Maksymalny koszt dodatkowego zasiłku opiekuńczego od 15 II do 28 II to 450 mln zł



Szacunkowy maksymalny koszt dodatkowego zasiłku opiekuńczego, wypłacanego za okres od 15 lutego do 28 lutego 2021 roku to 450 mln zł, wynika z oceny skutków regulacji (OSR) do projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia dłuższego okresu pobierania dodatkowego zasiłku opiekuńczego w celu przeciwdziałania COVID-19.

Rozporządzenie to zostało już opublikowane w Dzienniku Ustaw i weszło w życie.

„Opierając się na danych ZUS dotyczących liczby wniosków zgłoszonych w grudniu 2020 r. oraz w styczniu 2021 r. (do dnia 26 stycznia 2021 r.), można przypuszczać, że jedynie ok. 10% osób uprawnionych do dodatkowego zasiłku opiekuńczego, w przypadku dzieci do lat 8, skorzysta z tego prawa. […] Podano więc skutek finansowy w przypadku tej grupy osób uprawnionych na poziomie 10%. W przypadku dzieci i dorosłych osób niepełnosprawnych przyjęto maksymalny skutek finansowy. Łączny przewidywany skutek finansowy to ok. 450 mln zł” – czytamy w OSR do projektu.

Szacunkowy maksymalny skutek dodatkowego zasiłku opiekuńczego nad dziećmi do lat 8 przez okres 14 dni wynosił ponad 1,5 mld zł. Skutki wypłaty dodatkowego zasiłku opiekuńczego przez 14 dni z tytułu opieki nad dziećmi i osobami niepełnosprawnymi szacuje się na kwotę ok. 290 mln zł, a koszt wypłaty – w przypadku niemożności sprawowania opieki przez nianię lub dziennego opiekuna – na kwotę ok. 18 mln zł.

W okresie przysługiwania prawa do dodatkowego zasiłku opiekuńczego w ZUS (w okresie od marca do grudnia 2020 r.) złożono ok. 1,5 mln wniosków o dodatkowy zasiłek opiekuńczy. Natomiast w okresie grudnia 2020 r. do ZUS wpłynęło ponad 52 tys. wniosków, a w styczniu 2021 r. (do dnia 26 stycznia 2021 r.) ok. 27,4 tys. wniosków.

„Z danych tych można wywnioskować, że ze względu na otwarcie klas 1-3 w szkołach rodzice/opiekunowie korzystają z prawa do dodatkowego zasiłku opiekuńczego w sytuacjach sporadycznych, niestety związanych z pandemią” – czytamy dalej.

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy będzie przysługiwać w przypadku niemożności zapewnienia dzieciom lub niepełnosprawnym osobom opieki ze względu na nieprzewidziane zamknięcie placówki lub konieczność wprowadzenia jej ograniczonego funkcjonowania mimo jej otwarcia (zamknięcie klasy lub oddziału) z powodu pandemii, stąd też zostały podane maksymalne szacowane skutki finansowe.

Zaznaczono, że „trudno obecnie oszacować skalę tego zjawiska, ze względu na stan epidemiologiczny panujący w Polsce i zmieniającą się codziennie skalę zakażeń COVID-19”.

Możliwość przedłużenia okresu pobierania zasiłku opiekuńczego na czas zamknięcia szkół, przedszkoli i żłobków zakłada ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie określenia dłuższego okresu pobierania dodatkowego zasiłku opiekuńczego w celu przeciwdziałania COVID-19 wydawane jest na podstawie ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

Zasiłek przysługuje:

  • rodzicom dzieci do lat 8,
  • ubezpieczonym rodzicom dzieci:
  • do 16 lat, które mają orzeczenie o niepełnosprawności;
  • do 18 lat, które mają orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności;
  • do 24 lat, które mają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
  • ubezpieczonym rodzicom lub opiekunom osób pełnoletnich niepełnosprawnych, zwolnionym od wykonywania pracy z powodu konieczności zapewnienia opieki nad tą osobą.

Dodatkowego zasiłku nie wlicza się do limitu przyznawanego na tzw. ogólnych zasadach 60 dni zasiłku opiekuńczego w roku kalendarzowym.

Źródło: ISBnews

Artykuł Maksymalny koszt dodatkowego zasiłku opiekuńczego od 15 II do 28 II to 450 mln zł pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Leave a Reply