PKP Cargo miało 118,1 mln zł straty netto, 122,4 mln zł zysku EBITDA w I kw. 2024



PKP Cargo odnotowało 118,1 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2024 r. wobec 104,2 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.

Strata operacyjna wyniosła 96,8 mln zł wobec 168 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 122,4 mln zł wobec 359,4 mln zł zysku rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody z umów z klientami sięgnęły 1 180,7 mln zł w I kw. 2024 r. wobec 1 564 mln zł rok wcześniej.

„Tendencja spadkowa na rynku towarowych przewozów kolejowych w Polsce utrzymuje się od kilku kwartałów i grupa kapitałowa PKP Cargo S.A. jako lider na tym rynku jest szczególnie narażona na spadek przewozów, co przekłada się również na mniejsze przychody. Utrzymująca się wysoka inflacja ma wpływ na ceny nabywanych surowców, materiałów oraz usług, a jednocześnie powoduje silną presję na wzrost wynagrodzeń ze strony pracowników. Wzrost kosztów spowodowany inflacją i kryzysem na rynku paliw i energii oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego na przełomie lat 2022/23 ograniczyły możliwości Grupy do konkurowania w najbardziej dochodowych kategoriach przewozów i spowodowały utratę części klientów, co wpłynęło na wyniki ostatnich miesięcy. W wyniku powyższego nastąpił znaczący spadek popytu na usługi dostarczane przez Grupę” – czytamy w raporcie.

W I kwartale 2024 roku przychody z tytułu kolejowych usług przewozowych i spedycyjnych spadły o ponad 25% r/r i były głównym determinantem spadku przychodów z tytułu umów z klientami.

„Wskutek spadku przewiezionego przez Grupę wolumenu masy towarowej nastąpił spadek kosztów zmiennych, tj. kosztów zużycia energii trakcyjnej i paliwa trakcyjnego, usług dostępu do infrastruktury, usług transportowych i spedycyjnych. Koszty stałe, tj. amortyzacja oraz koszty świadczeń pracowniczych, uległy jednak zwiększeniu. Wzrost kosztów amortyzacji wynika z poniesionych w ostatnich okresach znaczących nakładów inwestycyjnych, zwłaszcza napraw okresowych taboru kolejowego, a koszty świadczeń pracowniczych w związku z wdrożoną od 1 stycznia 2024 roku systemową podwyżką wynagrodzeń pracowników. Opisane czynniki spowodowały, iż Grupa wygenerowała stratę netto w kwocie 118,1 mln zł przy wyniku EBITDA na poziomie 122,4 mln zł” – czytamy dalej.

Osiągnięte w I kwartale 2024 roku wyniki przy zrealizowanych nakładach inwestycyjnych na poziomie 323,5 mln zł miały wpływ na pogorszenie sytuacji płynnościowej Grupy, wskazano także.

„Mając na uwadze obecną sytuację, zarząd jednostki dominującej planuje szereg działań optymalizacyjnych i oszczędnościowych, m.in. poprzez zakończenie części umów generujących koszty, czasowe skierowanie części pracowników na nieświadczenie pracy oraz zmniejszenie nakładów inwestycyjnych, które mają na celu ograniczenie tego ryzyka oraz poprawę sytuacji dochodowej i płynnościowej Grupy” – zapowiedziano też w raporcie.

W ujęciu jednostkowym strata netto w I kw. 2024 r. wyniosła 123,5 mln zł wobec 81,2 mln zł zysku rok wcześniej.

PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie; wchodzi w skład indeksu mWIG40. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.

Źródło: ISBnews

Artykuł PKP Cargo miało 118,1 mln zł straty netto, 122,4 mln zł zysku EBITDA w I kw. 2024 pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Leave a Reply