Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 0,1 pkt proc. w ujęciu m/m i wyniósł minus 25,2 pkt w lutym br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).
„Wśród składowych wskaźnika niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano przede wszystkim dla ocen obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 2,9 pkt proc. i 1,6 pkt proc.). Wartości wyższe osiągnęły oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 3,3 pkt proc. i 0,7 pkt proc.)” – czytamy w komunikacie.
W odniesieniu do lutego 2020 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 26,5 pkt proc. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 0,4 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -22,3.
„Na wzrost wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłego poziomu bezrobocia (wzrosty odpowiednio o 3,3 pkt proc. i 0,8 pkt proc.). Wzrost o 0,7 pkt proc. wystąpił także dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju. Niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (spadek o 2,8 pkt proc.)” – czytamy dalej.
W lutym br. WWUK osiągnął wartość o 20,1 pkt proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2020 r.
Dla 89,5% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej, podano także.
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
W tym miesiącu przeprowadzono 1 162 wywiady metodą wywiadu telefonicznego w okresie 1-10 lutego 2021 r.
Źródło: ISBnews
Artykuł Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej spadł, wyprzedzający wzrósł pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.