94% młodych przedsiębiorców uważa, że ich biznes ma potencjał wzrostu



Zdecydowana większość właścicieli młodych firm – 94% – uważa, że na tle konkurencji ich biznes ma potencjał wzrostu, a prawie dwie trzecie jest zdania, że ma unikalne przewagi konkurencyjne, wynika z raportu „Global Entrepreneurship Monitor. Polska 2020” przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wspólnie z Uniwersytetem Ekonomicznym w Katowicach.

„W działalność firm określanych jako młode, tj. obecne na rynku do 3,5 roku, zaangażowanych jest w Polsce ponad 1,3 mln osób. Są one dobrze wykształcone – 44% ma co najmniej wyższe wykształcenie. W badanej grupie było nieco więcej mężczyzn (53%) niż kobiet (47%). Niezależnie od płci pod względem wieku najliczniejszą grupę tego rodzaju przedsiębiorców stanowią osoby w wieku 25-34 lat oraz 35-44 lata. Pozostałe grupy wiekowe rzadziej angażują się w nowe przedsięwzięcia biznesowe. Wyniki analizy wielkości gospodarstw domowych właścicieli młodych firm wskazują, że najwięcej tego typu biznesów jest zakładanych przez osoby będące w czteroosobowych gospodarstwach domowych” – czytamy w komunikacie.

Respondenci badania wskazywali, że powstawaniu startupów najczęściej nie sprzyja brak kapitału na rozpoczęcie działalności (81% wskazań), brak wiary we własne umiejętności (77%), brak wiedzy branżowej i specjalistycznej niezbędnej do rozpoczęcia działalności (55%), a także brak pomysłu na firmę (53%) czy stałe zobowiązania finansowe (51%).

Gdy młodzi przedsiębiorcy już zdecydują się na podjęcia działalności, muszą poradzić sobie z nie do końca przychylnym otoczeniem biznesowym. Ich zdaniem rozwój utrudniają wysokie obciążenia podatkowe (64% wskazań), trudności w znalezieniu klientów (57%) i nadmiar biurokracji czy formalności (53%), wskazano także.

„Wnioski z badania startupów realizowanego w ramach projektu GEM wskazują na ogromny potencjał młodych polskich firm, nie pozostawiają jednak wątpliwości co do trudności, z którymi młodzi przedsiębiorcy muszą się mierzyć. Biorąc pod uwagę najczęściej wymieniane bariery wzrostu startupów, pomocne może się okazać skorzystanie ze wsparcia rozwoju kompetencji kluczowych dla rozpoczęcia działalności i zarządzania firmą oraz umiejętności zdobywania kapitału czy orientacji w przepisach. Tego typu szkolenia oferowane są przez PARP w ramach Akademii PARP czy Bazy Usług Rozwojowych” – powiedziała dyrektor w Departamencie Analiz i Strategii PARP Paulina Zadura, cytowana w materiale.

Młodzi przedsiębiorcy optymistycznie postrzegają swoją pozycję rynkową, ale niewielu z nich ocenia, że ich działalność jest rewolucyjna w skali branży czy kraju. Zdaniem 94% pytanych ich firma wyróżnia się potencjałem wzrostu, 62% uważa, że dysponuje unikalnymi przewagami konkurencyjnymi, ale tylko 7% jest zdania, że zmieni dotychczasowe zasady działania swojej branży, a jedynie 1% postrzega swój biznes jako innowacyjny w skali świata.

„Nie od dziś wiemy, że powstawanie, a przede wszystkim rozwój przedsiębiorstw, w tym w szczególności opartych o nowe technologie startupów, jest kluczowy dla budowy konkurencyjnej gospodarki. Polski ekosystem startupowy rozwija się w ostatnich latach dynamicznie, ale wciąż, jak pokazuje raport GEM, występuje w nim niewykorzystany potencjał. Elastyczność i kreatywność wielu, także młodych, biznesów w okresie pandemii pokazuje, że często to niesprzyjające warunki i wymuszone ograniczenia mogą stać się motorem kreującym nowe kierunki aktywności lub dodatkowo napędzającym już istniejące przedsięwzięcia” – dodała kierownik z Departamentu Analiz i Strategii PARP Anna Tarnawa.

Czynnikiem decydującym o założeniu biznesu w przypadku młodych firm działających w Polsce jest potrzeba usamodzielnienia się (27%), a także chęć wykorzystania doświadczenia zdobytego w dotychczasowej pracy (23%). Na trzecim miejscu wymieniano ciekawy pomysł na biznes – tak odpowiedziało 12% badanych. Najrzadziej wymieniane czynniki pokazują, w jakich obszarach polski ekosystem startupowy, choć obiecujący, ma jednak sporo do nadrobienia: 2% pytanych wskazało na możliwość zainwestowania posiadanego kapitału, a 1% na okazję do założenia biznesu na próbę, np. w ramach akademickiego inkubatora przedsiębiorczości, podsumowano.

„Global Entrepreneurship Monitor” jest największym międzynarodowym projektem badawczym w obszarze przedsiębiorczości. Projekt został utworzony w 1997 r. z inicjatywy naukowców z Babson College (USA) oraz London Business School (Wielka Brytania). Raport GEM Polska prezentuje wyniki projektu badawczego, realizowanego w ponad 50 krajach świata, w tym w Polsce. Zawiera informacje o postawach, zachowaniach i aspiracjach Polaków dotyczących przedsiębiorczości, nastawieniu do niej naszego społeczeństwa, a także ocenę uwarunkowań powstawania i rozwoju przedsiębiorstw w Polsce przed pandemią. Publikacja omawia też temat specjalny poświęcony startupom w Polsce, który powstał w oparciu o odpowiedzi na dodatkowe pytania ujęte w kwestionariuszu do badań ilościowych i jakościowych GEM zrealizowanych wyłącznie w Polsce.

Źródło: ISBnews

Artykuł 94% młodych przedsiębiorców uważa, że ich biznes ma potencjał wzrostu pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Leave a Reply