Ponad 2/3 kierowców nie wierzy w stan pojazdów w ogłoszeniach



70% kierowców jest zdania, że rzeczywisty stan techniczny pojazdów jest gorszy niż przedstawiają to ogłoszenia sprzedaży samochodów używanych, wynika z badania przeprowadzonego przez Carsmile. Większość badanych zgadza się, że zakup auta używanego jest czasochłonny i wiąże się z nieprzewidzianymi wydatkami, a problem rozwiązałoby wprowadzenie obowiązku publikowania w ogłoszeniu pełnej, rzetelnej i niepodważalnej informacji o stanie technicznym pojazdu.

Rocznie w Polsce dokonywanych jest ok. 2,5 mln transakcji kupna/sprzedaży samochodów używanych. Ważnym problemem rynku jest tzw. asymetria informacji, czyli sytuacja, w której wiedza sprzedającego o rzeczywistym stanie technicznym auta jest znacznie większa od wiedzy kupującego, zaznacza Carsmile.

Z badania wynika, że 54% badanych ogląda „na żywo” trzy i więcej pojazdów przed podjęciem decyzji o zakupie, przy czym niemal połowa pokonała powyżej 100 km w jedną stronę żeby obejrzeć jeden pojazd, a 74% – co najmniej 50 km. Jednocześnie aż 70% kierowców jest zdania, że w ogłoszeniach samochody przedstawiane są lepiej niż wyglądają one w rzeczywistości.

Ponad połowa badanych przyznaje, że w zakupionym przez nich samochodzie wyszły wady ukryte, a dla 75% ankietowanych zakup auta używanego pociągnął za sobą dodatkowe wydatki, w tym 38% oszacowało ten koszt na powyżej 1 000 zł. Średni zadeklarowany koszt napraw wykonanych w ciągu 6 miesięcy od zakupu wyniósł ok. 1 300 zł, wynika także z materiału.

W tej sytuacji nie jest zaskoczeniem, że aż dwie trzecie nabywców aut używanych nie ufa wystawcom ogłoszeń lub sprzedającym, a przeciwnego zdania jest jedynie 17% badanych, wskazano.

83% kierowców w badaniu przyznało, że zakup samochodu używanego byłby bezpieczniejszy, mniej stresujący i mniej czasochłonny, gdyby w ogłoszeniu o sprzedaży obowiązkowo znajdowała się pełna, rzetelna i niepodważalna informacja o stanie technicznym pojazdu, podsumowano.

Carsmile i Otomoto, przy współpracy z MC2 Innovations, ogłosiły start wspólnego projektu, którego celem jest stworzenie pierwszego Cyfrowego Paszportu Pojazdu (Digital Vehicle Passport) opartego na technologii blockchain, a tym samym określenie nowego standardu sprzedaży samochodów używanych.

Wydanie Cyfrowego Paszportu Pojazdu będzie poprzedzone drobiazgową inspekcją auta, dokonywaną zgodnie ze standardami Dekra oraz ISO 9001:2015. Badanych będzie 120 elementów samochodu w następujących obszarach: powłoka lakiernicza, opony, elementy zewnętrzne (lusterka, szyby, itp.), oświetlenie, silnik, podwozie i układ kierowniczy, wnętrze pojazdu, elektronika i wyposażenie. Przeprowadzone będą też testy diagnostyczne. Inspekcji dokonywać będzie jedna z największych firm w Europie, badająca rocznie ok. 300 tysięcy samochodów, podkreślono.

Samochody wystawione na sprzedaż na nowej platformie Otomoto Klik będą prezentowane według jednolitego standardu, a każde auto używane będzie obowiązkowo posiadało Cyfrowy Paszport Pojazdu.

„Zachęcamy, aby do tej propozycji przyłączyli się wszyscy zainteresowani uczestnicy rynku, tj. dealerzy, komisy, firmy CFM, itd. Wierzymy, że w przyszłości będą to również prywatni sprzedawcy. Platforma Otomoto Klik jest dla wszystkich, którzy chcą spróbować nowoczesnej sprzedaży samochodów online i tym samym przyłączyć się do cyfrowej rewolucji” – powiedziała general manager Otomoto Agnieszka Czajka, cytowana w komunikacie.

Carsmile to pierwszy w Polsce „Car(Fin)Tech” czyli połączenie najnowszych technologii stosowanych w motoryzacji i transporcie z innowacyjnym sposobem finansowania pay-as-you-drive. Od początku 2021 roku spółka wchodzi w skład międzynarodowej Grupy OLX.

Źródło: ISBnews

Artykuł Ponad 2/3 kierowców nie wierzy w stan pojazdów w ogłoszeniach pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Leave a Reply