Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka szacuje, że w tym roku na polskim rynku ma miejsce dwucyfrowy spadek sprzedaży farb w ujęciu wolumenowym i nie jest optymistycznie nastawiona co do obecnego i przyszłego sezonu w Polsce, poinformował prezes Piotr Mikrut. Na tym tle spółka ocenia swoją dotychczasową sprzedaż w br. jako bardzo dobrą i szacuje, że zwiększa udziały rynkowe.
„Obserwujemy pierwsze sygnały zmian konsumenckich. Bierzemy pod uwagę możliwy, istotny spadek popytu w kolejnym sezonie, związany z niższą siłą nabywczą. Takim bardzo dużym czynnikiem ryzyka jest wojna w Ukrainie i jej krótkoterminowe konsekwencje” – powiedział Mikrut podczas konferencji prasowej.
„Obserwujemy dużą dynamikę wolumenowego spadku rynku, bo to jest dynamika dwucyfrowa. W tym i przyszłym roku te prognozy nie są optymistyczne. Ilościowo jest to głęboki spadek, bo dwucyfrowy, z kolei wartościowo ten spadek jest niewielki, albo nie ma go w ogóle ze względu na zmianę cenników praktycznie wszystkich producentów” – dodał.
Także Śnieżka wprowadziła podwyżki cen i spodziewa się kolejnych.
„Generalnie tych podwyżek jest sporo, staramy się, żeby jednostkowo one były jak najmniejsze. Musimy dostosowywać ofertę do poziomu rynkowego, biorąc pod uwagę ochronę marż i wzrost kosztów. Gdybyśmy wzięli dane skumulowane to one [podwyżki] na pewno będą już łącznie dwucyfrowe, rocznie. Czy dalej będą? Na pewno będą, były nawet wtedy, gdy mieliśmy 2-procentową inflację. W jakiej wysokości – to będzie zależeć, jakie będą ceny surowców, koszty logistyki i co będzie się działo na rynku” – wyjaśnił prezes.
Jednocześnie podkreślił, że Śnieżka ma bardzo dobre wyniki sprzedażowe.
„W stosunku do rynku ilościowo i wartościowo to te wyniki są bardzo dobre i Śnieżka zwiększa udziały rynkowe nawet w takich trudnych warunkach” – powiedział Mikrut.
„Wpływ na marże będzie miało kształtowanie się cen [surowców]. Powoli oczekujemy pewnej stabilności cen. Jest to związane z tym, że produkcja farby jest trochę mniejsza ilościowo. Popyt na surowce jest mniejszy, surowce są dostępne. Choć producenci surowców też mierzą się ze wzrostem kosztów” – ocenił prezes.
Poinformował także, że spółka jest pozytywnie zaskoczona funkcjonowaniem biznesu na Ukrainie.
„Na dzień dzisiejszy spółka funkcjonuje, jakby nie było sytuacji wojennej. Większość sprzedaży jest w zachodniej i centralnej Ukrainie. Ale dobra sprzedaż jest dla nas zaskoczeniem. W Ukrainie wręcz zwiększyliśmy udziały rynkowe” – powiedział.
11 kwietnia 2022 roku spółka Śnieżka-Ukraina, jako jedna z pierwszych na tamtejszym rynku, wznowiła zarówno produkcję (początkowo na jedną zmianę, a następnie w pełnym wymiarze godzin), jak i sprzedaż, przypomina spółka.
Ocenia, że jest brak przesłanek wskazujących na istotne ryzyko utraty wartości aktywów i ich wpływu na przyszłe szacowane przepływy pieniężne. Łączne aktywa (w tym aktywa rzeczowe, zapasy, należności i środki pieniężne) spółki Śnieżka-Ukraina na 30 czerwca 2022 r. wynosiły ok. 46,6 mln zł (w ujęciu netto: 43,3 mln zł). Wzrost ich wartości w porównaniu z końcem ub.r. to głównie wynik wzrostu stanu środków pieniężnych. Ponadto – według spółki – brak jest ryzyka należności w Ukrainie – sprzedaż w dalszym ciągu tylko na przedpłaty.
Przychody Grupy Śnieżka ogółem w I półroczu spadły o 1,5% r/r, z czego na kluczowych rynkach były następujące:
– rynek polski +2,1% – pomimo procentowego spadku rynku farb i lakierów (jednocyfrowego wartościowo oraz istotnego ilościowo). Utrzymanie przez Śnieżkę rekordowo wysokich udziałów rynkowych na rynku polskim;
– rynek węgierski -2,2% – przede wszystkim w rezultacie osłabienia się węgierskiego forinta w stosunku do złotego, podała spółka w prezentacji.
Na Ukrainie sprzedaż wyniosła 25,9 mln zł (-28,2% r/r).
Zarząd podtrzymał także plan nakładów inwestycyjnych na 2022 r. w wysokości ok. 55 mln zł.
„W I połowie roku wydaliśmy 28,7 mln zł. W kolejnym roku spodziewamy się jeszcze mniejszego capeksu” – powiedział Mikrut.
Ponadto zarząd ocenia, że wskaźnik długu netto/EBITDA grupy na 30.06.2022 r., który wynosił 3,08x (w porównaniu do 3,22x na 31.03.2022 r.) jest bezpieczny i spodziewa się, że na koniec roku będzie niższy, a następnie będzie spadał do celu 1x.
„Strategicznym celem jest 1x bo to pozwoli pozyskać finansowanie na ewentualne akwizycje” – zakończył prezes.
Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka jest jednym z czołowych producentów farb i lakierów w Polsce. W 2003 r. zadebiutowała na warszawskiej giełdzie. Jej fabryki są zlokalizowane w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i Węgrzech. W 2021 r. miała 795 mln zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews
Artykuł FFiL Śnieżka bierze pod uwagę istotny spadek popytu na farby w Polsce w kolejnym sezonie pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.