Zakup samochodu osobowego w ciągu najbliższych pięciu lat planuje 62% Polaków, wynika z badania PBS wykonanego na zlecenie Automarket. Blisko jedna czwarta badanych (23%) zamierza to zrobić w ciągu najbliższych 2 lat, a 15% chce dokonać zakupu już w przyszłym roku.
4 na 10 uczestników badania wskazuje wiek swojego obecnego samochodu jako główny powód do jego wymiany.
„Kolejny planowany samochód osobowy będzie w większości przypadków pojazdem używanym – deklaruje to 65% planujących zakup. Nowe auta mają służyć do codziennych podróży do pracy (74% wskazań) oraz podczas dłuższych wypraw urlopowych (74%). Co więcej, aż 81% badanych dla Automarket.pl planuje wykorzystywać je do codziennych zakupów” – czytamy w komunikacie.
Średni wiek zarejestrowanego w Polsce auta osobowego to ponad 21,5 roku. Część z nich to samochody nieużywane od lat, ale wciąż widniejące w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, które zawyżają tę wartość. Po ich odliczeniu, średni wiek samochodu w Polsce wynosi 15,9 roku. Pojazdy jeżdżące po drogach Unii Europejskiej mają średnio 12 lat, wskazano też w materiale.
„Choć samochody w Polsce są starsze, niż te w innych krajach UE, z naszych badań jasno wynika, że Polacy są gotowi na zmiany w swoich garażach. To dobra wiadomość dla całego rynku motoryzacyjnego, w tym dla platform e-commerce zajmujących się motoryzacją. Duży odsetek osób planujących zakup nowego pojazdu w najbliższej przyszłości, to szansa na dalszy dynamiczny rozwój Automarket.pl. Samochody używane sprzedawane przez naszą platformę mają średnio niewiele ponad trzy i pół roku. Oferujemy zarówno auta nowe, jak i używane. Te drugie – ze zweryfikowanym stanem prawnym, przebiegiem i stanem technicznym” – skomentował dyrektor Departamentu Strategii i Marketingu, odpowiedzialny za rozwój platformy Automarket.pl, należącej do PKO Leasing, Tomasz Otto, cytowany w komunikacie.
Cena okazuje się być najistotniejszym czynnikiem decydującym o wyborze konkretnego modelu – 82% badanych uznało ją za bardzo ważną. Jak podkreślono w materiale, ten trend utrzymuje się niezależnie od tego, czy planują zakup nowego, czy używanego samochodu.
„W przypadku samochodów używanych, kluczowym kryterium wyboru jest ich stan techniczny oraz pełna historia serwisowa. Aż 92% respondentów określa sprawdzony stan pojazdu za najistotniejszy. 73% z nich zwraca uwagę na zweryfikowany przebieg auta, a 1/3 potencjalnych nabywców (32%) swoją uwagę zwraca ku gwarancji, jaką objęty jest upatrzony samochód” – czytamy w komunikacie.
Istotne okazuje się być bezpieczeństwo auta, na co wskazuje 68% respondentów, taka sama liczba zwraca uwagę na koszty serwisowania samochodu. Dla przyszłych nabywców liczy się także wyposażenie pojazdu – 64% wskazań, podano także.
Według danych przygotowanych dla Automarket.pl, 72% Polaków masamochód osobowy,a62%planuje go zakupić. Posiadanie nowego auta nie musi oznaczać jednorazowego, sporego w dzisiejszych czasach wydatku. Zainteresowani zmianą samochodu mogą korzystać z różnych rodzajów finansowania, w tym wynajmu długoterminowego.
Według cytowanych w materiale danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), w wynajmie długoterminowym znalazło się co czwarte nowe auto osobowe nabywane w 2023 roku przez firmy i przedsiębiorców w Polsce. Pod względem łącznej liczby aut, rynek wynajmu długoterminowego odnotował w 2023 roku wzrost 9% r/r (dane PZWLP).
„W przypadku Automarket.pl, w wynajmie jest obecnie udostępniane kierowcom blisko 50% samochodów. Są to zarówno pojazdy nowe, jak i używane, ale dokładnie sprawdzone pod względem technicznym i formalnym. Coraz więcej kierowców przekonuje się do tej formy użytkowania. Nie niesie ona bowiem żadnych ograniczeń w codziennym przemieszczaniu się samochodem, a ma wiele przewag nad tradycyjnym zakupem. Najistotniejszą jest to, że w sytuacji ewentualnej awarii i konieczności naprawy koszty spoczywają na firmie wynajmującej. Co również ważne – nie trzeba jednorazowo wyłożyć pełnej kwoty, by cieszyć się jazdą nowocześniejszym samochodem” – wskazał Otto.
Badanie zrealizowano techniką CAWI. Próba badawcza n=1 132 wywiadów w populacji internautów, kwoty na podstawowe zmiennedemograficzne: płeć, wiek oraz wielkość miejscowości.
Automarket jest pierwszą w Polsce internetową platformą do zakupu samochodów, zintegrowaną z elektronicznymi kanałami banku: serwisem iPKO i aplikacją mobilną IKO. Dostępne na niej auta pochodzą zarówno z zasobów grupy kapitałowej PKO Banku Polskiego, jak również od dealerów samochodowych od lat współpracujących ze spółkami grupy.
Źródło: ISBnews
Artykuł 62% Polaków planuje zakup samochodu osobowego w ciągu 5 lat pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.