Mimo, że 85% prezesów ocenia, że ich firmy w okresie pandemii przyspieszyły digitalizację, kadra kierownicza wystarczająco angażuje się w kwestie technologiczne zdaniem 45% członków zarządów i 41% dyrektorów, wynika z raportu „Digital frontier: A technology deficit in the boardroom”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte.
Jak wynika z badania Deloitte, ponad 80% ankietowanych było przynajmniej w pewnym stopniu przekonanych o swoich możliwościach zrozumienia, weryfikacji i dyskusji o strategii oraz programie technologicznym w swoich organizacjach. Jednocześnie mniej niż połowa członków zarządów (45%) i dyrektorów (41%) uważa, że zarządy zapewniają wystarczający nadzór nad kwestiami technologicznymi. Przeciwnego zdania jest odpowiednio: 41% i 27% badanych, podano.
„Ankietowani angażują się w sprawy technologiczne w stopniu nieodbiegającym od obserwowanego w ubiegłych latach, a wielu członkom zarządów brakuje wiedzy potrzebnej do zadawania świadomych pytań i upewniania się, że technologia adekwatnie współgra ze strategią biznesową przedsiębiorstwa. Powinna ona wykorzystywać możliwości oferowane przez najnowsze technologie, a innowacje powinny napędzać kierunki rozwoju. Ogólnie rzecz biorąc, badanie ujawniło lukę między rosnącym zapotrzebowaniem na większe zrozumienie i zaangażowanie w zagadnienia technologiczne a obecnymi aktywnościami zarządów w tym zakresie” – powiedział partner, lider doradztwa technologicznego Deloitte Daniel Martyniuk, cytowany w komunikacie.
Uczestnicy badania wskazali główne zagadnienia mające wpływ na skuteczny nadzór nad kwestiami technologicznymi. Prawie połowa twierdzi, że w tym obszarze za bardzo polegają w zakresie podejmowanych decyzji na zespole zarządzającym IT lub wewnętrznym czy zewnętrznym doradcy – tak ocenia 40% członków zarządów i 42% dyrektorów. Deficyty w biegłości technologicznej zarządów wymienia odpowiednio 38% i 42% pytanych. Jedna trzecia (36 i 33%) wskazuje na niejasną strukturę zarządzania zagadnieniami technologicznymi. Wśród wyzwań znalazły się również niewłaściwie zdefiniowane informacje zarządcze dotyczące tego obszaru (34 i 42%) oraz niejasność powiązań między technologią a strategią (30 i 33%), podkreślono.
Uczestnicy badania Deloitte, pytani o ocenę postępów ich firm w zakresie wykorzystywania technologii w celu osiągnięcia przewagi konkurencyjnej, byli w większości optymistyczni – tak uważa 66% przedstawicieli zarządów i 69% dyrektorów.
„Wydaje się, że zbyt optymistyczne podejście może być efektem błędu poznawczego, gdzie brak głębokiej wiedzy na konkretny temat przekłada się na przekonanie o braku zagrożeń i przecenianie własnych zdolności w tym zakresie. W tak dynamicznie zmieniającej się sferze jak technologia zarządy firm powinny jednak wykazywać się większą czujnością – tym bardziej, że badanie pokazuje wyraźnie niedoinwestowanie obszaru technologicznego firm. Tak wskazuje 47% pytanych przedstawicieli zarządów i 54% dyrektorów” – dodała partnerka w Zespole Strategii i Transformacji IT w Deloitte Anna Wiącek-Kocot.
Wśród obszarów, w których ich organizacje planują inwestycje w ciągu najbliższych trzech lat, członkowie zarządów i dyrektorzy wymieniają przede wszystkim analitykę danych, poprawiającą efektywność i podejmowanie decyzji (odpowiednio 73 i 81%), poprawę doświadczeń klienta (71 i 73%) oraz usprawnienia w zakresie cyberbezpieczeństwa (58 i 65%). Na dalszych pozycjach znalazły się: poszerzanie umiejętności technologicznych pracowników (49 i 61%) i rozwój sztucznej inteligencji i robotyki, mający zwiększyć produktywność (47 i 56%), a także wykorzystanie rozwiązań cyfrowych do optymalizacji łańcuchów dostaw (43 i 46%) oraz do przyspieszenia zielonej transformacji (34 i 33%).
Źródło: ISBnews
Artykuł Zdaniem 41% dyrektorów zarządy wystarczająco nadzorują kwestie technologiczne pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.