PKP Cargo miało 5,5 mln zł zysku netto, 251,8 mln zł zysku EBITDA w II kw. 2023



PKP Cargo odnotowało 5,5 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2023 r. wobec 5,2 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.

Zysk operacyjny wyniósł 53,5 mln zł wobec 37,6 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 251,8 mln zł wobec 219,1 mln zł zysku rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 335,5 mln zł w II kw. 2023 r. wobec 1 285,2 mln zł rok wcześniej.

W I poł. 2023 r. spółka miała 109,7 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 42,4 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 2 899,5 mln zł w porównaniu z 2 451,5 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 611,2 mln zł wobec 371,5 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.

Najważniejsze odchylenia wpływające na wynik EBIT w okresie 6 miesięcy 2023 r. w porównaniu do 6 miesięcy 2022 r:
– zwiększenie przychodów z tytułu umów z klientami (w tym przede wszystkim przychodów z usług przewozowych i spedycji, ale również m.in. z usług bocznicowych i trakcyjnych oraz przeładunkowych) było bezpośrednim efektemwzrostu stawek przewozowych.
– wzrost amortyzacji i odpisów z tytułu utraty wartości będący rezultatem wyższych nakładów inwestycyjnych (w tym głównie inwestycji taborowych) w 2023 r.;
– wzrost kosztów zużycia energii i paliwa trakcyjnego wynikał głównie ze wzrostu cen energii kontraktowanej na TGE;
– zwiększenie kosztów świadczeń pracowniczych, m.in. w związku z podpisaniem porozumień dot. podwyżki wynagrodzeń od czerwca 2022 r. oraz od stycznia 2023 r., wzrostem pozostałych świadczeń na rzecz pracowników w okresie zatrudnienia, przy jednoczesnym spadku liczby pracowników ogółem.
– wzrost kosztów na pozycji pozostałe zmiany o 31,8 mln zł, wynikał m.in. ze wzrostu zużycia energii elektrycznej, gazu
i wody, zużycia materiałów oraz usług przeładunkowych, podano.

Marża EBITDA wyniosła 20,9% w I poł. 2023 r wobec 15% rok wcześniej.

W okresie 6 miesięcy 2023 r. marża EBITDA uległa polepszeniu, głównie z uwagi na istotny wzrost przychodów z działalności operacyjnej, podano.

„Grupa PKP Cargo niezmiennie posiada pozycję zdecydowanego lidera rynku kolejowych przewozów towarowych w Polsce pod względem zarówno udziału w przewiezionej masie towarów, jak i zrealizowanej pracy przewozowej. Udziały rynkowe Grupy PKP Cargo wyniosły 34,1% (-3,7 pkt proc. r/r) w zakresie masy towarowej oraz 35,3% w pracy przewozowej (-4,9 pkt proc. r/r). Udziały rynkowe jednostki dominującej w Grupie PKP Cargo, tj. PKP Cargo w I półroczu 2023 r. były równe 32,4% (-3,8 pkt proc. r/r) w zakresie masy towarowej oraz 34,9% (-4,7 pkt proc.r/r) w pracy przewozowej” – czytamy w sprawozdaniu.

W ujęciu jednostkowym zysk netto w I poł. 2023 r. wyniósł 105,2 mln zł wobec 35,6 mln zł straty rok wcześniej.

PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie; wchodzi w skład indeksu mWIG40. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej. W 2022 r. miała 5,39 mld zł skonsolidowanych przychodów.

Źródło: ISBnews

Artykuł PKP Cargo miało 5,5 mln zł zysku netto, 251,8 mln zł zysku EBITDA w II kw. 2023 pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Leave a Reply