Niemal 90% dróg krajowych w Polsce, w ujęciu użytkowej oceny stanu nawierzchni, nie wymaga obecnie remontów, a jedynie 9% kwalifikuje się do wykonania prac naprawczych, podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), powołując się na swój raport o stanie technicznym dróg za 2023 r.
„Z punktu widzenia osób podróżujących po drogach krajowych najważniejsze dane raportu związane są z użytkową oceną stanu technicznego. To właśnie te parametry wpływają na komfort jazdy i warunki bezpieczeństwa ruchu drogowego. W tej kategorii zdecydowana część odcinków dróg krajowych znajduje się w kondycji pozwalającej na ich użytkowanie bez konieczności wykonywania remontów. Osiągnięcie takiego rezultatu możliwe jest dzięki bieżącemu monitoringowi oraz systematycznym działaniom utrzymaniowym na sieci dróg krajowych. […] Porównując dane z początku XXI wieku, możemy również powiedzieć o znaczącej poprawie ogólnej oceny stanu technicznego nawierzchni dróg krajowych. W 2001 roku w stanie niewymagającym pilnych remontów mieliśmy zaledwie 66% dróg krajowych i 34% odcinków, na których należało je wykonać. W kolejnych latach było to odpowiednio: w 2003 r. 70,4% i 29,6%, w 2005 r. 75,1% i 24,9%, w 2016 r. 83,1% i 16,9%, w 2019 r. 84,4% i 13,3%, w 2022 r. 84,1% i 14,7%” – czytamy w komunikacie.
Z ogólnej oceny stanu nawierzchni na koniec 2023 r. wynika, że blisko 84% dróg krajowych jest w stanie, który nie wymaga obecnie prac naprawczych. Warto też zaznaczyć, że pod koniec ubiegłego roku na ok. 1,1% długości dróg krajowych trwały remonty i przebudowy, podano także.
„Nadmienić tutaj należy, że osiągnięcie 100% nawierzchni w stanie dobrym jest niemożliwe. Wynika to z naturalnego procesu, jakim jest cykl życia drogi, czyli stopniowego zużywania się, który ma miejsce od samego początku oddania do użytkowania nowych odcinków, a następnie w trakcie ich eksploatacji. Stan, w którym 100% dróg miałby ocenę dobrą, oznaczałby, że wszystkie odcinki dróg krajowych zostały zbudowane w jednym czasie oraz są nowe lub mają maksymalnie kilka lat” – czytamy dalej.
Raport przygotowywany jest corocznie przez pracowników Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Dane o stanie nawierzchni, wraz z informacjami o ruchu pojazdów i wypadkach, są wykorzystywane w procesie zarządzania drogami krajowymi. Zamieszczone w raporcie informacje dotyczą sieci dróg krajowych na koniec 2023 roku, zarządzanych przez: GDDKiA, o długości 17 824 km, koncesjonariuszy płatnych odcinków autostrad (na A1, A2 i A4) o łącznej długości 472 km.
Źródło: ISBnews
Artykuł Tylko 9% dróg krajowych kwalifikowało się do remontu na koniec 2023 pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.