Compremum nabyło od Wojskowej Akademii Technicznej (WAT) licencję na produkcję i wprowadzenie na rynek opracowanej na uczelni platformy-kontenera, wspomagającego transport drogowy i kolejowy, podała WAT.
„Powstała z myślą o transporcie dłużycy drewnianej i metalowej oraz towarów paletyzowanych, ale może też posłużyć do przewozu zboża z Ukrainy. Tania i prosta w budowie platforma-kontener wspomagająca transport drogowy i kolejowy została opracowana w Wojskowej Akademii Technicznej. Poznańska firma Compremum S.A. nabyła od uczelni licencję na jej produkcję i wprowadzenie na rynek” – czytamy w komunikacie.
Głównym elementem platformy-kontenera, będącej wynikiem pracy naukowców z Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT, jest moduł podstawowy wymiarowo odpowiadający typowym kontenerom kolejowym 10′, 20′ i 30′. Z połączenia modułów podstawowych powstają zestawy multi-platform, które mogą być używane do wspomagania intermodalnego transportu kolejowo-drogowego dłużycy drewnianej i metalowej, wyrobów przewożonych na paletach i materiałów sypkich.
Spółka Compremum po nabyciu licencji uruchomi produkcję platformy. Jak zapowiedział pełnomocnik firmy Jarosław Zaborski, zapotrzebowanie rynkowe na tego typu platformy jest duże, to ok. 2 000 platform na wstępnym etapie wprowadzania produktu na rynek.
„Po zawarciu umowy licencyjnej zostanie opracowana dokumentacja projektowa i konstrukcyjna, a następnie linia technologiczna. Dzięki automatyzacji procesu technologicznego zoptymalizujemy koszt produkcji. Grupa Compremum w ramach swojej działalności, ale i podwykonawców, jest w stanie bardzo szybko zorganizować produkcję tego typu platform” – powiedział Zaborski, cytowany w komunikacie.
Jak wyjaśnił dr hab. inż. Wiesław Krasoń z WAT, zastosowanie konstrukcji o różnych wymiarach podłużnych eliminuje proces indywidualnego wyładowania każdej jednostki transportowanego ładunku, np. kloca drewna czy wiązki prętów podczas przeładunku z miejsca wycinki, produkcji czy składowania. Zapowiedział rozwijanie i udoskonalanie konstrukcji platformy-kontenera. W niedalekiej przyszłości ma powstać zabudowa platformy, która rozszerzy jej zastosowanie. Dzięki zabudowie, niewielkim nakładem sił i środków będzie możliwe transportowanie zboża z pól. Platformy załadowane w gospodarstwie rolnym będą następnie przewożone koleją lub transportem samochodowym. To zastosowanie może mieć szczególne znaczenie w czasie kryzysu wywołanego wojną w Ukrainie. Za pomocą platform zboże może być transportowane z Ukrainy do Europy, a w drodze powrotnej mogą zostać załadowane materiały budowlane, które posłużą do odbudowy kraju zniszczonego wojną.
Rozwiązanie konstrukcyjne platformy chronione jest patentami w kraju i Unii Europejskiej. Za komercjalizację technologii opracowanych w Wojskowej Akademii Technicznej odpowiada Centrum Transferu Technologii WAT.
Compremum (dawniej Pozbud) prowadzi działalność operacyjną w czterech segmentach: budownictwo teletechniczne, stolarka otworowa, odnawialne źródła energii (OZE), przemysł kolejowy. Od 2008 roku spółka jest notowana na rynku głównym GPW.
Źródło: ISBnews
Artykuł Compremum nabyło licencję na platformę transportową opracowaną przez WAT pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.