Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej i wyprzedzający spadły m/m w maju



Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 1,2 pkt proc. w ujęciu m/m i wyniósł minus 38,4 pkt w maju br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).

„Spośród składowych wskaźnika najbardziej pogorszyły się oceny obecnej oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 4,1 pkt proc. i 3,2 pkt proc.). Spadek wystąpił także dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 1 pkt proc.). Natomiast poprawiły się oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrosty odpowiednio o 1,6 pkt proc. i 0,7 pkt proc.)” – czytamy w komunikacie.

W odniesieniu do maja 2021 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 23,8 pkt proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 0,9 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -27,9.

„Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (spadki odpowiednio o 3,2 pkt proc. i 1,2 pkt proc.). Spadek o 0,7 pkt proc. wystąpił także dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia. Wyższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 1,6 pkt proc.)” – czytamy dalej.

W maju br. WWUK osiągnął wartość o 19 pkt proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2021 r.

Spośród respondentów deklarujących wpływ sytuacji epidemiologicznej na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej, 39,2% określiło go jako umiarkowany, a 7,2% jako znaczny. Dla 53,6% respondentów obecna sytuacja nie mała żadnego wpływu na odpowiedzi, podano również.

GUS podał, że w kwietniu 2022 r. dla 51% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla gospodarki w Polsce.

„Spośród respondentów deklarujących wpływ obecnej sytuacji na terytorium Ukrainy na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej, 47,3% określiło go jako umiarkowany, a 30,0% jako znaczny. Dla 22,7% respondentów obecna sytuacja nie mała żadnego wpływu na odpowiedzi” – czytamy dalej.

Dla 44,4% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla gospodarki w Polsce, podał GUS.

W tym miesiącu przeprowadzono 1 512 wywiadów metodą wywiadu telefonicznego w okresie 9-18 maja 2022 r.

Źródło: ISBnews

Artykuł Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej i wyprzedzający spadły m/m w maju pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Leave a Reply