Liczba lotów dronami w polskiej przestrzeni powietrznej wzrosła z 30,2 tys. w 2019 roku do ponad 95,5 tys. w roku ubiegłym, wynika z ceny skutków regulacji (OSR) do projektu nowelizacji prawa lotniczego, regulującego rynek bezzałogowych statków powietrznych (BSP). Według informacji na stronie Rządowego Centrum Legislacji (RCL) projekt trafił do konsultacji, które mają potrwać 14 dni.
„Mając na uwadze dostępne dane pozyskane od PAŻP [Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej], w 2020 r. odnotowano wyraźny wzrost liczby operacji BSP w stosunku do 2019 r. W 2019 r. liczba lotów BSP w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS i poza zasięgiem widoczności wzrokowej BVOLS w polskiej przestrzeni powietrznej wyniosła 30 200, podczas gdy w 2020 r. liczba ta wyniosła już 95 534” – czytamy w ocenie skutków regulacji (OSR).
Z danych z rejestru operatorów systemów BSP wynika, że rynek BSP jest w Polsce jednym z największych w UE. W ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2021 r. do omawianego rejestru wpisało się ok. 42 tysiące operatorów, podano także.
Korzyści dla polskiej gospodarki wynikające z rozwoju zastosowań bezzałogowych statków powietrznych szacowane są wg prognozy umiarkowanej na 567 mld złotych w latach 2017-2026 (Biała Księga Rynku Bezzałogowych Statków Powietrznych. U-space – Rynek – Wizja Rozwoju), wskazano.
Zakładany wzrost został oszacowany na podstawie danych pozyskanych z PAŻP w zakresie wzrostu operacji wykonywanych systemami bezzałogowych statków powietrznych w relacji roku 2019 do roku 2020 oraz z uwzględnieniem danych z zakresie rozwoju niniejszej branży ujętych w Białej Księdze Rynku Bezzałogowych Statków Powietrznych. U-space – Rynek – Wizja Rozwoju.
Założenia te – jak podkreślono w OSR – są także spójne z danymi ze światowego rynku rozwoju dronów, w szczególności z danymi firmy badawczej IDTechEx (raport pt. „Drone Market and Industries 2021-2041″), zgodnie z którymi przewiduje się, że do 2041 r. rynek globalny urządzeń określanych ogólnie jako drony wart będzie ponad 22 mld USD, co będzie stanowić wzrost o 500% wobec stanu obecnego.
W związku z tym, zaznaczono, że „wprowadzenie czytelnego systemu prowadzenia działalności z wykorzystaniem BSP wraz z udostępnieniem niezbędnych narzędzi informatycznych usprawniających korzystanie z przestrzeni powietrznej stwarza dogodne warunki do prowadzenia działalności gospodarczej w tym obszarze oraz zapewnia najwyższy możliwy poziom bezpieczeństwa operacji lotniczych wykonywanych przez BSP”.
Od dnia 31 grudnia 2020 r. krajowe przepisy i procedury państw członkowskich UE dotyczące cywilnych użytkowników bezzałogowych statków powietrznych (BSP) zostały zastąpione przepisami UE, z uwzględnieniem przepisów przejściowych.
Zgodnie z regulacjami unijnymi komercyjne wykorzystywanie BSP, dotychczas możliwe jedynie dla posiadaczy świadectwa kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego wykorzystywanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe, stało się ogólnodostępne. Zmianą jest też możliwość wyznaczania w przestrzeni powietrznej stref geograficznych, które ułatwiają, ograniczają lub wykluczają wykonywanie operacji z użyciem systemów BSP, w celu wyeliminowania zagrożeń związanych z bezpieczeństwem, prywatnością, ochroną danych osobowych, ochroną lub środowiskiem naturalnym wynikających z wykonywania operacji z użyciem tych systemów. Zadania w zakresie wyznaczania stref geograficznych mają zostać powierzone Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP).
Projekt zakłada:
– wskazanie organów uprawnionych do wykonywania określonych w rozporządzeniu delegowanym i rozporządzeniu wykonawczym zadań i kompetencji państwa członkowskiego i organu właściwego;
– określenie zasad wykonywania operacji z użyciem systemów BSP;
-uregulowanie możliwości wyznaczania przez PAŻP stref geograficznych dla systemów BSP, przedłużenia obowiązywania stref geograficznych dla systemów BSP i ponownego wyznaczania stref geograficznych dla BSP, a także procedury postępowania z wnioskami składanymi w tej sprawie;
– unormowanie rejestru operatorów systemów BSP;
– określenie zasad przeprowadzania szkoleń i egzaminów pilotów BSP;
– wskazanie dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji pilota BSP i uprawniających do wykonywania operacji BSP, a także określenie trybu ich uzyskiwania, przedłużania, zawieszania i cofania;
– uregulowanie zasad zapobiegania bezprawnemu wykonywaniu operacji z użyciem systemu BSP, w tym przepisów karnych i o karach pieniężnych;
– wskazanie wysokości stawek opłat za czynności przewidziane w projektowanej regulacji;
– ustanowienie sankcji za nieprzestrzeganie przepisów zawartych w projektowanej regulacji.
Źródło: ISBnews
Artykuł Liczba lotów dronami wzrosła z 30,2 tys. do ponad 95,5 tys. pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.