Wszystkie formaty straciły klientów, najwięcej hipermarkety 3,4% w 2023



Spadek liczby klientów nastąpił we wszystkich formatach sklepów w ubiegłym roku – najgłębszy zanotowały hipermarkety – o 3,4% r/r, wynika z raportu Proxi.cloud i UCE Research. Z kolei liczba wizyt zmniejszyła się wniemal każdym obserwowanym formacie, a najbardziej w hipermarketach – o 8,1% r/r w 2023 r. Dyskonty odnotowały wzrost wizyt o 1,2% r/r.

„Jak informują analitycy z UCE Research, wszystkie formaty r/r straciły klientów, a najwięcej hipermarkety – 3,4%. Za nimi w zestawieniu są supermarkety ze spadkiem r/r o 1,7%. Sieci convenience i dyskonty r/r utraciły tyle samo, czyli po 1,2% odwiedzających. Spadki we wszystkich formatach mogą być wynikiem zmniejszenia się liczby osób chodzących na zakupy w ramach jednego gospodarstwa domowego i usług dowozu zakupów. Hipermarkety wypadają pod tym względem najgorzej z powodu najmniejszej dostępności” – powiedział współautor badania z Proxi.cloud Mateusz Nowak, cytowany w komunikacie.

W ub.r. ruch w supermarketach zmniejszył się o 1,4% r/r, w sieciach convenience – o 3,2% r/r, podano także. Z badania wynika, że w porównaniu do 2022 roku nastąpił minimalny spadek ruchu (-1,7% r/r) w sklepach spożywczo-przemysłowych w Polsce. Na całym rynku ubyło mniej klientów (-1% r/r) niż wizyt, podano także.

Jak wskazał współautor badania wynika to z tego, że „część populacji znacznie rzadziej udaje się do sklepów albo całkowicie rezygnuje z wizyt w tych placówkach na rzecz e-handlu” oraz rośnie popularność usług cateringowych, a także pozwalających na dowóz zakupów do domu.

„Należy dodać, że dynamika liczby wizyt i klientów zmieniała się w ciągu roku. W pierwszych kwartałach mieliśmy do czynienia ze wzrostem ruchu, a dopiero od wakacji zaczęły się spadki, zarówno w zakresie liczby odwiedzin, jak i klientów. Można zatem podejrzewać, że w 2024 roku, przynajmniej na początku, zauważalna będzie pewna tendencja spadkowa. Niemniej wiele zależy od kondycji gospodarki, poziomu inflacji oraz popularności usług cateringowych i dowozu jedzenia” – powiedział współautor badania z Proxi.cloud Nikodem Sarna.

Z badania wynika, że różnica średniej liczby wizyt przypadająca na jednego kupującego oraz średniego czasu wizyty między rokiem 2022 a 2023 pozostaje znikoma. Przeciętny klient uczęszcza na zakupy co 2-3 dni i spędza tam średnio 15 minut. Są to wartości, które powinny się utrzymać także w 2024 r.

W materiale oceniono, że „po dość słabym IV kwartale 2023 roku, na rynku sklepów spożywczych w krótkim terminie mogą dalej występować delikatne spadki liczby klientów czy ruchu. W dłuższej perspektywie ta sytuacja powinna się jednak ustabilizować. Natomiast finalnie ww. wskaźniki w tym roku będą się kształtować dość podobnie jak w ub.r.”

Badanie zostało przeprowadzone w oparciu o dane z pełnych czterech kwartałów 2023 roku z odniesieniem do całego 2022 roku, z wykluczeniem świąt oraz niedziel niehandlowych. Analiza obejmuje zachowania konsumentów odwiedzających dyskonty spożywcze, supermarkety, hipermarkety i sieci typu convenience. Wielkość próby wyniosła ponad 331 tys. konsumentów.

Źródło: ISBnews

Artykuł Wszystkie formaty straciły klientów, najwięcej hipermarkety 3,4% w 2023 pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Leave a Reply