Obecnie 30% polskich firm posiada w swoich flotach pojazdy z napędem alternatywnym, choć tylko 3% deklaruje, że już ma samochody w pełni elektryczne. 18% z nich planuje natomiast wprowadzenie pojazdów elektrycznych w ciągu najbliższych 3 lat, wynika z badania Barometr Flotowy 2020, zrealizowanego przez Arval Mobility Observatory.
„30% firm w Polsce posiada w swoich flotach pojazdy zasilane alternatywnie (hybrydy, hybrydy plug-in, pojazdy elektryczne, ale także zasilane LPG lub CNG), co daje nam 10 miejsce wśród 20 krajów objętych badaniem Barometr Flotowy 2020” – powiedział manager w Arval Mobility Observatory Radosław Kitala podczas prezentacji raportu.
Z badania wynika, że 50% polskich firm chce wprowadzić pojazdy alternatywne do swoich flot w ciągu 3 lat, w porównaniu do 62% w Unii Europejskiej, z tego 18% myśli o wprowadzeniu pojazdów w pełni elektrycznych (40% w UE).
„Głównym powodem tych zamierzeń jest chęć obniżenia emisji zanieczyszczeń oraz redukcja kosztów paliwa” – dodał Kitala.
Dyrektor generalny Arval Service Lease Polska Robert Antczak podkreślił, że badanie zostało przeprowadzone między styczniem i marcem 2020 roku, co oznacza, że dzisiaj zapewne odpowiedzi byłyby inne w związku z pandemią, szczególnie w odniesieniu do decyzji krótko- i średnioterminowych.
„Jednak długoterminowe trendy w naszej ocenie nie uległy zmianie, a do takich należy dążenie do zwiększenia udziału napędów alternatywnych i mobilność jako usługa” – przekonywał.
Według barometru, finansowanie flot w Polsce nadal wygląda inaczej niż w UE. 44% flot w w naszym kraju finansowane jest leasingiem, 43% ze środków własnych firm, a jedynie 10% wynajmem długoterminowym. Dla porównania w UE środki własne stanowią 39%, wynajem długoterminowy – 29%, a leasing – 24%.
„40% firm deklaruje jednak, że będzie chciało skorzystać z wynajmu długoterminowego w ciągu 3 lat, w porównaniu do 29% przed rokiem” – powiedział Kitala.
Średnia liczba pojazdów w polskiej flocie to 109, nieco więcej niż wynosi europejska średnia. Przy tym 31% firm planuje powiększyć flotę w ciągu 3 lat, a jedynie 6% ograniczyć, w porównaniu do odpowiednio: 28% i 8% w UE.
„Spada też średni wiek użytkowanych pojazdów, który wynosi obecnie 5,9 lat i zbliżył się do średniej europejskiej na poziomie 5,5 roku” – podsumował Kitala.
Arval specjalizuje się w leasingu pojazdów z pełną obsługą oraz w nowych rozwiązaniach w zakresie mobilności. Łączna flota leasingowana przez Arval składa się z 1,3 mln pojazdów na całym świecie (grudzień 2019 r.).
Źródło: ISBnews
Artykuł 18% polskich flot chce wprowadzić pojazdy elektryczne pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.