Średnia wartość koszyka zakupowego w 13 sieciach wzrosła o 4,13% r/r w styczniu



Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o 4,13% r/r do 285,02 zł w styczniu 2024 r., wynika z danych ASM Sales Force Agency. Średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku w ujęciu m/m wzrosła o 4,85 zł (2%).

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że wzrost cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były niższe niż w grudniu ub. r. Tym razem w sześciu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Ponownie największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Kaufland (10,06%), natomiast największy spadek w sklepach Biedronka (10,76%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 12 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Netto, w której średnia cena koszyka w styczniu 2024 r. była wyższa o 47,37 zł niż w 2023 r., tj. o 17,13%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Biedronka (22,02%), Auchan (8,59%) i Lidl (6,63%).

W styczniu 2024 r. eksperci ASM Sales Force Agency ponownie przeprowadzili dwie fale badania, aby dostarczyć odbiorcom jak najszerszy i najbardziej wiarygodny obraz rynku. Wyniki z obu fal badań zostały uśrednione i przyjęte jako zestaw wyników za styczeń. W skali roku po raz kolejny najmocniej podrożały dodatki spożywcze (12,85%) natomiast największy spadek zanotowały produkty tłuszczowe (28%). 

„Mimo relatywnie niższych odczytów inflacji, która utrzymuje się na podobnym poziomie od kilku miesięcy, klienci sieci handlowych nie powinni spodziewać się niższych kwot na paragonach. Koszty pracy, ceny energii oraz sytuacja makroekonomiczna nie pozwalają zaoferować producentom oraz branży handlowej znacząco niższych cen. Dodatkowe sposoby na obniżanie bądź utrzymanie cen na podobnym poziomie, jak choćby stosowany przez część rynku tzw. downsizing, czyli zmniejszanie objętości lub gramatury produktów wyczerpały się. Ci, którzy się na to zdecydowali, nie będą już mogli powtórzyć tego kroku. Obecnie wchodzimy w fazę, w której to specjaliści od kreowania ofert i promocji ponownie zyskują większe pole do aktywnego działania i przyciąganie uwagi klientów” – powiedział dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Zbigniew Sierocki, cytowany w komunikacie.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 180,87 zł (więcej o 0,20 zł niż w grudniu ub. r.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 369,11 zł (więcej o 5,20 zł niż w grudniu ub. r.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w styczniu 2024 r. wyniosła 188,24 zł i jest ona o 5,00 zł wyższa niż w grudniu ub. r. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w styczniu 2024 r. była niższa o 14,43% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w styczniu 2024 r. droższy o 9,75 % niż w 2023 r., podano w materiale.

Ze styczniowego badania wynika też, że wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w dyskontach – 267,21 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store – 353,79 zł. Natomiast najtańsze zakupy (285,02 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w styczniu 2024 r. względem 2023 r. podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii produktów: dodatki, słodycze, napoje, produkty sypkie, chemia domowa i kosmetyki, używki i piwo. Tym razem w ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (27,58%), nabiał (8,31%), mięso, wędliny i ryby (4,99%) oraz mrożonki (0,62%). W największym stopniu ponownie zdrożały dodatki. W styczniu br. wzrost ten wyniósł 12,85 % wobec 2023 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że słodycze podrożały o 12,43%, napoje o 12,29% i produkty sypkie o 10,18%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii używki i piwo (w styczniu 2024 r. drożej o 0,35%).

Porównanie średnich wartości koszyka zakupowego w pierwszej (przeprowadzonej w dniach 8-10 stycznia br.) i drugiej fali badania (22-24 stycznia br.) wykazuje, że w 10 na 13 analizowanych sieci handlowych ceny koszyka w drugiej fali były wyższe niż w pierwszej.

ASM Sales Force Agency przeprowadza badanie i porównanie cen koszyka w cyklach comiesięcznych. Zgodnie z przyjętą metodologia, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły sie najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.

Źródło: ISBnews

Artykuł Średnia wartość koszyka zakupowego w 13 sieciach wzrosła o 4,13% r/r w styczniu pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Leave a Reply