zbóż, naszego podstawowego surowca, a co za tym idzie – dostosowania cen sprzedaży wyrobów gotowych do nowego, niższego poziomu kosztów. Wolumeny w 2024 roku utrzymują się na poziomie zbliżonym do 2023 roku, z lekkim przesunięciem na kategorie droższe tj. So Food czy Kuchnie Świata. Makaron charakteryzuje się sezonowością sprzedaży i w okresie wakacji zazwyczaj wolumen jego sprzedaży spada. W tym roku mieliśmy zjawisko jednomiesięcznego spadku sprzedaży także we wrześniu. Było to jednorazowe zjawisko. Jednocześnie utrzymujemy dyscyplinę kosztową i jesteśmy aktywni na rynku surowcowym, co – jak jesteśmy przekonani – pozwoli utrzymać planowane poziomy marżowości” – powiedział Daniłowski.
„Staramy patrzeć się na biznes z punktu widzenia realizowanych marż i generowania EBITDA oraz zysku netto zgodnie z przyjętymi założeniami. Nie jest dla nas wyznacznikiem przychód sam w sobie. Uważamy, że za przychodem musi iść odpowiednia marża, tak aby akcjonariusze widzieli perspektywę dywidendy. Zakładamy, że zakończymy ten rok zgodnie z założeniami, jeśli chodzi o poziom zysku i marży” – podkreślił.
Wskazał też, że nie widzi większych zagrożeń, aby kontynuować skup akcji własnych oraz że Grupa będzie chciała utrzymać politykę dywidendową, zaś wysokość dywidendy za 2024 rok będzie zależała od realizowanych projektów rozwojowych oraz sytuacji gospodarczej w kraju.
W I-III kw. 2024 r. spółka miała 26,32 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 28,47 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 226,52 mln zł w porównaniu z 267,02 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 44,04 mln zł wobec 47,39 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
Makarony Polskie są jednym z największych producentów makaronów w Polsce i regionie CEE. Posiadają zakłady produkcyjne makaronów w Rzeszowie, Częstochowie i Korpelach oraz zakład produkcji dań gotowych w Stoczku Łukowskim. Spółka jest notowana na GPW od 2007 r.
Źródło: ISBnews
Artykuł Makarony Polskie liczą na akwizycję w 2025 pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.