Szacunkowy maksymalny koszt dodatkowego zasiłku opiekuńczego, wypłacanego za okres ograniczonego funkcjonowania lub zamknięcia przedszkoli i żłobków od 24 maja do 6 czerwca to maksymalnie 442,1 mln zł, wynika z oceny skutków regulacji (OSR) do projektów rozporządzeń Rady Ministrów w sprawie określenia dłuższego okresu pobierania dodatkowego zasiłku opiekuńczego w celu przeciwdziałania COVID-19.
Kwestię wypłat dodatkowych zasiłków regulują dwa rozporządzenia Rady Ministrów. Obydwa weszły już w życie. Jedno dotyczy wypłaty w dniach 24 V- 6 VI zasiłków przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (max. 360 mln zł), drugie – wypłat przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (max. 82,1 mln zł).
„Można przypuszczać, że o prawo do dodatkowego zasiłku opiekuńczego będzie ubiegać się ok. 10% osób uprawnionych do dodatkowego zasiłku opiekuńczego w przypadku dzieci do lat 8. Będzie to dotyczyć sytuacji ograniczonego funkcjonowania lub zamknięcia placówki ze względu na COVID-19. […] Podano więc skutek finansowy w przypadku tej grupy osób uprawnionych na poziomie 10%. W przypadku dzieci i dorosłych osób niepełnosprawnych przyjęto maksymalny skutek finansowy. Łączny przewidywany skutek finansowy to ok. 360 mln zł” – czytamy w OSR do projektu.
W okresie przysługiwania prawa do dodatkowego zasiłku opiekuńczego w ZUS (w okresie od marca do grudnia 2020 r.) złożono ok. 1,5 mln wniosków o dodatkowy zasiłek opiekuńczy. W grudniu 2020 r. do ZUS wpłynęło ponad 52 tys. wniosków, w styczniu 2021 r. ponad 30,9 tys. wniosków, natomiast w lutym 2021 r. – ok. 9 tys.
Z danych tych można wywnioskować, że ze względu na otwarcie klas 1-3 w szkołach rodzice/opiekunowie korzystali z prawa do dodatkowego zasiłku opiekuńczego w pierwszych miesiącach bieżącego roku w sytuacjach sporadycznych związanych z pandemią. Podsumowując, w okresie od dnia 9 listopada 2020 r. do dnia 14 maja 2021 r. do oddziałów ZUS wpłynęło prawie 317 tys. wniosków o dodatkowy zasiłek opiekuńczy, podano także.
Dodatkowy zasiłek opiekuńczy będzie przysługiwać w przypadku niemożności zapewnienia dzieciom lub niepełnosprawnym osobom opieki ze względu na nieprzewidziane zamknięcie placówki lub konieczność wprowadzenia jej ograniczonego funkcjonowania mimo jej otwarcia (zamknięcie klasy lub oddziału) z powodu pandemii, stąd też zostały podane maksymalne szacowane skutki finansowe.
Zaznaczono, że „trudno obecnie oszacować skalę tego zjawiska, ze względu na stan epidemiologiczny panujący w Polsce i zmieniającą się codziennie skalę zakażeń COVID-19”.
Na rok 2021 plan Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 przewiduje dla ZUS środki w wysokości 6,3 mld zł.
W całym 2020 r. z tytułu implementacji dodatkowego zasiłku opiekuńczego FUS wykazał:
- ubytek składek w kwocie 1,2 mld zł (brak wpływu na SRW) oraz
- dodatkowe wydatki w kwocie 2,6 mld zł (które miałyby wpływ na wykonanie SRW).
Zatem w sytuacji, gdy przewidziane pierwotnie środki Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 dla ZUS okazałyby się niewystarczające dla realizacji projektowanych rozwiązań, konieczne będzie dodatkowe zasilenie FUS z środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 w trakcie roku budżetowego 2021, podano także.
Z kolei szacunkowy maksymalny skutek wypłaty zasiłku opiekuńczego osobom ubezpieczonym w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) za okres od dnia 24 maja 2021 r. do dnia 6 czerwca 2021 r., wyniesie ok. 82,1 mln zł.
„Szacunkowy maksymalny skutek zasiłku opiekuńczego dla dzieci do lat 8 przez okres 14 dni wynosi ok. 78,2 mln zł. Skutki wypłaty zasiłku opiekuńczego przez 14 dni z tytułu opieki nad dziećmi i osobami niepełnosprawnymi szacuje się na kwotę 3,9 mln zł.” – czytamy w OSR do projektu.
Skutki finansowe oszacowane zostały przy założeniach, że liczba dzieci urodzonych po 23 marca 2012 r. zgłoszona do ubezpieczenia zdrowotnego za pośrednictwem KRUS wynosi 165, 2 tys.; szacunkowa liczba dzieci niepełnosprawnych do ukończenia 18 lat – 8,3 tys. Z kolei stawka dzienna zasiłku opiekuńczego to 33,79 zł (1/30 kwoty emerytury podstawowej, która od dnia 1 marca 2021 r. wynosi 1.013,63 zł), a okres pobierania zasiłku opiekuńczego wynosi 14 dni.
Możliwość przedłużenia okresu pobierania zasiłku opiekuńczego na czas zamknięcia szkół, przedszkoli i żłobków zakłada ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie określenia dłuższego okresu pobierania dodatkowego zasiłku opiekuńczego w celu przeciwdziałania COVID-19 wydawane jest na podstawie tej właśnie ustawy.
Zasiłek przysługuje:
- rodzicom dzieci do lat 8,
- ubezpieczonym rodzicom dzieci:
- do 16 lat, które mają orzeczenie o niepełnosprawności;
- do 18 lat, które mają orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności;
- do 24 lat, które mają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
- ubezpieczonym rodzicom lub opiekunom osób pełnoletnich niepełnosprawnych, zwolnionym od wykonywania pracy z powodu konieczności zapewnienia opieki nad tą osobą.
Dodatkowego zasiłku nie wlicza się do limitu przyznawanego na tzw. ogólnych zasadach 60 dni zasiłku opiekuńczego w roku kalendarzowym.
Źródło: ISBnews
Artykuł Koszt dodatkowego zasiłku od 24 V do 6 VI to max. łącznie 442,1 mln zł wg OSR pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.