PKP Intercity odebrało 6 z 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT, wyprodukowanych w siedleckiej fabryce Stadler Polska, podał przewoźnik. Pozostałe składy mają trafić do parku taborowego do końca IV kwartału br. Kontrakt jest warty 1,015 mld zł brutto.
„W nowych zespołach trakcyjnych pasażerowie skorzystają z licznych udogodnień, m.in. klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE, bezprzewodowego internetu czy dedykowanego miejsca na przewóz rowerów. W czasie podróży PKP Intercity będzie mogło zaproponować ofertę gorących i zimnych dań oraz napojów, serwowanych zarówno do zajmowanego przez pasażera miejsca, jak i w części gastronomicznej. Ponadto pojazdy są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Nowe jednostki są monitorowane, a przestrzeń pasażerska oferuje 294 miejsca 2. klasy i 60 miejsc 1. klasy. Warto również podkreślić, że dostarczane obecnie pojazdy FLIRT są kompatybilne z pojazdami FLIRT przekazanymi przez firmę Stadler Polska do PKP Intercity w 2015 roku. Oznacza to, że można łączyć jednostki z 2015 roku z pojazdami z najnowszej serii. Taka możliwość daje przewoźnikowi dużą elastyczność operacyjną. Dodatkowo inwestycja pozwoli na większe ujednolicenie parku taborowego spółki” – czytamy w komunikacie.
Pojazdy dostarczane w ramach zamówienia o wartości 1,015 mld zł brutto są częścią największego w historii spółki programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Umowa na produkcję 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych została podpisana pomiędzy PKP Intercity a firmą Stadler Polska w 2019 roku. Podpisany kontrakt obejmuje utrzymanie techniczne nowej floty przez okres 15 lat, przypomniano.
EZT będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli efektywnie korzystać ze zmodernizowanych linii kolejowych. Dzięki czemu podróże z PKP Intercity znacznie przyśpieszą. W układzie docelowym nowe pojazdy od Stadler Polska będą kursowały przez całą Polskę i uzupełnią ofertę m.in. na ciągach:
Szczecin – Poznań – Łódź – Lublin;
Szczecin – Poznań – Łódź – Kraków;
Gdynia – Bydgoszcz – Łódź – Kraków;
Gdynia – Bydgoszcz – Łódź – Katowice;
Olsztyn – Warszawa – Kraków;
Olsztyn/Białystok – Warszawa – Częstochowa – Bielsko Biała/Racibórz, wymieniono.
W ramach strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku narodowy przewoźnik zainwestuje 27 mld zł w nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2022 r. miał ok. 59 mln pasażerów.
Źródło: ISBnews
Artykuł PKP Intercity odebrało pierwszych sześć FLIRT-ów od Stadlera pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.