Barometr Nastrojów Konsumenckich wzrósł o 1,9 pkt proc. m/m do -11,4 pkt w lutym



Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK – syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich – wzrósł w lutym o 1,9 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i wyniósł -11,4 pkt, podał Instytut Badania Opinii i Rynku GfK.

Jest to pierwsze odbicie wskaźnika od pięciu miesięcy, jednak odnotowany wskaźnik utrzymuje się na jednym z najniższym poziomów w ujęciu całorocznym, podano.

„W lutym ujemne nastroje konsumenckie odnotowano w większości grup wiekowych. Najniższy wskaźnik (-18,6) utrzymuje się w grupie osób, które ukończyły 60. rok życia. Najwyższy wynik dotyczy z kolei najmłodszej grupy (15-22 lata) i wynosi on 4,3. Jest to jednocześnie jedyna kategoria, w której wskaźnik uzyskał wynik dodatni. W przypadku podziału na płeć gorsze nastroje konsumenckie można zaobserwować wśród kobiet (-12,8), co jest wynikiem o niemal 3 pkt proc. niższym niż w przypadku mężczyzn” – czytamy w komunikacie.

Zdecydowanie najsłabsze nastroje konsumenckie dotyczą grupy osób z wykształceniem wyższym (-18). Na drugim biegunie znajdują się osoby z wykształceniem podstawowym, gdzie wskaźnik z wynikiem 2,6 poprawił się w ciągu miesiąca o ponad 10 pkt proc.

„Ostatnie wydarzenia i szybko zmieniająca się rzeczywistość sprawiły, że z dzisiejszej perspektywy lutowe dane są już mocno nieaktualne. Pierwsza połowa miesiąca, którą opisują powyższe wyniki, przypadła na spadek cen paliwa, wybrane produkty z 0% VAT oraz dni, w których realnie można było odczuć mniejsze obciążenie kosztowe. Następnie nadszedł koniec lutego i wojna w Ukrainie, która oprócz kryzysu humanitarnego i poczucia zagrożenia już teraz mocno winduje ceny i koszty życia. Trzeba się zatem spodziewać, że wyniki zebrane w marcu pokażą diametralny zwrot względem tego, co zaobserwowaliśmy w lutym i przyniosą powrót pesymistycznych nastrojów” – powiedział dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia Szymon Mordasiewicz, cytowany w komunikacie.

W lutym br. kluczowe składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich kształtowały się następująco:

  • nastąpił wzrost ocen bieżącej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – składowa wzrosła o 1,2 pkt proc., z poziomu -11,4 do -10,2;
  • nastąpił gwałtowny wzrost ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – składowa wzrosła o 6 pkt proc., z poziomu -18,5 do -12,5;
  • nastąpił duży wzrost ocen przyszłej sytuacji gospodarczej kraju – składowa wzrosła o 8,3 pkt proc., z poziomu -44 do -35,7;
  • nastąpił bardzo duży spadek w zakresie skłonności do zakupów – składowa spadła o 8,1 pkt proc., z poziomu 20,7 do 12,6.

Badanie zrealizowano w dniach 3-9 lutego 2022 r. w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1 000 osób. Struktura respondentów została dobrana z zachowaniem rozkładu wybranych parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającego rozkład tych cech w populacji generalnej.

Barometr może przyjmować wartości od -100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.

Źródło: ISBnews

Artykuł Barometr Nastrojów Konsumenckich wzrósł o 1,9 pkt proc. m/m do -11,4 pkt w lutym pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Leave a Reply