Rosnąca inflacja wpływa na częstotliwość zakupów internetowych, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Muszkieterów, zarządzającej sieciami Intermarché i Bricomarché. Ponad 30% respondentów robiących zakupy online deklaruje, że rzadziej kupuje produkty spożywcze w takiej formie. Podobnie jest w przypadku zakupu artykułów remontowo-wykończeniowych – ponad 45% ankietowanych przyznaje, że z powodu inflacji nabywa je przez internet z mniejszą częstotliwością.
„Respondenci deklarują, że inflacja wpłynęła na częstotliwość ich zakupów online. W jaki sposób? Ponad 45% z nich wskazuje, że rzadziej kupuje produkty remontowo-wykończeniowe przez internet. Z kolei 13% badanych decyduje się na takie zakupy częściej, a motywowani oni są potencjalnymi oszczędnościami. Ponad 14% spośród nich wybiera zakup asortymentu remontowo-wykończeniowego online, nawet nie mając w planach prac remontowych, ze względu na obawę, że ceny znacznie wzrosną” – czytamy w komunikacie.
W przypadku planów remontowych wpływ inflacji również jest widoczny. Ponad 30% badanych odłożyło swój remont w czasie, niemal 12% w ogóle z niego zrezygnowało, a niecałe 13% przyspieszyło prace remontowe w obawie przed dalszym wzrostem kosztów.
„Długofalowe prognozy dla branży są niepewne. Z jednej strony nasza sieć dynamicznie się rozwija, z drugiej jednak z powodu rosnącej inflacji spadają nastroje konsumentów. Część z nich ze względu na swoją sytuację finansową musi ograniczać większe wydatki, w tym te związane z pracami remontowymi i budowlanymi, co potwierdza nasza analiza. Do tego dochodzą obawy o przyszłość, wywołane wydarzeniami dziejącymi się za naszą wschodnią granicą” – powiedziała dyrektor generalna Bricomarché w Polsce Katarzyna Jańczak-Stefanide, cytowana w komunikacie.
Podobnie wygląda sytuacja związana z artykułami spożywczymi – ponad 30% osób robiących zakupy w internecie twierdzi, że rzadziej kupuje produkty spożywcze w tej formie. Z drugiej strony, częstotliwość takich zakupów zwiększyło 15% osób, głównie ze względu na potencjalne oszczędności (33,3%), większą dostępność promocji (25,6%), a także możliwość zakupu artykułów na zapas (23,1%), podkreślono.
„Wzrost cen spowodowany inflacją to już kolejne wyzwanie dla branży, po długofalowych skutkach pandemii, problemach w łańcuchu dostaw i wybuchu wojny w Ukrainie. Wpływ inflacji na zakupy spożywcze widać nie tylko w wynikach naszego badania. Obserwujemy go również w zachowaniach naszych klientów, którzy szukają atrakcyjnych cen i jeszcze chętniej wybierają artykuły z oferty promocyjnej” – dodał dyrektor generalny Intermarché w Polsce Tomasz Waligórski.
Ciekawym zjawiskiem związanym z rosyjską agresją na Ukrainę jest fala bojkotu marek, które nie wycofały swoich biznesów z Rosji. Blisko 34% ankietowanych wskazuje, że przestało robić zakupy lub korzystać z usług firm, które zostały na rosyjskim rynku, a ponad 14% osób twierdzi, że zrezygnowało z planowanego zakupu produktów konkretnych marek ze względu na ich decyzje o pozostaniu w Rosji, zakończono.
Raport z wynikami badania „Jak kupuje polski konsument? Trendy e-commerce w zakupach z kategorii spożywczej oraz ‚dom i ogród’” został przygotowany na zlecenie Grupy Muszkieterów przez Havas Media. Badanie zostało przeprowadzone w lipcu 2022 roku na ogólnopolskim internetowym panelu badawczym na reprezentatywnej próbie osób powyżej 25 roku życia (CAWI, N=1 049).
Źródło: ISBnews
Artykuł 30% Polaków zmniejszyło częstotliwość zakupów spożywczych online pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.