Prognozowana produkcja betonu towarowego to 25,4 mln m3 w 2021



Polski przemysł betonu towarowego wyprodukował 25,73 mln m3 betonu w 2020 r., co oznacza spadek o 1,8% r/r. W bieżącym roku także prognozowana jest jeszcze korekta związana z pandemią (o -1,2% r/r do 25,42 mln m3), po czym rynek czekają wzrosty, poinformowało Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego (SPBT) podczas konferencji „Beton towarowy, jako wyrób budowlany. Co to oznacza dla odbiorcy?”. Agencja ISBnews była patronem medialnym wydarzenia.

„W 2020 r. rynek betonu towarowego zachował się stabilnie notując stosunkowo niewielką korektę 1,8%. Prognozy wskazują, że trwająca pandemia COVID 19 i ograniczenia gospodarcze nią wywołane nie spowodują głębokich negatywnych skutków dla rynku betonu towarowego w Polsce. W 2021 r. produkcja betonu towarowego czwarty rok z rzędu powinna zanotować wysoki poziom powyżej 25 mln m3, który został osiągnięty w 2018 r. po dynamicznych wzrostach w latach 2016/2017” – ocenia SPBT.

„Korekta jest raczej efektem pandemii, przed którą były kilkuprocentowe wzrosty. Wynika z przesunięć inwestycji i reakcji na wzrost koniunktury, który przewidujemy. Długoterminowo przewidujemy tendencje wzrostowe dla sektora budowlanego i rynku betonu towarowego – głębszej korekty nie będziemy widzieli i przed nami perspektywy wzrostu” – dodał wiceprezes SPBT Michał Grys, podczas konferencji prasowej.

SPBT przypomina, że beton jest najczęściej stosowanym materiałem wytworzonym przez człowieka. Jego produkcja przekłada się bezpośrednio na każdą gałąź działalności gospodarczej oraz ma ważne znaczenie społeczne. Okres pandemiczny sprawił, że interesariusze z niecierpliwością wypatrywali podsumowań ekonomicznych i branżowych z poprzednich kwartałów. A te – wbrew początkowo pesymistycznym prognozom – są stabilne.

„Sama produkcja budowlano-montażowa w całej Polsce odzwierciedli oczywiście w 2021 roku konsekwencje opóźnionej reakcji na zmiany koniunktury gospodarczej. W związku z tym, na rok 2021 prognoza zakłada nieznaczną korektę in minus (0,3%). Przewidujemy jednak,
że po ujemnej dynamice w pierwszych miesiącach roku, druga jego połowa przyniesie wzrost produkcji. To dobre rokowanie, pozwoli firmom na długofalowe planowanie inwestycji” – powiedział Grys.

Jak podkreśla ekspert SPBT, pomimo sytuacji pandemicznej, rynek betonu towarowego zachowuje się stosunkowo stabilnie, od czterech lat utrzymując poziom produkcji ok. 25 mln m3.

Eksperci wskazują na kluczowe ich zdaniem obecnie kwestie związane z zapewnieniem jakości i trwałości betonu.

„Od 1 stycznia 2021 roku producenci betonu, który zyskał formalny status wyrobu budowlanego, mają obowiązek przestrzegania szczegółowo określonych standardów w zakresie: składu produkowanego tworzywa, kontroli sprzętu produkcyjnego, systematycznych badań mieszanek betonowych i dojrzałych betonów, a także oznaczania samych produktów. Wcześniej bardzo często mieliśmy do czynienia z sytuacją, w której standardy jakości i parametry produktów były traktowane z dużą swobodą interpretacji przez mniej świadomych producentów” – powiedział wiceprezes SPBT Łukasz Żyła.

Stowarzyszenie zadało sobie m.in. pytanie, czy, wprowadzenie nowych przepisów znajdzie odzwierciedlenie w tabeli kosztów produkcji, a co za tym idzie – w portfelu finalnego odbiorcy.

„Firmy z naszego sektora dostrzegają, pozytywne konsekwencje, które przyniosą wprowadzone uwarunkowania prawne. Producenci rozumieją, że koszty, jakie będą ponosić już teraz, są inwestycją w jakość – której pozytywne skutki zobaczą przyszłe pokolenia. To one najmocniej odczują rezultaty budowania z betonu o najwyższym standardzie jakości” – powiedział Żyła.

Drugi z kluczowych dla branży tematów dotyczy dostępności kruszyw o odpowiednich parametrach w świetle obecnych regulacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

„Unikanie korozji wewnętrznej betonu polega w znacznej mierze na jej zapobieganiu. Jednym z jej typów jest tzw. reaktywność alkaliczna kruszyw. Wymogi, jakie planowała wprowadzić GDDKiA, w pierwotnej formie bardzo mocno ograniczały dostępność lokalnego piasku, który mógł być użyty do produkcji betonu. Wymagania i metodyka badań reaktywności alkalia – krzemionka w wytycznych GDDKiA zostały oparte na procedurach i normach amerykańskich (ASTM). Ich wdrożenie spowodowało, że nieznaczny procent piasków mógłby być dopuszczony do produkcji betonów dla drogownictwa – mimo, że dane złoże użytkowane było od lat a badania reaktywności alkalicznej wg ‚starych’ polskich norm, klasyfikowały te kruszywa jako niereaktywne oraz na przestrzeni lat jakość wytworzonego z niego betonu była zgodna z wymogami wszystkich kolejnych funkcjonujących w Polsce norm i standardów” – przypomina SPBT.

W konsekwencji branża stanęła przed perspektywą transportu piasku do wytwórni na duże odległości, co znacząco nie tylko zwiększyłoby koszty, ale również negatywnie wpływało na środowisko (zużycie paliwa, emisja spalin) i bezpieczeństwo. Zauważalne stało się również ryzyko opóźnień w realizacji kontraktów, a w dłuższej perspektywie – rezygnacja z kolejnych postępowań przetargowych w obawie przed utratą rentowności kontraktu.

„Konsekwencją rozmów jest wstępne przyjęcie przez GDDKiA rozwiązań, które pozwolą utrzymać bardzo dobrą jakość produktu, nie stwarzając zagrożenia dla opóźnień w realizacji kontraktów infrastrukturalnych. Przede wszystkim, uwzględniono dotychczasowe 30-letnie doświadczenia z realizacji obiektów drogowo-mostowych. Poszerzona została, względem pierwotnego projektu, gama dopuszczonych piasków (kategorie R0 i R1) z jednoczesnym stosowaniem cementów niskoalkalicznych w okresie przejściowym. Takie rozwiązanie pozwala zapewnić podwójną gwarancję na czas wykonania pełnych badań i stworzenie katalogu piasków w kategorii reaktywności R0 – to kwestia kluczowa. Czujemy satysfakcję z tak wypracowanych rozwiązań, które pozwolą na utrzymanie jak najwyższych standardów jakości, a co za tym idzie, pozwolą na wybudowanie trwałych rozwiązań infrastrukturalnych na lata” – wyjaśnił prezes Daniel Grzegorski.

Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce zostało powołane w 1999. Dziś organizacja skupia 58 firm członkowskich, wywodzących się z kręgu szeroko pojętej branży betonowej tj. producentów, dostawców sprzętu i usług, chemii budowlanej i obsługi laboratoryjnej. Firmy skupione w SPBT reprezentują 50÷60% wolumenu produkcji betonu towarowego w naszym kraju. Stowarzyszenie jest członkiem Europejskiej Organizacji Betonu Towarowego (ERMCO).

Źródło: ISBnews

Artykuł Prognozowana produkcja betonu towarowego to 25,4 mln m3 w 2021 pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Leave a Reply