Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej i wyprzedzający wzrosły m/m w marcu



Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 0,3 pkt proc. m/m i wyniósł minus 12,3 pkt w marcu br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).

„W marcu 2024 r. odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł – 12,3 i był o 0,3 pkt proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca” – czytamy w komunikacie.

Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiła się ocena obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 1,5 pkt proc.). Wyższe wartości osiągnęły również oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrosty odpowiednio o 0,9 pkt proc. i 0,4 pkt proc.). Niższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 1,2 pkt proc. i 0,2 pkt proc.).

W odniesieniu do marca 2023 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 23,3 pkt proc.

„Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 0,1 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -5,2. Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrosty odpowiednio o 0,9 pkt proc. i 0,4 pkt proc.). Niższe wartość niż przed miesiącem odnotowały oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 0,4 pkt proc. i 0,2 pkt proc.)” – czytamy dalej. 

W marcu br. WWUK osiągnął wartość o 17,4 pkt proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2023 r.

W okresie 4-13 marca 2024 r. przeprowadzono 1 306 wywiadów.

Źródło: ISBnews

Artykuł Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej i wyprzedzający wzrosły m/m w marcu pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Leave a Reply