KIR wprowadza kwalifikowany podpis elektroniczny mSzafir dostępny zdalnie



Krajowa Izba Rozliczeniowa (KIR) wprowadza kwalifikowany podpis
elektroniczny dostępny w pełni zdalnie – mSzafir, podał KIR. Podpis ten
umożliwia prowadzenie spraw prywatnych, biznesowych i urzędowych z
wykorzystaniem internetu. Klienci PKO Banku Polskiego jako pierwsi mogą
zdalnie kupić podpis elektroniczny mSzafir.

„Dzięki wykorzystaniu technologii chmurowej podpisy można składać na
komputerze, tablecie lub smartfonie, niezależnie od miejsca, w którym
przebywamy czy od pory dnia. mSzafir umożliwia prowadzenie spraw
prywatnych, biznesowych i urzędowych z wykorzystaniem Internetu. Aby
ułatwić dostęp do rozwiązania jak najszerszej grupie klientów, do końca
kwietnia br. KIR oferuje 30-proc. rabat na dowolny pakiet podpisów
mSzafir” – czytamy w komunikacie.

Dzięki usłudze e-Tożsamości, która online zweryfikuje tożsamość jego
użytkownika, klienci PKO Banku Polskiego jako pierwsi mogą zdalnie kupić
podpis elektroniczny.

mSzafir pozwala na złożenie kwalifikowanego podpisu elektronicznego
bez konieczności posiadania czytnika i karty kryptograficznej.

„Klienci mSzafir mogą skorzystać z certyfikatów z długim terminem
ważności – rocznych lub dwuletnich, z wybranym limitem podpisów. Przed
wydaniem certyfikatu „w chmurze” konieczne jest potwierdzenie tożsamości
jego użytkownika – teraz można to zrobić bez wychodzenia z domu, za
pomocą zdalnej weryfikacji tożsamości. Z tej opcji mogą korzystać już
klienci PKO Banku Polskiego i Inteligo. Trwają prace, które pozwolą na
udostępnienie usługi klientom kolejnych banków. Autoryzacja wymagana
przed każdorazowym złożeniem podpisu następuje przy użyciu aplikacji
mobilnej mSzafir, którą należy pobrać i zainstalować na telefonie. Do
każdego podpisu dołączany jest znacznik czasu, zapewniający podpisanemu
dokumentowi długotrwałą wartość dowodową” – czytamy także.

W ofercie KIR stale dostępny jest certyfikat kwalifikowany Szafir w
wersji standardowej, wymagający użycia nośnika fizycznego – karty
kryptograficznej, USB, czytnika, dodano.

„mSzafir wprowadza nową jakość w korzystaniu z kwalifikowanego
podpisu elektronicznego, bo dzięki przejściu od konieczności stosowania
karty kryptograficznej i czytnika do rozwiązań chmurowych oraz
dostępności z każdego urządzenia, jest usługą w pełni cyfrową. Ze
względu na sytuację epidemiologiczną oraz mając na uwadze przede
wszystkim potrzeby osób pracujących zdalnie, przyspieszyliśmy decyzję o
wdrożeniu mSzafir i udostępnieniu rozwiązania w promocyjnej cenie. W
kontekście gwałtownie rosnącego zapotrzebowania na kompleksową
elektronizację obsługi procesów administracyjnych i biznesowych, mSzafir
jest innowacją gwarantującą zachowanie bezpieczeństwa nie tylko w
świecie cyfrowym” – powiedział prezes KIR Piotr Alicki, cytowany w
komunikacie.

Dzięki mSzafir, można w szybki i wygodny sposób podpisywać wszelkie
dokumenty w formacie PDF, np. umowy, wiążące oferty handlowe, e-faktury,
pisma do administracji publicznej – z wykorzystaniem urządzenia
mobilnego, smartfonu czy tabletu. mSzafir może być wykorzystany do
uwierzytelnienia e-dokumentów w administracji publicznej, w relacjach z
dostawcami usług przy podpisywaniu umów czy w medycynie. Kwalifikowany
podpis elektroniczny złożony za pomocą mSzafir, jest zgodny z
wymaganiami eIDAS i ma moc prawną równoważną podpisowi własnoręcznemu,
wymieniono.

PKO BP jest pierwszą instytucją, która identyfikuje tożsamość na
potrzeby wydawania kwalifikowanych podpisów elektronicznych w chmurze
mSzafir.

„Sektor bankowy ma najsilniej zweryfikowaną tożsamość swoich klientów
dlatego jej wykorzystanie w dobie cyfryzacji usług stanie się coraz
bardziej powszechne. Usługa zdalnego potwierdzania tożsamości dostępna w
PKO Banku Polskim otwiera drzwi do wielu rozwiązań e-administracji czy
usług komercyjnych. Jest konieczna do ich rozwoju i rozpowszechniania
wśród obywateli. Możliwość korzystania z podpisu elektronicznego w
chmurze to kolejna usługa po mojeID, która wykorzystuje identyfikację
bankową klienta” – powiedział wiceprezes PKO BP Adam Marciniak, cytowany
w komunikacie.

Nowa usługa KIR została wpisana przez Ministerstwo Cyfryzacji do rejestru dostawców usług zaufania.

KIR, powołany z inicjatywy Narodowego Banku Polskiego, Związku Banków
Polskich i 16 banków komercyjnych w celu elektronizacji i
profesjonalizacji rozliczeń międzybankowych w Polsce jest kluczowym
elementem infrastruktury polskiego sektora bankowego. Za pośrednictwem
prowadzonych przez KIR systemów rozliczeniowych Elixir, Express Elixir i
Euro Elixir, obsługujących standardowe i natychmiastowe przelewy
międzybankowe w złotych oraz krajowe i transgraniczne przelewy w euro,
przetwarzanych jest ponad 1,7 mld transakcji rocznie.

PKO Bank Polski jest liderem polskiego sektora bankowego. Aktywa razem banku wyniosły 348,04 mld zł na koniec 2019 r. Akcje banku od listopada 2004 r. notowane są na GPW.

Źródło: ISBnews

Leave a Reply