Liczba klientów indywidualnych posiadających dostęp do bankowości internetowej wyniosła 39,95 mln na koniec I kw. 2022 r. (co oznacza wzrost o 4,39% r/r i 1,44% kw./kw.). Liczba aktywnych klientów wyniosła 21,8 mln (wzrost o 9,36% r/r i 3,42% kw/kw), podał Związek Banków Polskich (ZBP) w raporcie NetB@nk.
Średnia wartość przelewu klienta indywidualnego w Polsce w I kwartale wyniosła 1 082 zł. Jest to wzrost o 21,1% r/r. Spadła z kolei średnia liczba przelewów aktywnego użytkownika bankowości internetowej. W I kwartale było to 6,03 przelewu, co oznacza spadek o 5,63% r/r.
„Popularność bankowości mobilnej w Polsce stale rośnie. Pierwszy kwartał 2022 roku po raz kolejny przyniósł dynamiczny wzrost liczby aktywnych użytkowników aplikacji mobilnych. Liczba klientów korzystających z e-bankowości za pomocą telefonów i tabletów wzrosła o blisko 6% w stosunku do poprzedniego okresu. Natomiast w odniesieniu do I kwartału 2021 roku odnotowano wzrost o 21%. Obecnie całkowita liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej to 17,5 mln. To osoby, które przynajmniej raz w miesiącu korzystają z aplikacji bankowych” – czytamy w komunikacie.
W stosunku do poprzednich kwartałów widzimy natomiast spadek dynamiki wzrostu liczby klientów segmentu „mobile only”. To klienci, którzy logują się przynajmniej raz w miesiącu do aplikacji bankowej, przy jednoczesnym braku logowania do serwisów bankowości elektronicznej w sposób tradycyjny – za pomocą komputera i przeglądarki internetowej. Ich liczba obecnie to prawie 10 mln, co stanowi 57% wszystkich klientów mobilnych. Do tej pory to właśnie w segmencie „mobile only” notowano najwyższe wzrosty kwartalne, ale w odniesieniu do IV kwartału 2021 roku wzrost takich użytkowników wyniósł 1% wobec 7% notowanych w kwartale IV 2021 r. i 11% w kwartale III 2021 r.
„Dane z raportu NetB@nk wskazują na dalszy wzrost aktywnego wykorzystania zdalnych kanałów dostępu w I kwartale 2022 roku. Mimo spadku dynamiki w segmencie mobile only bankowość mobilna w dalszym ciągu pozostaje najszybciej rozwijającym się segmentem bankowości elektronicznej, co potwierdza, że Polacy doceniają wygodę i dostępność szeregu usług dodatkowych w aplikacjach bankowych na urządzenia mobilne” – powiedział wiceprezes ZBP Włodzimierz Kiciński, cytowany w materiale.
W segmencie klientów MŚP, w przeciwieństwie do obserwacji z ubiegłego kwartału, w I kwartale 2022 r. odnotowano 3-proc. spadek. Zmniejszyła się także liczba aktywnych klientów tego sektora do 2,3 mln użytkowników, co stanowi spadek o 5% w porównaniu do IV kwartału 2021 roku.
W danych za I kwartał 2022 roku dotyczących systemu rozliczeniowego Express Elixir można zaobserwować ponowny wzrost liczby i wartości transakcji natychmiastowych. Odnotowano 43 mln transakcji, co stanowi wzrost o ponad 8,7% w stosunku do ubiegłego kwartału. Natomiast w odniesieniu do I kwartału 2021 roku wzrost ten wyniósł prawie 97%. Wartość obrotów wzrosła o blisko 0,5% do wartości 29 mld zł.
„W pozostałych systemach rozliczeń prowadzonych przez Krajową Izbę Rozliczeniową tj. Elixir, odnotowano spadek liczby transakcji o niemalże 3,5% oraz ich wartość o 5,4% względem IV kwartału 2021 roku. W systemie Euro Elixir, realizującym przelewy w europejskiej walucie, liczba transakcji wyniosła 11 mln, co oznacza spadek o ponad 3%. Wartość realizowanych płatności spadła natomiast o 5,5% i wyniosła na koniec I kwartału 2022 roku 76 mld euro” – zakończono.
Źródło: ISBnews
Artykuł Liczba aktywnych klientów indywidualnych e-bankowości wyniosła 21,8 mln w I kw. pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.