Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w ub.r. przeznaczyła 252,8 mln zł na remonty dróg w ramach 111 zadań o łącznej długości 152,2 km. Bieżący rok to plany ukończenia remontów ok. 300 km dróg krajowych za łączną kwotę ok. 350 mln zł oraz 103 przetargi na rozbudowę bądź przebudowę dróg na istniejącej sieci, podała Dyrekcja. Łączny szacunkowy koszt tych inwestycji to ok. 2,75 mld zł.
„W roku 2021 planujemy ogłosić 103 przetargi na zadania inwestycyjne (roboty budowlane) na istniejącej sieci drogowej związane z rozbudową lub przebudową dróg, budową ciągów pieszo-rowerowych, budową sygnalizacji świetlnych, zatok autobusowych, przebudową istniejących skrzyżowań, budową lewoskrętów. Łączny szacunkowy koszt ww. inwestycji opiewa na kwotę ok. 2,75 mld zł. Wśród ww. 103 zadań, 56 będzie dotyczyło przebudowy bądź rozbudowy dróg o łącznej długości ok. 348 km. W zadaniach realizowanych na istniejącej sieci drogowej dominującym systemem realizacji jest system tradycyjny (85 zadań), zaś system Projektuj i buduj zastosowano w przypadku 18 zadań” – czytamy w komunikacie.
Przykładowe rozbudowy i przebudowy to rozbudowa drogi krajowej nr 22 na odcinku Królewo – granica woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego o dł. 10,4 km, rozbudowa drogi krajowej nr 22 na odcinku granica woj. pomorskiego i wielkopolskiego – Buszkowo o dł. 3 km, rozbudowa drogi krajowej nr 94 na odcinku Zederman – Jerzmanowice (II etap) o dł. 8 km (woj. małopolskie), rozbudowa drogi krajowej nr 74 na odcinku Zamość – Miączyn o dł. 7,25 km (woj. lubelskie), rozbudowa drogi krajowej nr 45 na odcinku Praszka – granica woj. opolskiego i łódzkiego o dł. 6,8 km, przebudowa drogi krajowej nr 93 na odcinku Boczów – Torzym o dł. 2,4 km (woj. lubuskie) oraz mniejsze zadania typu: budowa ciągu pieszo-rowerowego przy drodze krajowej nr 74 w miejscowości Zofianka Górna (woj. lubelskie), poprawa BRD w ciągu drogi krajowej nr 91 w miejscowości Wielki Bór, Gomunice, Kletnia (woj. łódzkie), budowa chodnika i ciągu pieszo-rowerowego w Grajewie w ciągu drogi krajowej nr 61 (woj. podlaskie), budowa chodnika w ciągu drogi krajowej nr 55 w miejscowości Dusocin (woj. kujawsko-pomorskie), wymienia GDDKiA.
„Będziemy poszukiwać wykonawców zarówno na krótkie pojedyncze odcinki, jak również na kilka odcinków na danej drodze, które przełożą się na rozbudowę dłuższych ciągów drogowych. Dla przykładu rozbudowa drogi krajowej nr 16 w woj. podlaskim, która będzie realizowana na odcinku Głęboki Bród – Giby – Ogrodniki (ok. 25 km)” – czytamy także.
„W 2021 roku planujemy ukończyć remonty na drogach krajowych o łącznej długości blisko 300 km. Prace remontowe o łącznej wartości 350 mln zł obejmą m.in. ponad 20-kilometrowy odcinek S11 Poznań – Kórnik (woj. wielkopolskie), ponad 5 km na DK68 Koroszczyn – Wólka Dobryńska (woj. lubelskie), 20-kilometrowy odcinek A2 Emilia – Stryków (woj. łódzkie), niemal 3,5 km na S52 Balice – Modlniczka (woj. małopolskie), ponad 2,5 km na DK39 Brzeg (woj. opolskie), ponad 3 km na DK5 obwodnica Kamiennej Góry (woj. dolnośląskie), niemal 4 km na DK92 Brójce – Lutol Suchy (woj. lubuskie) oraz ponad 5 km na DK68 Koroszczyn – Wólka Dobryńska (woj. lubelskie)” – czytamy dalej.
Kolejną pozycją są przetargi na obiekty mostowe. W 2021 roku Dyrekcja ogłosi 42 postępowania na przebudowę lub budowę nowych obiektów (w miejsce istniejących) o łącznej wartości robót około 243 mln zł oraz 26 przetargów na remont obiektów mostowych o łącznej wartości robót około 134 mln zł, zapowiedziano.
„W ramach ogłaszanych przetargów będziemy prowadzić działania inżynieryjne przyczyniające się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wymienimy nawierzchnię, przebudujemy skrzyżowania, zbudujemy ronda, sygnalizacje świetlne, uspokoimy ruch, wytyczając wysepki. W ramach prowadzonych w tym roku postępowań, w wielu miejscach zbudowane będą chodniki, zatoki autobusowe, doświetlane będą przejścia dla pieszych, ustawione zostaną ogrodzenia w celu ochrony pieszych i oddzielenia ruchu samochodowego od pieszego, powstaną kolejne kilometry dróg rowerowych. W ramach prac na sieci budowane są również nowe przejścia dla pieszych, ciągi pieszo-rowerowe i kładki nad drogami. W przypadku przejść dla pieszych będziemy stosować rekomendacje i wnioski ujęte w raporcie z audytu przejść dla pieszych, jaki wykonaliśmy w latach 2019-2020 na drogach krajowych” – podano także.
Źródło: ISBnews
Artykuł GDDKiA planuje przetargi na przebudowy dróg o wartości 2,75 mld zł w 2021 pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.