Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 4 pkt proc. w ujęciu m/m i wyniósł minus 27,3 pkt w grudniu br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).
„Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości niższe niż przed miesiącem. Największe spadki odnotowano dla ocen obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 6,5 pkt proc. i 6 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 2,8 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 2,6 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 2,6 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju” – czytamy w komunikacie.
W odniesieniu do grudnia 2020 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 2,4 pkt proc.
W 2021 r. BWUK był o 3,2 pkt proc. niższy w porównaniu do 2020 r, i osiągnął wartość -19,6a
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 1,6 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -19,7.
„Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki o 2,6 pkt proc. w obu przypadkach). Spadek o 2,1 pkt proc. wystąpił także dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy. Wyższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (wzrost o 0,8 pkt proc.)” – czytamy dalej.
W grudniu br. WWUK osiągnął wartość o 4,5 pkt proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2020 r.
W 2021 r. wartość WWUK była o 4,5 pkt proc. wyższa niż w 2020 r. i ukształtowała się na poziomie -15.
Dla 82,2% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej (odpowiedzi na pytania dodatkowe w związku z zagrożeniem koronawirusem COVID-19 zamieszczone zostały w załączniku), podano również.
„Spośród osób pracujących (60,2% respondentów), zdecydowaną obawę utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności odczuwa 4,6% respondentów. W przypadku wariantów odpowiedzi „możliwe” i „raczej nie” odsetek odpowiedzi wynosił odpowiednio 14,7% oraz 36,1%. Odsetek osób pracujących, które nie mają obaw, wyniósł 38,2%. Niewielka liczba respondentów pracujących (6,4%) nie miała zdania” – czytamy dalej.
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
W tym miesiącu przeprowadzono 1 101 wywiadów metodą wywiadu telefonicznego w okresie 6-15 grudnia 2021 r.
Źródło: ISBnews
Artykuł Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej i wyprzedzający spadły m/m w XII pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.