Senat przyjął nowelizację ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych bez poprawek



Senat przyjął bez poprawek nowelizacje ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, która zakłada utrzymanie zwiększonej stawki dopłat do końca 2023r. i umożliwia przesunięcie niewykorzystanych środków z Funduszu na wsparcie połączeń w województwach: mazowieckim, pomorskim, śląskim i podkarpackim.

Wprowadzone przepisy umożliwiają przesunięcie niewykorzystanych środków z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na wsparcie połączeń w województwach, w których przyznana kwota była niższa niż wnioskowana przez samorządy. Taka sytuacja wystąpiła w czterech województwach: mazowieckim, podkarpackim, pomorskim i śląskim.

Ponadto, zapewniona zostanie większa stabilność funkcjonowania uruchamianych przez samorządy połączeń poprzez utrzymanie zwiększonej stawki dopłaty do końca 2023 r.

Najistotniejsze rozwiązania, wprowadzane nowelizacją

  • Objęcie dopłatą wszystkich przewozów o charakterze użyteczności publicznej, które zostały ujęte we wnioskach, z powodu dużego zainteresowania uzyskaniem dopłaty z Funduszu przez samorządy, w ramach naboru na 2022 r. w niektórych województwach kwota dotacji okazała się niewystarczająca. Nowelizacja zakłada przesunięcie niezaangażowanych środków do tych województw.
  • Utrzymanie do końca 2023 r. zwiększonej stawki dopłaty w kwocie nie wyższej niż 3 zł do 1 wozokilometra przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Rozwiązanie to ma zapewnić większą stabilność funkcjonowania Funduszu i uruchamianych przez samorządy połączeń.

Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej funkcjonuje od lipca 2019 r. i umożliwia tworzenie nowych linii oraz likwidację białych plam komunikacyjnych. Środki z Funduszu przeznaczane są na dofinansowanie działań samorządów dotyczących zapewnienia przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, z wyłączeniem komunikacji miejskiej. Wsparcie przyznawane jest w formie dopłaty do kwoty deficytu pojedynczej linii komunikacyjnej w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Obecnie systematycznie rośnie liczba uruchamianych nowych linii komunikacyjnych przy wsparciu Funduszu. W 2019 r. dopłatą objęto ok. 1,5 tys. linii komunikacyjnych, w ramach naboru na 2022 r. jest to 4,9 tys. linii.

Źródło: ISBnews

Artykuł Senat przyjął nowelizację ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych bez poprawek pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Leave a Reply