Łączny wolumen dostaw skroplonego gazu ziemnego LNG do terminalu w Świnoujściu wyniósł 4,4 mln ton w 2022 r., co oznacza wzrost o 57% r/r, podała Grupa Orlen. Ogółem grupa odebrała rekordową liczbę 58 ładunków LNG w ub.r.
„W 2022 roku PGNiG z grupy Orlen odebrało w Świnoujściu 58 ładunków LNG. To o 23 więcej niż rok wcześniej, kiedy do terminalu im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego przypłynęło 35 statków, przywożąc łącznie 2,8 mln ton LNG. W ubiegłym roku najwięcej, bo 36 dostaw pochodziło ze Stanów Zjednoczonych, na drugim miejscu znalazły się ładunki z Kataru – 18 statków. Ponadto Grupa importowała gaz skroplony również z Nigerii (2 dostawy), a także Trynidadu i Tobago oraz z Egiptu (po jednej dostawie)” czytamy w komunikacie.
Grupa zwiększyła import przede wszystkim z terminali skraplających w Stanach Zjednoczonych, skąd do Polski dotarło o 20 ładunków więcej niż w 2021 roku., podkreślono.
„Dostawy skroplonego gazu ziemnego do terminalu im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego stały się w 2022 roku głównym źródłem zaopatrzenia Polski w gaz zapewniając aż 1/3 krajowego zapotrzebowania na ten surowiec. […] W 2023 roku będziemy dalej optymalizować nasz portfel importu gazu, w czym pomogą nam nowe jednostki do przewozu LNG wyczarterowane przez Grupę Orlen, z których dwie wejdą do służby już w tym roku” – powiedział prezes PKN Orlen Daniel Obajtek, cytowany w komunikacie.
Intensyfikacja importu skroplonego gazu ziemnego była możliwa również dzięki rozbudowie terminalu w Świnoujściu, który od 2022 roku dysponuje mocą regazyfikacyjną w wysokości 6,2 mld m3 rocznie, tj. o 1,2 mld m3 więcej niż do tej pory. Łączny wolumen dostaw, które grupa Orlen sprowadziła w 2022 r. przez terminal w Świnoujściu to 5,8 mld m3, co oznacza wykorzystanie mocy regazyfikacyjnych terminalu na poziomie ok. 94%. W 2021 r. wskaźnik ten wyniósł 78%., przy mocy terminalu wynoszącej 5 mld m3.
Grupa Orlen rozpoczęła w 2022 r. odbiór ładunków skroplonego gazu ziemnego w terminalu LNG w litewskiej Kłajpedzie – było 8 takich dostaw o łącznym wolumenie pół miliona ton LNG, co odpowiada 0,7 mld m3 gazu ziemnego w stanie lotnym w ub.r. . Większość odebranego paliwa, po regazyfikacji, została przesłana do Polski nowo otwartym gazociągiem Polska-Litwa. Pozostała część trafiła na rynek państw bałtyckich, podano również.
Orlen zapowiada, że w 2023 r. – podobnie jak w 2022 r. – dominującym kierunkiem importu będzie USA, co ma związek z realizacją dwóch umów długoterminowych z amerykańskimi firmami Chenierem i Venture Global, o łącznym docelowym wolumenie prawie 3 mln ton LNG rocznie.
„Umowa z Cheniere weszła w życie już w 2019 roku, ale dopiero od tego roku wolumen dostarczanego na jej podstawie gazu osiągnie docelowy poziom 1,45 mln ton rocznie, co odpowiada ok. 2 mld m sześc. gazu w stanie lotnym. Realizacja umowy z Venture Global rozpocznie się w ciągu 2023 roku” – czytamy dalej.
Grupa Orlen ma także podpisaną umowę z Klaipedos Nafta, operatorem terminalu LNG w Kłajpedzie. Na jej podstawie może w tym roku sprowadzić do litewskiego gazoportu sześć ładunków LNG, podano również.
Grupa PKN Orlen zarządza rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi działalność detaliczną w Europie Środkowej, wydobywczą w Polsce, Norwegii, Kanadzie i Pakistanie, a także zajmuje się produkcją energii, w tym z OZE i dystrybucją gazu ziemnego. W ramach budowy koncernu multienergetycznego spółka sfinalizowała przejęcia Energi, Grupy Lotos oraz PGNiG. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 131,5 mld zł w 2021 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.
Źródło: ISBnews
Artykuł Grupa Orlen: Terminal w Swinoujściu odebrał 4,4 mln t LNG w 2022 pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.