Spółka Centralny Port Komunikacyjny uzyskała decyzję środowiskową dla pierwszego z dwóch odcinków projektowanej linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią. Ponadto w ciągu najbliższych dni zostanie ogłoszony przetarg na drążenie tunelu dalekobieżnego pod centrum Łodzi, poinformował wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała.
„Decyzję środowiskową dla priorytetowej inwestycji kolejowej CPK wydał w ubiegłym tygodniu Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie. Dokument dotyczy odcinka od Warszawy Zachodniej do węzła CPK (dokładnie do drogi wojewódzkiej nr 579). To pierwsza uzyskana przez CPK decyzja środowiskowa dotycząca Kolei Dużych Prędkości” – czytamy w komunikacie.
Decyzja warszawskiego RDOŚ posiada rygor natychmiastowej wykonalności. Dokument otwiera przed CPK drogę do wnioskowania o zgody wodnoprawne, decyzję lokalizacyjną, a następnie o pozwolenie na budowę, dodano.
Jednocześnie w RDOŚ w Łodzi toczy się zaawansowana procedura uzyskiwania wniosku o decyzję środowiskową dla odcinka węzeł CPK – Łódź (od drogi krajowej nr 50 po zachodniej stronie projektowanego lotniska do Łodzi Fabrycznej).
„To nie koniec dobrych kolejowych wiadomości: gotowy jest wyczekiwany przetarg na budowę tunelu dalekobieżnego w Łodzi. W przypadku łódzkiego tunelu toczą się już prace. Po pierwsze, od września trwa palowanie w ramach wzmacniania fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK) – w sąsiedztwie dworca Łódź Fabryczna. To efekt umowy o wartości 93 mln zł podpisanej przez CPK z firmą Keller Polska. Po drugie, w ubiegłym tygodniu spółka CPK podpisała wart 147 mln zł kontrakt z Budimeksem na budowę komór dla tarczy zmechanizowanej TBM: startowej (na Retkini) i odbiorczej (w sąsiedztwie ŁDK i Łodzi Fabrycznej). Podczas podpisywania tego kontraktu padła deklaracja, że trzecim etapem inwestycji będzie drążenie tunelu kolejowego CPK” – czytamy dalej.
„Przetarg na drążenie tunelu dalekobieżnego w Łodzi jest gotowy. W ciągu najbliższych dni to postępowanie zostanie formalnie ogłoszone. Prace związane z budową tunelu CPK w Łodzi konsekwentnie i zgodnie z planem idą do przodu” – powiedział Horała, cytowany w komunikacie.
Tunel CPK w Łodzi będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych (w przeciwieństwie do budowanego obok tunelu PKP PLK, który ma charakter regionalny i aglomeracyjny). W przypadku linii CPK pociągi będą zatrzymywały się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza i Wrocławia. Między komorami Fabryczna i Retkinia tunel dalekobieżny CPK będzie liczył sobie ponad 4,6 km długości. Ze względu m.in. na gęstą zabudowę na powierzchni i trudne warunki gruntowo-wodne, tunel będzie wykonywany metodą drążenia tarczą TBM. Zmieszczą się w nim dwa tory. Średnica tarczy TBM przewidzianej do wiercenia tunelu to ok. 14 metrów. Linia będzie zelektryfikowana w systemie 3kV prądu przemiennego. Prędkość projektowa w tunelu to 160 km/h, ale na wyjeździe na powierzchnię w rejonie Retkini pociąg będzie mógł rozpędzić się do 200 km/h, przypomniano.
Centralny Port Komunikacyjny jest spółką Skarbu Państwa powołaną do realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym modernizacji istniejących oraz budowy nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury technicznej.
Źródło: ISBnews
Artykuł CPK ogłosi przetarg na tunel KDP pod centrum Łodzi w najbliższych dniach pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.