Carsmile spodziewa się wzrostu średniej ceny katalogowej nowych samochodów o maksymalnie 10% w 2023 r., podała spółka. Jednocześnie możliwy jest nawet niewielki spadek cen transakcyjnych, ze względu na powrót polityki rabatowej.
„Spodziewam się wzrostu średniej ceny katalogowej w całym roku co najwyżej o 10%, przy czym ceny transakcyjne mogą zanotować nawet niewielki spadek ze względu na powrót polityki rabatowej na polski rynek” – powiedział wiceprezes Carsmile Michał Knitter, cytowany w komunikacie.
Według danych Samaru, w kwietniu 2023 roku średnia cena nowego auta, obliczana na podstawie wartości katalogowych z uwzględnieniem jedynie oficjalnych rabatów importerskich, wyniosła 174,5 tys. zł i była o niemal 13% wyższa niż rok wcześniej.
W ocenie Knittera, znaczące umocnienie kursu złotego, z jakim mamy do czynienia w tym roku, wspierane przez ograniczenie popytu na nowe auta w Polsce, powinno powstrzymać rajd cenowy w drugim półroczu. Od szczytu z lutego br. kurs EUR/PLN obniżył się o niemal 10%. Jednocześnie sprzedawcy samochodów są coraz bardziej otwarci na dyskusje o rabatach, a dostępność aut w Polsce jest obecnie na dobrym poziomie.
„Dlatego, jeśli ktoś myśli o zakupie samochodu, to jest obecnie dobry moment, aby to zrobić. Korzystna sytuacja na rynku walutowym może się w każdej chwili odwrócić ze względu na napięcia polityczne na świecie, a także okres przedwyborczy w Polsce” – dodał Knitter.
Carsmile spodziewa się także dalszego, systematycznego wzrostu udziału samochodów elektrycznych w rejestracjach. W 2023 roku jeszcze w żadnym miesiącu nie udało się przekroczyć 4%. Carsmile oczekuje, że w drugiej połowie roku zostanie osiągnięty poziom 5%, a pod koniec roku – być może okolice 7%.
Rosnąca sprzedaż elektryków to przede wszystkim zasługa agresywnej polityki Tesli, która dzięki odważnym obniżkom cen umacnia swoją pozycję lidera na rynku, dbając jednocześnie o to, aby jak największa część jej gamy modelowej umożliwiała skorzystanie z programu „Mój elektryk”. Wzrostowi popularności pojazdów zeroemisyjnych sprzyjają też zakrojone na szeroką skalę inwestycje w infrastrukturę, podsumowano.
Carsmile to pierwszy w Polsce „Car(Fin)Tech” czyli połączenie najnowszych technologii stosowanych w motoryzacji i transporcie z innowacyjnym sposobem finansowania pay-as-you-drive. Od początku 2021 roku spółka wchodzi w skład międzynarodowej Grupy OLX.
Źródło: ISBnews
Artykuł Ceny katalogowe nowych aut wzrosną o max. 10% w 2023 pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.