Polacy wypili prawie 10 mln litrów prosecco w VII 2022-VI 2023



Polacy wypili w ciągu ostatnich 12 miesięcy (lipiec 2022 – czerwiec 2023) prawie 10 mln litrów wina musującego prosecco, czyli o 750 tys. litrów więcej niż rok wcześniej (8%), a wydatki zwiększyły się o 17%, wynika z danych NielsenIQ przekazanych przez Henkell Freixenet Polska. 

Rozwój rynku win musujących, w szczególności prosecco, to nie tylko polska specjalność, bo trend utrzymuje się w wielu krajach, a w czasach inflacji włoskie bąbelki radzą sobie dobrze, podano w komunikacie wskazując na najnowsze dane NielsenIQ [Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska jako suma rynków: hipermarkety, supermarkety, dyskonty, duże, średnie i małe sklepy spożywcze, kioski, stacje benzynowe, Panel Handlu Detalicznego, wielkość sprzedaży, okres VII 2022 – VI 2023, kategoria: Prosecco]. 

„W obliczu dwucyfrowej inflacji, czyli w czasach, gdy konsumenci są zmuszeni racjonalizować swoje wydatki, aby radzić sobie z domowym budżetem, kategorie ‚dla przyjemności’, jak między innymi alkohol, są wykreślane z list zakupowych w pierwszej kolejności. Prosecco jednak opiera się tym trendom. Nie tylko wydaliśmy na włoskie bąbelki więcej (+17%), ale i kupiliśmy go więcej (+8%). W ciągu ostatniego roku wypiliśmy go niemal 10 mln litrów, czyli o 750 tys. litrów więcej niż rok wcześniej” – powiedziała client business partner w firmie NielsenIQ Anna Wagner, cytowana w komunikacie Henkell Freixenet Polska.

„Jeszcze do niedawna wystrzał korka, tak charakterystyczny dla win musujących, zarezerwowany był jedynie na czas Sylwestra. Obecnie wina musujące to już w zasadzie zjawisko całoroczne, a wszystko zaczęło się od rewolucji, którą przyniosło nam prosecco. To ono zmieniło postrzeganie win musujących. Dziś, właśnie  z prosecco na czele, towarzyszą nam one w zasadzie przy każdej okazji, bez różnicy na porę roku czy pogodę. Mało tego – prosecco w zasadzie stało się winem codziennym. Ponadto stale rozwijający się trend miksologii barmańskiej spowodował, że niezwykle popularne stały się koktajle na bazie wina musującego, jak choćby Hugo, Bellini czy Mimoza” – dodał ekspert rynku wina w firmie Henkell Freixenet Polska Tomasz Potrzebowski.

Prosecco to apelacja (nazwa kontrolowanego pochodzenia) zarezerwowana dla win musujących produkowanych w Wenecji Euganejskiej i Friuli-Wenecji Juliskiej na północy Włoch. Głównym, ale nie jedynym, szczepem winogron dozwolonym w produkcji prosecco jest Glera. Wszystko odbywa się za pomocą metody Charmata – w odróżnieniu od metody szampańskiej, druga fermentacja nie zachodzi w butelce, a w zbiornikach ciśnieniowych.

Według Henkell Freixenet, która opiera się na danych NielsenIQ, liderem na polskim rynku prosecco pod względem wartości sprzedaży jest należąca do spółki marka Mionetto Prosecco, a badania wskazują, że Mionetto rośnie trzy razy szybciej niż cała kategoria prosecco. 

Henkell Freixenet Polska jest częścią międzynarodowej Grupy Henkell Freixenet, jednego ze światowych liderów w kategorii win musujących.

Źródło: ISBnews

Artykuł Polacy wypili prawie 10 mln litrów prosecco w VII 2022-VI 2023 pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Leave a Reply