Liczba rejestracji aut osobowych z wtyczką wzrosła o 36% r/r w I-XI



Liczba rejestracji elektrycznych samochodów osobowych oraz hybryd typu plug-in w Polsce wzrosła o 36% r/r do 22 413 pojazdów w okresie styczeń-listopad 2022 r., wynika z licznika elektromobilności, uruchomionego i aktualizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Liczba rejestracji samochodów w pełni elektrycznych wyniosła w pierwszych jedenastu miesiącach tego roku 12 443 szt. i wzrosła o 72,7% r/r, a hybryd plug-in – 9 970 szt., co oznacza wzrost o 6,91% r/r.

Według danych z końca listopada 2022 r., w Polsce było zarejestrowanych łącznie 62 135 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Przez pierwsze jedenaście miesięcy 2022 r. ich liczba zwiększyła się o 23 869 sztuk, tj. o 39% więcej niż w analogicznym okresie 2021 r.

„Pod koniec listopada 2022 r. po polskich drogach jeździło 59 187 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektryczne auta (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 29 780 szt. tej części floty pojazdów, a pozostałą część stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 29 407 szt. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 2 948 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec listopada składała się z 16 160 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 461 881 szt.” – czytamy w komunikacie.

Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 803 szt.

Pod koniec listopada 2022 r. w Polsce funkcjonowało 2 527 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (4 913 punktów). 29% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W listopadzie uruchomiono 33 nowe, ogólnodostępne stacje ładowania (92 punkty).

„Listopad 2022 r. był pierwszym miesiącem od ponad 1,5 roku, w którym łączna liczba osobowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce przewyższyła liczbę hybryd typu plug-in (PHEV). Zakładamy, że pod warunkiem kontynuacji subsydiów z programu ‚Mój Elektryk’ ten trend utrzyma się również w 2023 r., zwłaszcza, że w segmencie BEV zapowiedziano zdecydowanie więcej premier modelowych niż w segmencie PHEV” – powiedział dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur, cytowany w komunikacie.

Jak dodał prezes PZPM Jakub Faryś, wynik listopada byłby znacznie lepszy, gdyby nie utrzymujące się problemy z dostępnością pojazdów.

„Jak wiadomo jest to konsekwencja kryzysu półprzewodnikowego, z którym wciąż mamy do czynienia oraz trwającej wojny w Ukrainie. Bo choć rośnie liczba oferowanych modeli pojazdów zeroemisyjnych, wyniki wskazują, że zainteresowanie klientów jest znacznie większe niż możliwości branży. Bardzo cieszy kolejny miesiąc wyraźnych wzrostów rejestracji w parku samochodów dostawczych, co oznacza, że zwłaszcza w miastach stopniowo zmniejsza się ilość pojazdów emitujących szkodliwe substancje” – podkreślił Faryś.

PZPM jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 50 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, kreująca rynek elektromobilności oraz promująca zero- i niskoemisyjne technologie w transporcie.

Źródło: ISBnews

Artykuł Liczba rejestracji aut osobowych z wtyczką wzrosła o 36% r/r w I-XI pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Leave a Reply