Sytuacja makroekonomiczna sprawia, że klienci sklepów spożywczych ograniczają zakupy i – w reakcji na silne działania promocyjne – częściej korzystają z oferty dyskontów, ocenia w rozmowie z ISBnews prezes Eurocash Paweł Surówka. Podkreślił, że segment hurtowy Eurocash reaguje na to zjawisko pozyskując więcej klientów wśród sklepów – w efekcie sprzedaż tego segmentu w II kw. br. wzrosła dwa razy szybciej niż całego tzw. małego formatu.
„Bez wątpienia widzimy pewną słabość w zachowaniach konsumenta, co się przekłada na cały rynek niezależny. Widzimy to w wynikach wszystkich sklepów detalicznych, z którymi współpracujemy – zarówno tych, dla których jesteśmy dostawcą, jak i tych, które są naszym partnerem franczyzowym lub naszych własnych. Widzimy, że ich wyniki like for like są poniżej inflacji. To znaczy, że konsumenci kupują mniej, oszczędzają, kupują tańsze zamienniki, często przechodzą na produkty nisko marżowe lub po prostu ograniczają swoją konsumpcję. Widać, że nawet wolumen piwa czy mocnych alkoholi jest mniejszy niż w latach poprzednich” – powiedział Surówka w rozmowie z ISBnews.
Tej konsumpcji jest po prostu mniej, a jednocześnie jest pewne przejście konsumentów między kanałami, na czym przy wysokiej inflacji korzysta kanał dyskontowy – widzimy to dość wyraźnie, dodał.
„Traktujemy to – podobnie jak w czasach COVID-19 – jako zjawisko przejściowe, ale faktycznie widać to było szczególnie w II kwartale, kiedy inflacja była jeszcze wysoka. A jednocześnie dyskonty dość agresywnie promowały obniżki cenowe. Stąd widzimy teraz – opierając się na danych Nielsena – że rynek małych sklepów niezależnych rósł raptem o 4% w II kwartale. Odpowiednio nasz wzrost hurtowy o 8% był dwa razy szybszy niż rynek – to jest solidny wynik, który pokazuje, że nasza spółka hurtowa jest w stanie – w momencie kiedy zakupy sklepów indywidualnych spadają – iść szerzej i starać się pozyskiwać więcej klientów” – dodał prezes.
W II kw. br. przychody Grupy Eurocash wzrosły o 7% r/r, przy czym segmentu hurtu – o 8%, zaś detalu – o 3%.
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.; wchodzi w skład indeksów mWIG40 i WIG30.
Źródło: ISBnews
Artykuł Eurocash: Konsumenci idą częściej do dyskontów, ale nasz hurt odpowiednio reaguje pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.