Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego chce, by stacje ładowania pojazdów o napędzie elektrycznym znajdowały się co 60 km, a stacje tankowania wodoru – co 100 km, poinformował Parlament. Komisja przyjęła projekt mandatu negocjacyjnego w tej sprawie 36 głosami za, dwoma przeciw, przy sześciu głosach wstrzymujących się.
„Komisja Transportu i Turystyki przyjęła projekt mandatu negocjacyjnego w sprawie rozmieszczenia infrastruktury paliw alternatywnych. […] Jego celem jest stymulowanie wdrażania stacji ładowania lub alternatywnych stacji tankowania (takich jak elektryczność lub wodór) dla samochodów, ciężarówek, pociągów i samolotów oraz wspieranie upowszechniania zrównoważonych pojazdów” – czytamy w komunikacie.
Posłowie zgodzili się na ustalenie minimalnych obowiązkowych krajowych celów w zakresie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i zwrócenia się do krajów UE o przedstawienie do 2024 r. planu, w jaki sposób to osiągnąć.
Zgodnie z przyjętym tekstem, do 2026 r. co najmniej co 60 km wzdłuż głównych dróg UE musiałyby zostać rozmieszczone stacje ładowania samochodów osobowych. W przypadku ciężarówek i autobusów te same wymogi miałyby zastosowanie do 2026 r., ale tylko w sieciach TENT-T. Posłowie chcą również, aby stacje ładowania dla samochodów ciężarowych były rozmieszczane szybciej: dwie stacje ładowania na jednym parkingu strzeżonym dla samochodów ciężarowych od 2028 r. zamiast jednej z 2031 r., jak proponuje Komisja Europejska.
Komisja PE zakłada także zwolnienia we wdrażaniu tej regulacji miałyby zastosowanie do regionów najbardziej oddalonych, wysp i dróg o bardzo małym natężeniu ruchu.
Posłowie sugerują również utworzenie większej liczby stacji tankowania wodoru wzdłuż głównych dróg UE w porównaniu z propozycją Komisji Europejskiej (co 100 km wobec 150 km) i osiągnięcie tego celu do 2028 r. (zamiast 2031 r.).
W ocenie Komisji Transportu i Turystyki, użytkownicy pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi powinni mieć możliwość łatwego płacenia, cena powinna być wyświetlana za kWh lub za kg, być przystępna, porównywalna i dostępna dla wszystkich marek pojazdów.
Posłowie chcą również, aby do 2027 r. powstał unijny punkt dostępu do danych o paliwach alternatywnych, który będzie dostarczał informacji o dostępności, czasie oczekiwania i cenach na różnych stacjach.
Posłowie Komisji Transportu i Turystyki przegłosowali również projekt mandatu negocjacyjnego w sprawie zasad dotyczących zrównoważonych paliw morskich 36 głosami za, przy 6 głosach za i 2 wstrzymujących się. Ma on na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych (GHG) ze statków o 2% od 2025 r., 20% od 2035 r. i 80% od 2050 r. (Komisja zaproponowała redukcję o 13% i 75%).
Miałoby to zastosowanie do statków o tonażu brutto powyżej 5 tys. t, co zasadniczo odpowiada za 90% emisji CO2, do całej energii zużywanej na pokładzie w portach UE lub między nimi oraz do 50% energii zużywanej podczas rejsów, które rozpoczynają bądź kończą się poza UE.
Posłowie zalecili, aby od 2030 r. zużywać 2% paliw odnawialnych i nakazali, aby kontenerowce i statki pasażerskie korzystały z zasilania na lądzie podczas cumowania w głównych portach UE od 2030 r. W ich ocenie, znacznie zmniejszyłoby zanieczyszczenie powietrza w portach.
Niedostosowanie się do tych wytycznych, byłoby zagrożone karami finansowymi, które – jak podano w komunikacie – miałyby trafiać do Funduszu Oceanicznego i przyczyniać się do dekarbonizacji sektora morskiego, efektywności energetycznej i bezemisyjnych technologii napędowych.
Jeżeli Parlament Europejski jako całość zatwierdzi projekt stanowiska negocjacyjnego na drugiej sesji plenarnej w październiku, posłowie będą gotowi do rozpoczęcia rozmów z rządami UE na temat ostatecznego kształtu prawodawstwa.
Źródło: ISBnews
Artykuł Komisja PE chce stacji ładowania pojazdów co 60 km, tankowania wodoru do 100 km pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.