Jakie mieszkania mają największe wzięcie?



Jakie mieszkania sprzedają się teraz najszybciej w nowych inwestycjach? Które projekty wybierane są najchętniej? Dlaczego? W których miastach popyt jest największy? W jakim stopniu za rekordowo wysoką sprzedaż odpowiadają inwestorzy kupujący pod wynajem?

Andrzej Oślizło, prezes Develia

Niezmiennie
najlepiej sprzedają się mieszkania z segmentu popularnego,
dwupokojowe o metrażu około 40 mkw. Tradycyjnie duży popyt jest
także na kawalerki, szczególnie te zlokalizowane w okolicy wyższych
uczelni i dzielnic biurowych lub w rejonach dobrze z nimi
skomunikowanych. Udział inwestorów indywidualnych, kupujących
mieszkania z myślą o wynajmie różni się w zależności od
miasta, lokalizacji i standardu inwestycji. W ciągu ostatnich dwóch
kwartałów faktycznie obserwujemy jednak więcej zakupów
dokonywanych w celach inwestycyjnych.

Według
danych Narodowego Banku Polskiego, Polacy na lokatach, rachunkach
oszczędnościowych i bieżących mają w sumie prawie bilion
złotych. W obliczu rekordowo niskich stóp procentowych i rosnącej
inflacji chcą chronić swoje oszczędności przed utratą wartości.
Nieruchomości mieszkaniowe, których ceny w ostatnich latach rosły,
w zależności od lokalizacji od 9 proc. do nawet 12 proc. w skali
roku, bardzo dobrze się do tego celu nadają. Gdyby wszystkie
oszczędności Polaków zainwestować w mieszkania, można by kupić
za nie blisko 2 miliony lokali.

Zbigniew Juroszek, prezes Atal

Mimo,
że skala budownictwa mieszkaniowego rośnie i branża notuje
rekordowo wysokie wyniki sprzedaży to trwałym elementem pozostaje
głód mieszkań. Stąd wysoki popyt, kreowany głównie przez
potrzeby klientów kupujących nieruchomości na własne cele
mieszkaniowe. Nabywcy inwestycyjni mają jednak znaczący wpływ na
kształtowanie się sytuacji na pierwotnym rynku nieruchomości.

Wysoki
popyt obserwujemy we wszystkich siedmiu rynkach, gdzie prowadzimy
działalność, a wzmożone zainteresowanie klientów dotyczy w
zasadzie wszystkich dostępnych w sprzedaży inwestycji. Niezmiennie
największy potencjał mają lokale położone w centrach miast lub
z dogodnym dojazdem do centrum. Za
takie mieszkania klienci skłonni są zapłacić więcej.

Niemniej
popularność projektów usytuowanych na przedmieściach, szczególnie
gdy leżą w pobliżu terenów zielonych i rekreacyjnych, w ostatnim
czasie istotnie wzrosła. Takimi lokalizacjami głównie
zainteresowane są rodziny z dziećmi. Trendem, który rośnie na
sile jest zakup przestronniejszych mieszkań. Ma to związek z
rosnącymi aspiracjami życiowymi społeczeństwa oraz chęcią
poprawy warunków lokalowych. Potwierdzeniem tej tendencji jest także
rosnący popyt na największe mieszkania i apartamenty o metrażu
przekraczającym 100 mkw. w inwestycjach o podwyższonym standardzie.
Ponadto, na wysokim poziomie utrzymuje się udział w rynku klientów,
którzy są zainteresowani głównie mniejszymi metrażami i
kompaktowymi układami.

Michał Witkowski, dyrektor ds. sprzedaży Lokum Deweloper

Klienci
dokonywali zróżnicowanych wyborów. Na poziom zainteresowania
inwestycją wpływa kilka czynników, m.in. lokalizacja,
zaawansowanie budowy, wielkość oferty. Dokładnie te warunki
decydowały o tym, że wszystkie projekty spotkały się z
prognozowaną przez nas skalą zapytań i sprzedaży.

We
Wrocławiu osiedle Lokum Porto na Starym Mieście cieszyło się
skokiem zainteresowania w styczniu, które utrzymało się w
kolejnych miesiącach. Wraz z nadejściem cieplejszych dni uwagę
kupujących przyciągnęły inwestycje położone nieco dalej od
centrum: Lokum Verde na Zakrzowie we Wrocławiu i Lokum Monte w
Sobótce koło Wrocławia. W Krakowie popyt na mieszkania na naszych
wszystkich inwestycjach – Lokum Vista na Podgórzu Duchackim, Lokum
Siesta na Dębnikach i Lokum Salsa na Zabłociu – był równie
wysoki, zapewne ze względu na zaawansowanie budów i atrakcyjne
mieszkania, które wkrótce będą gotowe do odbioru.

Profil
naszych klientów jest zróżnicowany, również w ujęciu: kupujący
na własny użytek lub inwestor. Inwestorzy wykazują zainteresowanie
naszymi projektami położonymi w pobliżu centrum, ponieważ łatwiej
jest je wynająć, bo najemcy częściej szukają mieszkań właśnie
w takich atrakcyjnych lokalizacjach. Z kolei patrząc na osiedla
usytuowane na obrzeżach lub poza miastem, widoczny jest większy
udział klientów kupujących lokum dla siebie. I tam jednak
spotykamy inwestorów, którzy odpowiadają na rosnące
zainteresowanie możliwością nabycia większej powierzchni za cenę
niższą niż w centrach miast.

Adrian Potoczek, dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu w Wawel Service

Rekordowe wyniki sprzedaży
deweloperów zaskoczyły wszystkich w tym roku. Najszybciej
sprzedawały się mieszkania o powierzchni około 45 mkw., które
wybierały młode pary, single oraz inwestorzy planujący zakup
inwestycyjny. Zdecydowanie największym zainteresowaniem cieszyła
się kilkuetapowa inwestycja Piasta Park. Osiedle położone jest
blisko terenów zielonych, doskonale zagospodarowane, a w pobliżu
klienci znajdą sklepy, przedszkola, parki oraz tereny rekreacyjne.
To miejsce dla osób poszukujących wyciszenia i zieleni w bliskiej
odległości od centrum miasta.

Dużym zainteresowaniem również
cieszyły się inwestycje Lublańska Park oraz Lema w Krakowie. To
lokalizacje położone bliżej centrum, ze świetną komunikacją i
jakością wykonania. Inwestycje te często były wyborem inwestorów
chcących ulokować bezpiecznie swoje środki. Zarówno w Krakowie,
jak i Katowicach zainteresowanie kupnem mieszkań jest bardzo duże i
będziemy obserwować, czy ta tendencja będzie się utrzymywać.

Małgorzata Ostrowska, dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding

Szybko
sprzedają się wszystkie mieszkania, od małych po 93 metrowe w
inwestycji Osiedle Horizon w Gdańsku, w której przedsprzedaż
rozpoczęliśmy w styczniu tego roku. Inwestycja ta cieszy się dużym
zainteresowaniem z uwagi na lokalizację w pasie nadmorskim, zielone
tarasy rekreacyjne na dachach budynków oraz ciekawą architekturę.
Naszymi klientami są zarówno inwestorzy, jak i osoby poszukujące
swojego wymarzonego M. Inwestorzy najczęściej wybierają mieszkania
jedno i dwupokojowe, zaś osoby, które kupują lokale w celu
zaspokojenia własnych potrzeb decydują się na mieszkania trzy i
czteropokojowe.

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

W
naszych inwestycjach trendy sprzedażowe pokrywają się z trendami
rynkowymi. Nadal największym zainteresowaniem cieszą się
dwupokojowe mieszkania o powierzchni ponad 40 mkw., co jest dodatkowo
wzmacniane przez popyt tezauryzacyjny i wzmożone zainteresowania
zakupami ze strony funduszy inwestycyjnych. Zauważyliśmy też
wzrost zainteresowania mieszkaniami trzy i czteropokojowymi wobec
okresu sprzed pandemii.

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

Realizujemy
inwestycje wyłącznie na terenie Warszawy. Pierwszy kwartał tego
roku okazał się rekordowy pod względem sprzedaży mieszkań w
historii naszej działalności deweloperskiej. Praktycznie wszystkie
nasze inwestycje cieszyły się ogromnym zainteresowaniem ze strony
klientów. Budujemy w bardzo dobrych lokalizacjach Warszawy,
doskonale skomunikowanych z centrum, przy stajach metra, co
wygenerowało popyt ze strony klientów poszukujących mieszkań dla
siebie, jak również inwestorów chcących ulokować kapitał w
lokale na wynajem. Najwięcej sprzedaliśmy mieszkań dwu i
trzypokojowych.

Cezary Grabowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Bouygues Immobilier Polska

Popyt
na mieszkania odbudował się i jest aktualnie na wysokim poziomie.
Na początku tego roku odnotowujemy wysokie wyniki sprzedaży w
każdej kategorii mieszkań. Jeżeli spojrzymy na poszczególne
kategorie to największe wzrosty odnotowujemy w grupie mieszkań
trzypokojowych i czteropokojowych. Do wzrostu zainteresowania
nimi przyczyniła się pandemia. Klienci pytają o większe metraże
w danym typie mieszkań. W odpowiedzi na ich nowe potrzeby
projektujemy mieszkania trzypokojowe powyżej 80 mkw. lub
czteropokojowe powyżej 100 mkw. Przed pandemią poszukiwano takich
rozkładów na mniejszej powierzchni.

Niezmiennie
dużym zainteresowaniem cieszą się mniejsze mieszkania.
Zapotrzebowanie na nie zgłaszają głównie inwestorzy, zachęceni
perspektywą wyższych zysków w porównaniu do praktycznie
nieoprocentowanych lokat bankowych. Inwestycja w mieszkanie to
dla nich wciąż rentowana i bezpieczna metoda lokowania
oszczędności. Mniejsze mieszkania chętnie kupowane są także na
własne potrzeby. Jako że wzbudzają zainteresowanie większej
liczby klientów, to one sprzedają się w pierwszej kolejności.

Mariola Żak, dyrektor sprzedaży i marketingu Aurec Home

Odnotowaliśmy
ogromny sukces Miasteczka Jutrzenki. Średnio, miesięcznie
sprzedawaliśmy 20 mieszkań. To rekordowe tempo. Dlatego z
optymizmem rozpoczęliśmy budowę drugiego etapu inwestycji, w
którym oferujemy 140 mieszkań dwu, trzy i czteropokojowych.

Zdecydowanie
największym zainteresowaniem klientów inwestycyjnych cieszą się
projekty położone w centrach dużych miast, podczas gdy klienci
myślący o mieszkaniach dla siebie skłaniają się ku terenom na
obrzeżach. W naszej ofercie łączymy oczekiwania jednych i drugich,
stawiając na dzielnice świetnie skomunikowane z centrum Warszawy –
Ursus i Włochy.

Beata Cywińska, wiceprezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa

Zgodnie z naszymi oczekiwaniami,
w pierwszym kwartale br. odnotowaliśmy wysoką sprzedaż w
zakończonej inwestycji ATOL w Gdańsku. Sprzedaliśmy większość
mieszkań od 1 do 3 piętra w cenie około 10.000 zł brutto / mkw. W
zainteresowaniu były głównie lokale o powierzchni około 60 mkw.,
niektóre z możliwością wydzielenia trzeciego pokoju. Mniejszym
zainteresowaniem cieszyły się apartamenty 3-4 pokojowe.
Nieruchomości w niepewnych czasach zawsze będą stanowiły
bezpieczną alternatywę dla lokowania środków i czerpania
długoterminowych zysków.

Edyta Kołodziej, dyrektor sprzedaży i marketingu w Nickel Development

Notowane przez nas dobre wyniki
sprzedażowe potwierdzają korzystny dla deweloperów trend.
Utrzymywana od lat różnorodność produktowa pozwala nam szybko
odpowiadać na potrzeby rynku. Z naszej oferty najszybciej wyprzedały
się mieszkania dwupokojowe. Zainteresowanie nimi było wysokie,
zarówno wśród klientów inwestycyjnych, jak i indywidualnych. W
poznańskiej inwestycji ST_ART Piątkowo stanowiły one ponad 50
proc. oferty, a dziś zostało ledwie kilka sztuk. Większość z
nich zakupili inwestorzy z myślą o wynajmie lub zabezpieczeniu
przed utratą wartości pieniądza.

Osiedle Księżnej Dąbrówki pod
Poznaniem to wieloetapowa inwestycja, ciesząca się dużym
powodzeniem wśród rodzin i tam najszybciej swoich nabywców
znalazły duże trzy i czteropokojowe, wygodne mieszkania z
ogródkami, a ponadto cały etap sprzedał się w rekordowym tempie.
Dobre wyniki odnotowaliśmy również w odniesieniu do Apartamentów
Koło Brzegu. Choć w momencie wprowadzania ich do oferty model
second home był niszowym trendem, to właśnie w pandemii zdobył
popularność, czego wyrazem jest duży udział nabywców
indywidualnych wśród naszych klientów w tej nieruchomości.

Andrzej Gutowski, wiceprezes Ronson Development

Mamy bardzo zrównoważone
portfolio inwestycji i projektów, które cieszą się
zainteresowaniem wśród klientów, bez względu na miasto. Nie ma
jednego dominującego bestsellera, ale dostrzegamy pewne nowe trendy
w zakresie potrzeb klientów. Przede wszystkim klienci nie kupują
dziś jedynie mieszkania, ale cały pakiet tzw. wartości dodanych,
który tworzy samowystarczalne osiedle. Przez lata naszą misją było
tworzenie przestrzeni, która lokalnie zaspokoi potrzeby przyszłych
mieszkańców. Odpowiedzią na to są m.in. takie inwestycje jak
Ursus Centralny i Miasto Moje, obecnie bardzo popularne właśnie
przez stworzenie w ich obrębie szeregu atrakcji dla mieszkańców. W
Ursusie powstał bulwar, natomiast w Mieście Moim pasaż Wisła z
szeregiem atrakcji, takich jak place zabaw z trampolinami, strefa
relaksu, czy zewnętrzna siłownia. Na terenie osiedla powstało
także przedszkole oraz żłobek.

W okresie pandemii wzrosło
zainteresowanie mieszkaniami na parterze z własnym ogrodem. Ważne
przy wyborze mieszkania stały się też tarasy i balkony. Klienci
szukają dziś również większych przestrzeni, z możliwością
wygospodarowania miejsca do pracy zdalnej. To oczywisty efekt
pandemii.

Dostrzegamy także zwrot w
kierunku eko-inwestycji. Wzrasta świadomość konieczności troski o
klimat, planetę i przekonanie, że musi to być nasz wspólny
wysiłek. W związku z tym planujemy uruchomić w połowie tego roku
projekt ekologicznych domów w Falentach pod Warszawą, gdzie
zastosujemy szereg rozwiązań ekologicznych, takich jak rekuperacja,
możliwość instalacji paneli fotowoltaicznych oraz stacji ładowania
samochodów elektrycznych. Przewagą inwestycji będą kompaktowe
metraże 69-128 mkw., co pozwoli kupić dom w cenie całkowitej
zbliżonej do wartości dwupokojowego mieszkania w dobrej, centralnej
lokalizacji Warszawy.

Agata Zambrzycka, dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu w Aria Development

W
naszych inwestycjach największym powodzeniem cieszą się mieszkania
jedno i dwupokojowe o metrażu od 29 mkw. do 43 mkw. Poziom sprzedaży
jest zadawalający. W porównaniu z poprzednimi latami obserwujemy
znaczny wzrost liczby inwestorów prywatnych, lokujących środki w
nieruchomości.

Sebastian Barandziak, prezes zarządu Dekpol Deweloper

Zdecydowanie
największym zainteresowaniem w ostatnim czasie cieszą się
inwestycje oferujące lokale tzw. pod wynajem, o małej powierzchni
30- 35 mkw. w atrakcyjnych pod względem wypoczynkowym lokalizacjach,
tj. w centrum miasta, w pobliżu morza, plaży, jeziora itp.
Spowodowane jest to głównie malejącymi wciąż stopami
procentowymi, a co za tym idzie chęcią lokowania oszczędności
przez klientów w nieruchomości, które mogą stanowić potencjalne
źródło dochodu. Widać też duże zainteresowanie terenami
zielonym i rekreacyjnymi w pobliżu danej inwestycji oraz w jej
obrębie. W efekcie inwestycje na terenach podmiejskich, oferujące
możliwości wykupienia lokalu wraz z ogródkiem są bardzo popularne
wśród klientów.

Pandemia
spowodowała, iż wielu nabywców zdecydowało się również na tzw.
second home w inwestycjach nadmorskich. Jako deweloper trójmiejski
oferujemy trzy projekty w bliskiej odległości od szerokich,
piaszczystych plaż na Wyspie Sobieszewskiej.

Tomasz Czubak, dyrektor Przygotowania Projektów Deweloperskich w Jakon

Od
lat niezmiennie najlepiej sprzedającymi się mieszkaniami są lokale
dwupokojowe. Klienci najczęściej szukają lokalizacji dobrze
skomunikowanych. Przykładem takiej inwestycji jest obiekt przy ulicy
Jeleniogórskiej 4 w Poznaniu. Popyt na mieszkania jest wysoki w
dużych aglomeracjach miejskich. Jeśli chodzi o zakup nieruchomości
przez inwestorów, odnotowujemy wzrost w tym segmencie. Nadal jednak
silną grupą są klienci indywidualni, kupujący mieszkania na
własne potrzeby.

Źródło: dompress

Artykuł Jakie mieszkania mają największe wzięcie? pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Leave a Reply