Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) 30 kwietnia br. rozpocznie przyjmowanie wniosków w konkursie „Szybka ścieżka OZE w transporcie”, którego budżet wynosi 200 mln zł. Zgłoszenia przyjmowane będą do 10 lipca br.
„Dzięki funduszom europejskim polskie firmy i jednostki naukowe stworzą nowatorskie rozwiązania w trzech obszarach badawczych wskazanych przez rządową agencję. Są to: paliwa ciekłe, paliwa gazowe oraz elektromobilność. Podobnie, jak w innych konkursach tego najbardziej popularnego programu wsparcia prac B+R w Polsce dofinansowanie będzie można uzyskać zarówno na prace rozwojowe i badania przemysłowe, jak i prace przedwdrożeniowe” – czytamy w komunikacie.
W przypadku transportu publicznego równie ważne, jak zapewnienie odpowiednich infrastruktury i pojazdów jest tworzenie i wdrażanie nowych technologii, dzięki którym staje się on bardziej ekologiczny i dostępny. Nowatorskie rozwiązania przynoszą także korzyści producentom bezemisyjnych pojazdów, którzy stają się bardziej konkurencyjni oraz operatorom transportu zbiorowego, ograniczającym koszty obsługi, na przykład dzięki niższym kosztom paliwa czy niższej energochłonności pojazdów, podano także.
„W każdym z tematów badawczych NCBR wskazał po kilka zagadnień, które powinny być przedmiotem projektu. W ramach tematu ‚paliwa gazowe’ to m.in. opracowanie prototypowych konstrukcji pojazdów dla transportu zbiorowego, zasilanych biogazem, biometanem lub biowodorem oraz wdrażanie infrastruktury zapewniającej również powszechny dostęp dla klientów indywidualnych, a w ‚elektromobilności’ to na przykład opracowanie systemów wytwarzania i tankowania wodoru FC z elektrolizy. Zgłaszany projekt powinien się również wpisywać w jedną z Krajowych Inteligentnych Specjalizacji” – podano także.
W realizowanym w formule „Szybkiej Ścieżki” kolejnym tematycznym konkursie NCBR obowiązują proste i atrakcyjne zasady.
„O sięgające nawet ponad 20 mln euro wsparcie na realizację projektu badawczo-rozwojowego mogą się ubiegać przedsiębiorstwa, konsorcja przedsiębiorstw lub konsorcja przedsiębiorstw i jednostek naukowych. Minimalna wartość projektu realizowanego przez jedną firmę z sektora MŚP to milion złotych. W pozostałych przypadkach to dwukrotność tej kwoty. Składane online wnioski o dofinansowanie będą oceniane w oparciu o uproszczone w tym roku przez NCBR kryteria – jednym z kluczowych jest ‚Istota projektu’, weryfikujący zasadność realizacji projektu i oczekiwanych rezultatów” – czytamy także.
Źródło: ISBnews
Artykuł NCBR uruchamia konkurs Szybka ścieżka OZE w transporcie pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.