Po ponad pięciu latach od wprowadzenia ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) 58% Polaków ocenia, że ma większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi, ale 62% obawia się o bezpieczeństwo danych bardziej niż pięć lat temu, wynika z raportu KPMG.
Z raportu KPMG pt. „European Privacy Market Research 2023” wynika, że 62% polskich respondentów obecnie obawia się o bezpieczeństwo swoich danych osobowych bardziej niż pięć lat temu, a obawy te są nieco większe niż w pozostałych europejskich krajach (59%), zaś 60% respondentów z Polski uważa, że ochrona prywatności ich danych w kraju nie jest nadmierna, podczas gdy przeciętnie w Europie takie zdanie ma 48% społeczeństwa.
Niepokój wywołują m.in. algorytmy uczące się preferencji osób przeglądających treści w serwisach społecznościowych. Takie mechanizmy budzą obawy u 59% ankietowanych z Polski i 66% z Europy. Dodatkowo, treści typu deepfake zostały uznane za niepokojące przez 76% badanych Polaków oraz przez 80% pozostałych Europejczyków. Ponadto, 71% respondentów badania KPMG czuje dyskomfort związany z podsłuchiwaniem przez asystentów głosowych, podano.
„Wzrost ilości danych, ich różnorodność oraz szybki rozwój technologiczny sprawiają, że ochrona danych staje się coraz istotniejsza, a ryzyko naruszenia prywatności i bezpieczeństwa rośnie. Jednocześnie zauważalny jest wzrost świadomości obywateli Europy, w tym Polski, co do znaczenia ochrony prywatności. Ten trend potwierdza konieczność egzekwowania regulacji prawnych, które nie tylko istnieją na papierze, ale również zapewnią odpowiednie standardy wykorzystania danych. Rosnące znaczenie danych osobowych w nowoczesnym społeczeństwie wymaga podejmowania odpowiednich działań na poziomie regulacyjnym, społecznym oraz biznesowym. Przedstawione w raporcie trendy będą dotyczyć nie tylko konsumentów, lecz także przedsiębiorców, którzy, dbając o wysoki poziom bezpieczeństwa danych, budują zaufanie swoich klientów” – powiedziała associate director, radca prawny w KPMG Law Magdalena Bęza, cytowana w komunikacie.
Raport wskazuje też, że w opinii respondentów z UE właściwe przetwarzanie danych osobowych powinno być głównie zadaniem banków (23%), instytucji państwowych (19%) oraz policji i sądów (19%). Jednak 13% respondentów wykazuje, że obdarza instytucje państwowe największym zaufaniem w tym zakresie. Europejczycy wykazują największe zaufanie do banków oraz policji i sądownictwa (po 24% wskazań). Dostawcy usług opieki zdrowotnej zostali wymienieni przez 15% respondentów jako godni zaufania, podczas gdy sprzedawcy detaliczni (2%) i media społecznościowe (3%) zajmują najniższe pozycje w rankingu.
Według KPMG niewiele ponad połowa uczestników badania KPMG twierdzi, że zachowuje ostrożność przy wprowadzaniu danych do chatbotów, takich jak ChatGPT, z obawy, że ich dane mogą być przechowywane i wykorzystywane do nieznanych celów. 80% respondentów obawia się dyskryminacji i nadużywania danych osobowych przez AI.
W publikacji KPMG „European Privacy Market Research 2023” zebrano opinie mieszkańców osiemnastu krajów UE, w tym Polski.
Źródło: ISBnews
Artykuł 62% Polaków obawia się o bezpieczeństwo danych bardziej niż przed RODO pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.