Wydatki na reklamę w CEE spadną o 26% r/r, globalnie wzrosną o 8% w 2022



Poważne zakłócenia w Rosji i u jej najbliższych partnerów handlowych po inwazji na Ukrainę spowodują 26-proc. spadek wydatków na reklamę w Europie Środkowo-Wschodniej, pomimo tego, że większość pozostałych rynków w tym regionie będzie nadal rosła, prognozuje agencja mediowa Zenith. Według jej raportu „Advertising Expenditure Forecasts” globalne wydatki na reklamę wzrosną 8% r/r do 781 mld USD w 2022 r.

W grudniu 2021 roku Zenith prognozował wzrost wydatków reklamowych w 2022 r. na poziomie 9,1%.

„Wzrostowi sprzyjać będą zimowe igrzyska olimpijskie, wybory śródokresowe w USA oraz Mistrzostwa Świata w piłce nożnej, które po raz pierwszy odbędą się w najbardziej reklamowo intensywnym okresie roku, czyli przed Bożym Narodzeniem. W obliczu tak wysoko postawionej poprzeczki wzrost spowolni do 5,4% w 2023 roku, zanim letnie igrzyska olimpijskie i wybory prezydenckie w USA pomogą zwiększyć go do 7,6% w 2024 roku” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.

Prognozy wzrostu agencji mediowej Zenith dla Ameryki Północnej, regionu MENA (Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej) i Europy Zachodniej na ten rok pozostają bez zmian i wynoszą odpowiednio 12%, 7% i 6%.

„Prognoza dla Ameryki Łacińskiej została nieznacznie obniżona z 9% do 8%, z kolei dla obszaru Azji i Pacyfiku została podwyższona z 6% do 7%, dzięki bardzo mocnym wynikom Indii. Poważne zakłócenia w Rosji i jej najbliższych partnerów handlowych po inwazji na Ukrainę spowodują 26% spadek wydatków na reklamę w Europie Środkowo-Wschodniej, pomimo tego, że większość pozostałych rynków w tym regionie będzie nadal rosła” – czytamy dalej.

Średni globalny koszt reklamy telewizyjnej dla wszystkich grup odbiorców wzrośnie w tym roku – według Zenith – o 11-13%.

„Oczekuje się, że ceny reklam wideo online będą wyższe o około 7%, choć w tym przypadku podaż widowni rośnie. Inne kanały cyfrowe, w których podaż rośnie, a wolumen jest elastyczny, odnotowują jedynie skromny wzrost cen, ze średnimi podwyżkami cen na poziomie 3% w przypadku mediów społecznościowych i innych form cyfrowych. Ceny reklamy zewnętrznej i radiowej wzrosną w tym roku o około 4%, podczas gdy ceny reklamy drukowanej pozostaną stabilne, ponieważ popyt na reklamę w publikacjach drukowanych spada równie szybko jak czytelnictwo” – napisano w komunikacie.

Zenith przewiduje, że w 2022 r. 62% budżetów reklamowych zostanie przeznaczonych na media cyfrowe, w porównaniu z 59% w 2021 r., a w 2024 r. wielkość ta sięgnie 65%.

Według prognoz domu mediowego, wydatki na reklamę wideo online i w mediach społecznościowych będą rosły 15% rocznie do 2024 r.

„Przewiduje się, że wideo online będzie najszybciej rozwijającym się kanałem w ciągu najbliższych trzech lat. Zenith prognozuje, że w latach 2021-2024 będzie on rósł średnio 15,4% rocznie, napędzany szybkim rozwojem connected TV (CTV), wideo na żądanie finansowanego z reklam, streamingu i innych formatów wideo. CTV jest obecnie główną platformą wideo w Stanach Zjednoczonych, plasując się wyżej niż telewizja kablowa i zdobywa coraz większą popularność na innych rynkach, zwłaszcza w Europie Zachodniej oraz w regionie Azji i Pacyfiku” – czytamy dalej.

Zenith przewiduje, że wydatki na reklamę wideo online wzrosną z 62 mld USD w 2021 r. do 95 mld USD w 2024 r.

Prognozuje też, że w latach 2021-2024 wydatki na reklamę w mediach społecznościowych (obejmujące reklamy wideo w kanałach mediów społecznościowych) będą rosły w średnim tempie 15,1% rocznie, napędzane przez rosnącą konkurencję między platformami, która prowadzi do ciągłych innowacji w zakresie formatów i ściślejszej integracji z handlem.

Kino i reklama zewnętrzna zajmą trzecie i czwarte miejsce wśród najszybciej rozwijających się mediów, osiągając średni roczny wzrost wynoszący odpowiednio 11,9% i 8% w latach 2021-2024.

Źródło: ISBnews

Artykuł Wydatki na reklamę w CEE spadną o 26% r/r, globalnie wzrosną o 8% w 2022 pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Leave a Reply