49% konsumentów już teraz kupuje prezenty, co piąty planuje wydać 400-800 zł



Najwięcej Polaków kupuje prezenty w połowie listopada i na początku grudnia – 49% konsumentów już teraz kupuje prezenty, a 1% planuje pozostawić zakupy na ostatnią chwilę, wynika z najnowszych badań przeprowadzonych przez Klarnę. Blisko co piąty Polak planuje wydać na prezenty między 400 a 800 zł.

Według raportu, pośpiech zakupowy wynika przede wszystkim z tego, że konsumenci chcą uniknąć stresu związanego z zakupami last minute (63%), skorzystać z wyprzedaży i atrakcyjnych ofert (50%) oraz mieć pewność, że produkty będą dostępne (46%), a dostawa nie będzie opóźniona (41%).

Najwięcej respondentów na upominki planuje wydać między 400 a 800 zł (19%), z czego najdroższe trafią do dzieci (36%), rodziców (28%), a także matek i wnuków (11%). 5% Polaków zadeklarowała, że całkowicie zrezygnuje z tegorocznych zakupów: z powodu braku środków finansowych (30%), niepraktykowania tego zwyczaju (37%) lub z uwagi na chęć zaoszczędzenia pieniędzy (12%), podano.

„Mimo, iż w wyborze prezentów większość z nas polega na własnych pomysłach (48%) lub sięga po bezpośrednią sugestię osoby, która ma zostać obdarowana (41%), a także radzi się rodziny i przyjaciół (33%), to badania wskazują także na rosnące znaczenie mediów społecznościowych. Z danych wynika, że 23% respondentów czerpie inspiracje z mediów społecznościowych. Wyniki wskazują jednak na rozbieżności między pokoleniami – Millenialsi (27-42 lata) najczęściej korzystają  w tym celu z Facebooka (70%), ‚Zetki’ (18-26 lat) z Instagrama (70%), Tik Toka (59%) oraz YouTube’a (50%)” – czytamy w komunikacie.

W badaniu Klarny widać też rosnące zainteresowanie prezentami w formie przeżyć – połowa respondentów daje tego typu prezenty, ale znacznie więcej, bo 70% Polaków deklaruje, że zamiast tradycyjnego upominku chciałoby dostać np. bilety do teatru lub kina (44%), wizytę w spa (37%), nocleg w luksusowym hotelu (33%), voucher do restauracji (30%) oraz kurs związany z zainteresowaniami (23%).

Badania Klarny pokazują też, że prawie co trzecia osoba (32%) wykonuje prezenty dla bliskich własnoręcznie.

Ustalenia w badaniu opierają się na wynikach ankiety przeprowadzonej przez agencję badawczą Nepa w październiku 2023 r. wśród ponad 15 000 konsumentów w wieku 18-75 lat w Czechach, Francji, Niemczech, Grecji, Włoszech, Polsce, Portugalii, Rumunii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Szwecji, Norwegii, Holandii i Finlandii. Wielkość próby jest reprezentatywna dla całego kraju, naturalnie obejmując zarówno użytkowników Klarna, jak i osoby z niej nie korzystające, wybrane przez agencję badawczą Nepa.

Źródło: ISBnews

Artykuł 49% konsumentów już teraz kupuje prezenty, co piąty planuje wydać 400-800 zł pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Leave a Reply